MENINGER: Trygve Slagsvold Vedum
Finansminister (Senterpartiet)
Regjeringen vil ikke gjøre det dyrere å kjøre bil
MENINGER: Mange
partier og interessegrupper jobber hardt for å gjøre det dyrere å kjøre bil.
Det er ikke aktuelt for Senterpartiet å være med på.
I forslaget til neste års statsbudsjett gjør
regjeringen to grep for å unngå at det blir dyrere å kjøre bil i Norge.
For det første sørger Senterpartiet og
Ap for at de aller fleste vil betale mindre i avgifter for å eie og bruke egen
bil neste år. Det gjør vi gjennom å redusere veibruksavgiften og den tidligere
årsavgiften (nå trafikkforsikringsavgiften).
For det andre skroter vi arbeidet med alternativ
veiprising som Høyre igangsatte da de satt i regjering.
Forslaget om å i praksis innføre en egen
avgift for elbiler, basert på hvor langt man kjører, har fått kritikk fra både
NAF og elbilforeningen.
De mente det ville påføre elbilister i hele landet økte og urimelige kostnader.
Senterpartiet og Ap er mer opptatt av å holde
kostnadene nede for bileiere. For i Norge er de aller fleste av oss helt
avhengig av bilen. Derfor har vi avsluttet alt arbeid med en slik elbilavgift.
Siden Senterpartiet og Ap tok over etter Høyre
og Frp har også avgiftene for husstander gått ned. Neste år tar vi for eksempel
et kraftig grep når vi reduserer momsen på vann og avløp fra 25 % til 15 %. Det
grepet alene vil spare norske husholdninger for fire milliarder kroner i året
framover.
Det står i skarp kontrast til de avgiftsøkningene
vi så da Frp hadde finansministeren. Med Frp i finansdepartementet økte
avgiftsnivået i Norge med over 6 milliarder kroner.
Vi i Senterpartiet mener avgifter ofte rammer
skjevt både sosialt og geografisk. Derfor har vi vært opptatt av å redusere
avgiftsbelastningen for vanlige folk.
Det er viktig å huske at det å reise til jobb
i Trysil og Tana ikke kan sammenlignes med å dra fra Adamstuen til Akersgata i
Oslo. Mange steder i Norge må man ha bil.
Derfor mener jeg og Senterpartiet at vi må
unngå å ta grep som øker forskjellene mellom by og land, og heller føre en
bilpolitikk som utvikler hele Norge.