MENINGER: Herman Ekle Lund
Gruppeleder, Drammen Venstre
Redd forskerlinja på Drammen VGS - for næringslivets, elevenes og fremtidens skyld
MENINGER: Mange elever, lærere og
andre puster litt lettere etter at fylkeskommunedirektøren
i sitt budsjettforslag for 2025 anbefaler politikerne å ikke legge ned en rekke
av linjene og skolene som tidligere har vært i faresonen. Dessverre foreslås det
fortsatt at Forskerlinja på Drammen videregående skal legges ned.
Vi i Venstre vil på det
sterkeste fraråde dette – av hensyn til vårt lokale næringsliv, og fordi
studietilbudet skaper veldig engasjerte elever hvor nesten alle fullfører.
Forskerlinja
på Drammen gir en mulighet for realfagsinteresserte ungdommer til å
fordype seg i teknologi og forskningslære allerede fra VG1. Her kan de dykke
ekstra ned i naturfag og matematikk, og spisse seg mot videre studieløp og
yrkeskarriere innen blant annet realfag, miljøfag, teknologi og medisin.
Forskerlinja har også et tett samarbeid med relevant næringsliv og
universiteter.
Dette gjør linja til en nær
perfekt match med Drammens næringsambisjoner. I vårt næringspolitiske
styringsdokument Strategisk
næringsplan er nemlig tre av fem satsingsområder “Kompetansebyen”,
“Helsenæring” og “Grønn vekst”. Altså akkurat hva elevene på forskerlinja
skaffer seg kompetanse for å kunne bidra til. Dette er satsingsområdene som er
nøye identifisert at Drammen har fortrinn og muligheter til å lykkes innenfor i
fremtiden.
Å fjerne grunnmuren i dette
- utdanning av kompetanse - fremstår da svært uklokt. Særlig når den samme
strategien i analysen av utfordringsbilde skriver: “Tilgang på kvalifisert
arbeidskraft vil bli den største utfordringen for videre vekst i de fleste bransjer.”
Både politikere,
administrasjon og næringslivet jobber aktivt opp mot Universitetet i
Sørøst-Norge (USN) for å få dem til å etablere flere bachelor- og
masterprogrammer i Drammen, hvorav mange rettet mot nettopp realfaglige og
høykompetanse yrker og jobber. Dersom vi fjerner den viktigste
rekrutteringsareanen på videregående nivå til nettopp slike studieprogrammer,
så gjør vi dette argumentet svært vanskelig. Kanskje vil USN da heller se seg
om etter andre byer - hvor det offentlige faktisk er konsistente i alle ledd i
hva de påstår at de vil satse på.
Hvis Forskerlinja omgjøres
til ordinær studiespesialisering, blir det vanskeligere å gjennomføre
tverrfaglige prosjekter, og en mister det spesialiserte realfaglige miljøet.
Allerede fra første året tilbys faget "Teknologi og forskningslære",
som har en strukturert tilnærming til forskningsbasert læring gjennom praktiske
prosjekter. Elevene får en grundig innføring i vitenskapelig metode, noe som
styrker deres evne til kritisk tenkning og analytisk forståelse. Gjennom
deltakelse i prosjekter, konkurranser og samarbeid med forskningsinstitusjoner,
får de verdifull erfaring som gir motivasjon for videre studier. Disse
aktivitetene går langt utover standard realfagstilbudet i ordinær
studiespesialisering. Elevene får også muligheten til å delta i aktiviteter og
samarbeid med høyere utdanningsinstitusjoner, noe som gir innsikt i virkelige
forskningsmiljøer og en unik læringsopplevelse. Likevel har tilbudet samme
kostnad som ordinær studiespesialisering.
Forskerlinja har også
dokumentert høy gjennomføringsgrad og engasjerte elever: To av de tre siste
årene har forskerkullene på VG3 ved Drammen hatt 100% fullføringsgrad!
Tilsvarende fullføringstall for ordinær studiespesialisering på skolen har vært
gjennomsnittlig ca 85 %. Dette skyldes trolig et sosialt og faglig miljø hvor
elever med spesifikke interesser finner sin plass, som fremmer inkludering og
motivasjon. Elevene opplever et fellesskap med likesinnede, noe som øker
trivselen, engasjementet og fører til bedre akademiske prestasjoner og altså
høy gjennomføringsgrad.
Vi vet i tillegg at verden
står foran enorme utfordringer knyttet til demografi, klima, migrasjon,
naturmangfold med mer. Vi greier ikke å vedta oss til gode løsninger på disse
problemene - vi trenger forskning. Masse forskning. På alle områder. Og da er
det meningsløst å legge ned en linje som dytter oss i den retningen.
“Drammen kommune skal
spille aktivt på lag med USN, fylkeskommune og lokalt næringsliv i etableringen
av nye og relevante studieretninger for Drammensregionen.” Det er et av virkemidlene i
Strategisk næringsplan for å realisere “Kompetansebyen Drammen”.
Den eneste måten å oppnå
dette på er nå å stanse nedleggelsen av forskerlinja på Drammen VGS, og at alle
aktører i Drammen nå satser enda sterkere i samme retning: for å bli en
attraktiv by og kommune både for realfagstalenter og for høykompetansebedrifter
med behov for lokal kompetanse, satsingsvilje og forutsigbarhet.
Av
Herman Ekle Lund
Gruppeleder, Drammen Venstre