MENINGER: Herman Ekle Lund
Gruppeleder, Drammen Venstre
Ordføreren har rett: Vi må samarbeide om å få ned trafikken
MENINGER: Årets framlegg av Nasjonal Transportplan 22.03 skapte som vanlig
både skuffelse og begeistring rundt i landet. Vi i Venstre mener Drammen har
grunn til optimisme, da den nye NTPen legger opp til å ta oss et stort steg
nærmere løsningen på vår suverent viktigste lokale transportutfordring: Å gjøre kraftige kutt i biltrafikken, slik at luftforurensningen
og utslippene går ned.
Dette må skje gjennom en kombinasjon av gulrot og pisk: at det
blir enklere og billigere å ta kollektivtransport, sykle og gå, samtidig som
det blir mindre attraktivt å kjøre når du ikke må.
Vi forstår teksten i NTP som en klar invitasjon til å forhandle om
Buskerudbyens nyskapende forslag til byvekstavtale: En avtale uten bompenger,
men som heller ikke inneholder veiprosjekter. Altså at staten bare stimulerer
til “gulrot”, men uten å bruke “pisk” – forutsatt at vi lokalt klarer å
håndtere pisken selv.
Vi i Venstre har vært forsiktig skeptiske til dette alternative
“Buskerudbypakke 3” siden vi begynte å diskutere det i 2020; men bare fordi vi
ikke har trodd at staten ville akseptere en slik løsning uten bompenger. Vi har
ikke trodd de ville se det som realistisk at vi klarte å redusere biltrafikken
uten pengeinnkreving som trafikkavstøtende virkemiddel. Vi har likevel stemt
for forslaget hele veien, og når staten nå tilsynelatende vil åpne
forhandlinger om denne løsningen likevel, så applauderer vi det og vil være en
konstruktiv samarbeidspartner.
Dette vil imidlertid først kreve knallhard lokal disiplin for å
redusere biltrafikken med andre tiltak. Klarer vi ikke å vise det, så faller
denne unike forhandlingsmuligheten 100% sikkert i fisk. Da er ikke bare
risikoen høy for at “gratisløsningen” med belønningsmidler vi har hatt faller
bort, men veien vil trolig også være farlig kort til statlig tvang for å få
bukt med luftkvaliteten. Vi er som kjent blitt nest verst i landet på luftforurensning, og den
nasjonale tålmodigheten kan umulig strekke seg veldig mye lenger hvis ikke
Drammen snart viser lokal vilje og handlekraft. I en slik tvangssituasjon vil
Drammen ikke sitte i førersetet for utforming av tiltak, og det vil trolig bli
mye mer inngripende enn om vi griper denne invitasjonen vi nå har fått med
begge hender.
Derfor trenger vi nå at et ansvarlig tverrpolitisk flertall i
kommunestyret setter seg ned, er konstruktive og lager et kompromiss som gjør
at vi kommer i posisjon til å forhandle om denne byvekstavtalen uten
bompenger.
Et slikt flertall må bli enige om en parkeringspolitikk som ikke
gjør det mer, men mindre, attraktivt å parkere i Drammen sentrum. Vi må snu
årets vedtatte kutt i sykkelveier tilbake til fortsettelse av 2023-nivået,
eller overoppfylle dette. Vi må få fortgang i kommunedelplanen for mobilitet på
Strømsø (som vi nettopp har vedtatt) og at de foreslåtte tiltakene her for å
stenge og nedgradere gater for biltrafikk faktisk blir gjennomført – og det bør
igangsettes tilsvarende planarbeid også for andre belastede kommunedeler. Vi må
samle oss bak en traséløsning som gjør “superbussen” til sykehuset reelt mulig,
vi må gi full støtte til piloten for å teste ut ferge, og vi bør se med åpne
øyne på alle andre gode ideer som kan flytte trafikken.
Samtidig må naturligvis Regjeringen gi oss en hjelpende hånd
allerede nå i Revidert statsbudsjett ved å styrke Buskerud slik at vi unngår de
planlagte kuttene i kollektivtransporten. Vi i Venstre er helt enige med ordfører Kjell Arne Hermansen i at vi ikke får gjennomført noe ved å syte, klage og peke på andre. Vi må samarbeide.
Venstre er derfor klare til å snakke med partier i alle farger om
et langsiktig kompromiss for å løse disse problemene. Det er viktig at dette
skjer nå – før det tas lokale valg som ødelegger den unike muligheten vi nå har
fått. Våre telefoner er påskrudd – det er bare å ringe, Kjell Arne!
Av
Herman Ekle Lund
Gruppeleder, Drammen Venstre