MENINGER: Frank Sve
Samferdselspolitisk talsmann (FrP)
Norge må ha busser som går på vinteren
MENINGER: Det kan
ikke være viktigere med symbolske klimatiltak enn at innbyggerne får sine
tjenester. Regjeringens poltikk får konsekvenser.
Regjeringen krever at alle busser i byområder skal være
nullutslippsbusser fra i år. Kollektivreisende i sprengkulda har fått merke
effektene av regjeringens politikk.
På mandag alene innstilte Ruter hele 1000 bussavganger i
hovedstaden. Til Avisa Oslo sier Ruter at dette ikke er deres ansvar, men
skyldes «Klimakrisen». Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for kommunikasjon og
samfunnskontakt i Ruter mener kollapsen i kollektivtrafikken skyldes:
«Endringene i klima, gjør at store nedbørsmengder kommer
på en gang, såkalt høy nedbørintensitet i kombinasjon med flere
nullpasseringer, altså at gradestokken passerer null samtidig med store
nedbørsmengder. Det gir store utfordringer for kjøreforholdene.»
Dette kalles vanligvis norsk vinter.
Dessverre er det ikke bare bussreisende som nå har problemer
grunnet regjeringens klimakrav. Fra 2022 har alle nye personbiler i offentlig
tjeneste måtte være nullutslippsbiler. Dette har medført store utfordringer for
hjemmesykepleien, blant annet i Oslo.
Sykepleiere og servicebiler kommer ikke ut, men bruker
arbeidsdagen på å lade. Dette er en konsekvens av en regjering som setter klima
foran alle andre hensyn, ikke minst hensynet til hjelpetrengende eldre og andre
som har behov for offentlige tjenester.
Dessverre er ikke Høyre noe bedre, og støtter stort sett de
samme urealistiske klimakravene som regjeringen.
Fremskrittspartiet er ikke motstandere av elbiler, men
kommunene må få lov til å kjøpe inn de kjøretøyene de har behov for, og som er
tilpasset norske forhold. Det er beklagelig at regjeringen stiller krav
som gjør det mye vanskeligere for kommunene å levere tjenester til innbyggerne
når vinteren kommer.
Av
Frank Sve, Samferdselspolitisk talsmann (FrP)