MENINGER: Herman Ekle Lund, Rune Fortun, Anders Wengen, Tove Hofstad (Venstre)
Kuttene i kollektiv er oppskriften på kollaps
MENINGER: Buskerudpolitikerne måtte dessverre 09.04 vedta store kutt i
busstilbudet, som følge av elendig økonomi i det nye oppdelte fylket.
Mye kan sies om både Vikensammenslåingen og -oppsplittingen, men
etterpåklokskap har liten verdi i denne sammenhengen. Det eneste som hjelper nå
er friske midler som sikrer at trafikken i Buskerud ikke blir ytterligere
forstoppet. I erkjennelsen av at Buskerud fylkeskommune ikke har penger, så er
Stortinget vår eneste mulighet. De må ved første mulighet – i Revidert
Nasjonalbudsjett, som vedtas 21. juni – kompensere Buskerud slik at disse
busskuttene kan stoppes.
Det krever naturligvis at Regjeringen og deres foretrukne
budsjettpartner SV er med på laget og prioriterer dette høyt i sine
forhandlinger om budsjettet. Vi blir dessverre usikre på dette etter å ha lest det nylige leserinnlegget til tre av SVs
sentrale representanter, hvor det kan virke som SV mener
at en byvekstavtale skal løse alle problemene alene. Vi har stor respekt for
SVs miljøengasjement og oftest er vi enige i grønne saker, men her er vi redde
for at SV styrer debatten på ville veier.
De økonomiske problemene til Buskerud dreier seg ikke utelukkende
om kollektiv. Kuttene blir vel så dramatiske på skole, næring og kultur. Og det
kan vanskelig forklares med en manglende byvekstavtale. Selv med en
byvekstavtale måtte fylkeskommunen kuttet i budsjettene sine.
I dag mottar kommunene i Buskerudby-samarbeidet “belønningsmidler”
– en slags byvekstavtale “light”. Disse gir Drammen 73
millioner årlig i 2024 og 2025 til “forbedring av kollektivtilbudet”. I tillegg
får vi 33,3 millioner til andre formål.
Etter vedtaket til Buskerud fylkeskommune 09.04 blir det nå kuttet
45 millioner årlig i kollektivtilbudet. Litt forenklet blir det dermed bare
igjen 28 millioner igjen av belønningsmidlene å bruke på det det var ment til –
nemlig forbedring av kollektivtilbudet.
Og kuttene må kanskje bli enda større i påfølgende år. Men i det lokale forhandlingsgrunnlaget til Buskerudbyen – altså det vi har gått til staten med og bedt
om å forhandle om – så legger vi opp til at belønningsmidlene skal fortsette omtrent på dagens
nivå. Bruttotallet er gjennomsnittlig 88 millioner årlig. Altså bare en
forsterkning på 15 millioner fra dagens belønningsmidler.
Den som er god i hoderegning har nå allerede funnet ut at selv med
innføring av denne byvekstavtalen så vil kollektivtilbudet bli underfinansiert
med over 30 millioner kontra hva det var før kuttene 09. april.
Altså: ny byvekstavtale alene, uten kompensasjon av Buskeruds kutt
over statsbudsjettet, vil kanskje gi oss et 30 millioner kroner dårligere tilbud enn i dag. Smak litt på
den. De virkelig store gulrøttene i byvekstavtalen ligger i
investeringsmidler – altså store statlige midler til bygging av infrastruktur
for kollektiv, gange og sykkel. De er det absolutt verdt å kjempe hardt for.
Men selve kollektivtilbudet – antallet busser på veien til og fra der folk bor
– vil lide kraftig dersom ikke Buskerud fylkeskommune får tilført midler fra
staten.
Nullvekstmålet er krevende å oppnå allerede. Med disse kuttene er
det naivt å tro at vi kommer til å nå nullvekstmålet. Folk som mister
busstilbudet vil nå bli tvunget til å velge bilen. Og når vi ikke når
nullvekstmålet, så blir det heller ingen byvekstavtale.
Eller belønningsmidler, for den saks skyld: For Buskerudbyen går
snart inn i sitt siste år av denne avtalen med belønningsmidler, og prognoser
for 2024 viser at det dessverre kan bli en netto økning av biltrafikken. Dersom
Buskerudbyen går inn i avtaleforhandlinger for en ny periode med brudd i
nullvekstmålet som siste måloppnåelse, så står vi rett og slett i fare for å
miste også disse midlene.
Så nå må alle partiene med på laget inn i forhandlingene om RNB og
legge maksimalt press på å få kompensert kuttene til kollektivtilbudet i
Buskerud. Så kan vi stå sammen om byvekstavtale etter at dette er i orden.
Av
Herman Ekle Lund, Rune Fortun, Anders Wengen, Tove Hofstad
Venstre i Buskerud og Drammen