Hvor tungt har politikerne og næringslivsledelsen i Drammen sovet?

Publisert Sist oppdatert

KOMMENTAR: Det tar seg kanskje dårlig ut med selvskryt, men jeg lar det stå til.

Allerede 13. februar – altså for snart 10 måneder siden - skrev jeg en kommentar her i DRM24 med tittelen « Hvorfor sover Drammenpolitikerne»? I kommentaren undret jeg meg blant annet over at hverken kommunepolitikerne i Drammen, stortingspolitikerne i Buskerud eller næringslivet i byen samt andre sentrale meningsbærer i området engasjerte seg mot det arbeidet regjeringen allerede da hadde satt i gang med å slå sammen Vy og Flytoget.

Jeg nevnte også flere store saker (blant annet sykehusutbyggingen) der jeg etterlyste større engasjement. Om den eventuelle sammenslåingen av Vy og Flytoget skrev jeg:

«Det samme gjelder for eksempel det arbeidet som Regjeringen og Samferdselsdepartementet nå har satt i gang for å slå sammen Vy og Flytoget. Mitt første spørsmål som Drammenser når jeg så dette var: Skal ikke Drammen da lengre være endestasjon for Flytoget? Blir Drammen bare en hvilken som helst stasjon i et sammenslått rutenett?

Jeg husker at daværende ordfører Tore O. Hansen i sin tid tok det som en stor personlig seier å få Flytoget til Drammen. Dette skulle ifølge Hansen gi et stort løft for Drammen både som turistby og som kurs og konferansesentrum. Jeg vet ikke om Drammen har tall på om Flytoget har betydd økt aktivitet og attraktivitet for byen vår, eller om det er et fett at om Drammen fremover risikerer ikke å bli dedikert Flytogstasjon.

Også når det gjelder denne saken er det helt taust fra både lokalpolitikerne i Drammen og fra Stortingspolitikerne i Buskerud. Hvor er det blitt av handlekraften hos politikerne i Drammen og Buskerud. Begge de nevnte saken handler i stor grad om arbeidsplasser, næringsutvikling og befolkningsvekst».

Først nå når toget bokstavelig talt ser ut til å ha gått fra stasjonen, kommer det reaksjoner fra politikerne i Drammen og Lier samt Næringslivsforeningen i Drammensregionen.

Beklager å si det, men dere må ha sovet tungt i tiden som er gått siden februar. Hvorfor har ikke de nevnte aktørene kjent sin besøkelsestid tidligere . Nå er det trolig alt for sent, og Drammen kan igjen bli taperen.

At lederen i Drammensregionens næringslivsforening tar et oppgjør med kollega DT`s standpunkt for sammenslåing av de to togselskapene, istedet for å rette sitt skyts mot en regjering som av ideologiske og urealistiske tanker om økonomiske innsparinger ønsker sammenslåing, viser etter min mening stor mangel på både rolleforståelse og handlingskraft.

At togpendlerne vil slippe å stå i midtgangen i fulle tog i rushtiden mellom Oslo og Drammen, selv om Vy og Flytoget blir slått sammen, er som å tro på julenissen.

Mens Bane Nor og Vy daglig slåss om å skylde på hverandre når det gjelder ansvaret for forsinkelser og innstilinger av tog, har Flytoget vært en suksess. Brukerne av Flytoget er meget fornøyde.

Å gi Vy sammen med Bane NOR enda mer å ta hånd om er ikke det vi trenger for å få togene i rute, ei heller for å få flere tog på skinnene og dermed bedre kår for tog pendlerne mellom Drammen og Oslo.

Powered by Labrador CMS