Hvor tungt har politikerne og næringslivsledelsen i Drammen sovet?
KOMMENTAR: Det tar seg kanskje dårlig ut med selvskryt, men jeg lar det
stå til.
Allerede 13. februar – altså for snart 10 måneder siden -
skrev jeg en kommentar her i DRM24 med tittelen « Hvorfor sover
Drammenpolitikerne»? I kommentaren undret jeg meg blant annet over at hverken
kommunepolitikerne i Drammen, stortingspolitikerne i Buskerud eller
næringslivet i byen samt andre sentrale meningsbærer i området engasjerte seg
mot det arbeidet regjeringen allerede da hadde satt i gang med å slå sammen Vy
og Flytoget.
Jeg nevnte også flere store saker (blant annet
sykehusutbyggingen) der jeg etterlyste større engasjement. Om den eventuelle
sammenslåingen av Vy og Flytoget skrev jeg:
«Det samme gjelder for eksempel det arbeidet som
Regjeringen og Samferdselsdepartementet nå har satt i gang for å slå sammen Vy
og Flytoget. Mitt første spørsmål som Drammenser når jeg så dette var: Skal
ikke Drammen da lengre være endestasjon for Flytoget? Blir Drammen bare en
hvilken som helst stasjon i et sammenslått rutenett?
Jeg husker at daværende ordfører Tore O. Hansen i sin
tid tok det som en stor personlig seier å få Flytoget til Drammen. Dette skulle
ifølge Hansen gi et stort løft for Drammen både som turistby og som kurs og
konferansesentrum. Jeg vet ikke om Drammen har tall på om Flytoget har betydd
økt aktivitet og attraktivitet for byen vår, eller om det er et fett at om
Drammen fremover risikerer ikke å bli dedikert Flytogstasjon.
Også når det gjelder denne saken er det helt taust fra
både lokalpolitikerne i Drammen og fra Stortingspolitikerne i Buskerud. Hvor er det blitt av handlekraften hos politikerne i
Drammen og Buskerud. Begge de nevnte saken handler i stor grad om
arbeidsplasser, næringsutvikling og befolkningsvekst».
Først nå når toget bokstavelig talt ser ut til å ha gått fra
stasjonen, kommer det reaksjoner fra politikerne i Drammen og Lier samt
Næringslivsforeningen i Drammensregionen.
Beklager å si det, men dere må
ha sovet tungt i tiden som er gått siden februar. Hvorfor har ikke de nevnte
aktørene kjent sin besøkelsestid tidligere . Nå er det trolig alt for sent, og
Drammen kan igjen bli taperen.
At lederen i Drammensregionens næringslivsforening tar et
oppgjør med kollega DT`s standpunkt for sammenslåing av de to togselskapene,
istedet for å rette sitt skyts mot en regjering som av ideologiske og
urealistiske tanker om økonomiske innsparinger ønsker sammenslåing, viser etter
min mening stor mangel på både rolleforståelse og handlingskraft.
At togpendlerne vil slippe å stå i midtgangen i fulle tog i
rushtiden mellom Oslo og Drammen, selv om Vy og Flytoget blir slått sammen, er
som å tro på julenissen.
Mens Bane Nor og Vy daglig slåss om å skylde på hverandre
når det gjelder ansvaret for forsinkelser og innstilinger av tog, har Flytoget
vært en suksess. Brukerne av Flytoget er meget fornøyde.
Å gi Vy sammen med Bane NOR enda mer å ta hånd om er ikke
det vi trenger for å få togene i rute, ei heller for å få flere tog på skinnene
og dermed bedre kår for tog pendlerne mellom Drammen og Oslo.