
MENINGER: Børre Skiaker
Generalsekretær, Kongelig Norsk Automobilklub
Høyere bøtesatser uten belegg fra forskning
MENINGER: De siste årene har bøtesatsene for trafikale
overtredelser økt betydelig. Nå ber KNA regjeringen trekke i nødbremsen. Nok en
gang økes bøtesatsene og nok en gang er det i strid med faglige råd.
I 2023 økte regjeringen bøtene for bilistene med 30 prosent
flat – stikk i strid med råd fra blant blant annet KNA, Riksadvokaten,
Utrykningspolitiet
og Trygg
trafikk. Siden har regjeringen økt bøtesatsene flere ganger, og fra 15.
mars økes de igjen.
Også denne gangen er både
Politidirektoratet og Utrykningspolitiet imot økningene i bøtesatser. KNA kritiserer endringene og mener for høye bøtesatser kan
rokke ved legitimiteten til foreleggene.
KNA har et hjerte for
trafikksikkerhetstiltak som fungerer, men så høye bøtesatser har ikke belegg i
forskning, viser en forskningsrapport fra
Transportøkonomisk institutt som av plasserer en 50 prosent økning av
satser for gebyr og forenklede forelegg på niende plass av ti mulige tiltak for
å få ned antall drepte og hardt skadde i trafikken.
KNA støtter høye forelegg for å kjøre uforsvarlig fort
eller bruke telefonen mens du kjører, men samtidig mener vi det må være en
større grad av forholdsmessighet. Vi mener en økning på 40% i bøtesatser fra
2022 til 2025 er uforholdsmessig kraftige økninger.
Børre Skiaker
Generalsekretær, Kongelig Norsk Automobilklub - KNA