Ga kollektivfeltet dødsstøtet
Det nye posisjonsflertallet i fylkeskommunen sender bussen tilbake blant resten av trafikken i Kreftings gate.
DRAMMEN: Det har lenge ligget i kortene at det mye omdiskuterte kollektivfeltet i Kreftings gate levde på lånt tid etter maktskiftet i fylkeskommunen, og tirsdag ettermiddag kom det avgjørende vedtaket som forseglet det upopulære trafikktiltakets skjebne i Hovedutvalget for Samferdsel i Buskerud fylkeskommune.
Drammen kommune ba tidligere i høst fylkeskommunen om å fjerne kollektivfeltet som følge av flaskehalsen det medfører både biler og busser, og det nye flertallet i fylkeskommunen lot seg altså ikke be to ganger da saken var oppe til behandling.
Kollektivfeltet på bare 250 meter ble etablert for å sluse bussene raskere gjennom rushtrafikken mens bybrua er borte, men effekten av tiltaket har vært høyst diskutabel, blant annet fordi bussene også står i den samme køen som flaskehalsen medfører.
Til tross for dette ønsket fylkesdirektør for samferdsel Gro Ryghseter Solberg å opprettholde kollektivfeltet i sin innstilling til vedtak før saken skulle behandles, men det nye politiske flertallet ønsket det altså annerledes.
Når kollektivfeltet i praksis blir fjernet, er foreløpig usikkert.