«Operasjon Nye Spor» i gang
I fjor forsvant bybrua i Drammen. Nå rives plattformene på stasjonen for å gjenoppstå i ny design, hevet over flomfare og med lettere adkomst fra ny bybru.
SENTRUM: Det ble ingen stille påske for mannskapene fra
entreprenørene som har tatt på seg oppgaven med å bygge om sporene ved Drammen
stasjon. Heller ikke for enkelte i Bane NOR som eier og styrer prosjektet.
Mens
noen sukket oppgitt over å måtte ta buss for tog, jobbet andre på spreng døgnet
rundt for å bygge fundamentet for ny stasjon og ny bybru.
Kuttes, knuses, resirkuleres
Lørdag for en uke siden rykket mannskaper med
skjærebrennere og sirkelsager i XXXL-klassen inn. Nådeløst og effektiv kuttet
de skinnene opp i korte og håndterbare lengder som ble transport bort.
Velbrukte skinnene går til resirkulering og kanskje gjenoppstår de i et neste
liv som bærebjelker, stålplater eller annen nyttige ting.
Borte er også
betongsvillene som knuses og gjenbrukes som fyllmasse. Ballaststein som svillene hviler i går til
vask og nytt liv. Fokus er på miljøvennlig gjenbruk, god økonomi og god
profilering.
Mer buss for tog
Arbeidende
som startet før påske er første del i en todelt plan. Nå fjernes alle spor
etter de tre gamle sporene ut mot Drammenselva. Fram til sommeren neste år
heves grunnen og forsterkes så laveste punkt bli 40 cm høyere enn det var.
Dette for å motvirke farene for flom. Det bygges også en ny plattform ut mot
elva slik at stasjonen får seks spor, alle med plattform.
Neste sommer stes trafikken på den nybygde
delen, de tre innerste sporene rives opp og gjennomgår samme prosess. Planen er
at alt skal være fullført til sommeren 2025. I den perioden er det begrenset
kapasitet for å kjøre tog. Færre tog kan kjøre helt inn til stasjonen og ja,
det blir mer buss for tog.
Stødig bybrufundanment
I
området vest på stasjonen der den gamle bybrua sto pågår nå intensiverte
fundamenteringsarbeider. Der pæles det ned til fjell for å sikre en absolutt
stødig ny bybru. De arbeidene er nå over og dunkelydene derfra har stilnet. Men
det gjenstår betydelige pælearbeider for den nye bybrua så det blir en stund
til dunkingen er helt eliminert.
Det skal også bygges ny elvepromenade og en
gangveiforbindelse under sporene mellom elvepromenaden og Ryddinggangen. På
Grønland forlenges nå fotgjengerundergang under jernbanesporene og disse arbeidene
fullføres trolig til sommeren. Når ny undergang for de myke trafikanter står
klar rives den midlertidige gangbrua som nå snor seg i sikksakk over sporene.
Da
frigjøres også store deler av det som var Nettbusstomta der Bane NOR Eiendom
har planer om radikal byutvikling. Etter det DRM24 erfarer er eierne av Circle
K-stasjonen i tenkeboksen om de fortsatt skal drive bensinstasjon der eller om
området egner seg bedre til andre byformål.
Se flere bilder fra Operasjon Påskebrudd: