Ole fikk den første av Tesla's nye Model 3
Onsdag 8. november startet utleveringen av den nye og oppgraderte Model 3 hos Tesla-forhandleren i Drammen.
DRAMMEN: Ole Torgeir Blikås var blant de første kundene som overtok sin nye bil denne dagen, og han var ikke i tvil:
– Gode erfaringer med Tesla gjorde valget
enkelt, sier han til DRM24.
Det er en sterkt fornyet Model 3 som nå ruller
ut på veiene. Teslas mellomklassemodell har mange tilhengere i Norge fra før,
og modellen har også i perioder vært merkets bestselger. I det siste er det
SUV-modellen Y som har overtatt ledertrøya blant Tesla-modellene, og den ble
landets mest solgte bil i fjor.
Ledertrøya har blitt sittende på i år også – og
så spørs det hvilke salgstall den nye Model 3 kan oppnå.
– Aldri rekkeviddeangst
Den nybakte Model 3-eieren, Asker-børingen Ole
Torgeir Blikås, sa blant annet dette da han hentet sin nye Model 3 Long Range
4WD hos Tesla-forhandleren i Drammen:
– Vi har allerede en Model Y, og nå trengte vi
en nummer to-bil med bedre rekkevidde enn den vi hadde i denne rollen fra før.
Det var egentlig aldri noen tvil – det er veldig få andre som leverer i
nærheten av Teslas nivå. På en faktor som infotainment er Tesla langt foran
resten av markedet. Dette gjelder i høy grad også det geniale ladenettverket –
jeg har aldri hatt rekkeviddeangst med Tesla.
Hengerfeste
– De gode erfaringene jeg har med merket er
selve grunnlaget for valget av nye Model 3. Jeg er rett og slett svært godt
fornøyd med både bil og serviceapparat. Ikke minst at Tesla kommer hjem til oss
når småting skal fikses, noe som betyr verdifull tid spart.
Det måtte altså bli en Tesla til, men to Model
Y på gårdsplassen var litt i overkant – og dermed falt valget på nye Model 3,
forteller Blikås.
Teslas nye Model 3 har gjennomgått flere
endringer og forbedringer på en ny modell enn det som er vanlig fra den kanten.
Utvendig er de nye baklyktene og nytt frontdesign – inkludert lykter – det som
er mest synlig. Bilen har fått en helt ny lyssignatur, både forfra og bakfra.
Ny el-operert bakluke med to motorer bør nevnes, og det er nå også mulig å
ettermontere hengerfeste.
Oppgradert lydanlegg
Ifølge Tesla har Model 3 fått mindre dekkstøy,
bedre lyddempet kupé og økt komfort. På sikkerhetssiden nevnes økt
sidekollisjonsbeskyttelse og blindsonevarsling ved speilene. Til det nye
interiørdesignet hører detaljer som ventilerte forseter og blinklysbrytere på
rattet.
Det siste betyr at det ikke lenger er noen spaker på rattstammen. En
uvanlig løsning, men «bare en vanesak,» som en kunde sa til meg da utleveringen
av de nye bilene startet.
Hovedskjermen er ny – raskere og litt større,
og det er kommet på plass en ny skjerm for baksetepassasjerene á la Model S og
Model X. Det er varme nederst på frontruten for viskerne, og lydanlegget er
oppgradert. I Model 3 Long Range 4WD betyr dette 17 høyttalere med to
subwoofere og doble forsterkere. I den noe rimeligere bakhjulsdrevne modellen
er antallet høyttalere redusert til ni. Model 3 har dessuten fått oppgradert
trådløs lading og tre USB ladeporter med opptil 75 W effekt.
Opptil 629 kilometer
Med bakhjulsdrift starter prisene på cirka 409.000
kroner uten vinterhjul. Da er rekkevidden oppgitt til 513 km WLTP.
Pristillegget opp til firehjulsdrevne Long Range er ca. 90.000 kroner til
499.000 kroner.
Toppmodellen har oppgitt rekkevidde 629 km WLTP. Krefter er det
heller ingen mangel på. Long Range 4WD akselererer fra 0 til 100 km/t på pene
4,4 sekunder, og den bakhjulsdrevne modellen henger ikke veldig langt etter.