PÅ NYE BEITEMARKER: Salgssjef for uteliv Trond Jensen, digital markedsfører Martine Eftedal og bryggeridirektør Christian Aass vil kapre et nytt og yngre publikum med den nye «pintaen», som kommer både i boksformat for dagligvarehandel og flaskeformat i utelivsbransjen.

Aass samlet lokalt næringsliv til storstilt «Pinta»-lansering

Norges eldste bryggeri har store ambisjoner for det nye produktet, som skiller seg vesentlig fra det meste annet med Aass-etikett.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Derfor ble det også markert med en lanseringsfest som ikke sparte på konfekten på Union Scene tirsdag kveld.

Tilstede var det smekkfullt av representanter fra lokal utelivsbransje og dagligvarehandel, hvor ølet har vært i omsetning omlag en uke. 

Med et tilsynelatende ubegrenset kvantum «Pinta Mexican Style Lager» servert fra paller med isvann, skulle bransjen få førstehånds kjennskap til både brygget og folkene bak, akkompagnert av ølvennlige rockeklassikere fra scenen.

Ingen sommerflørt

Og det nye ølet er ingen tilfeldig sommerflørt fra Aass. Det er nemlig spydspissen i Aass' markedsstrategi for å kapre yngre og nye kunder. 

- Vi svarer på en trend i markedet. Mange ønsker lettdrikkelig øl med mindre humle. Det er veldig utradisjonelt for oss fordi ølet ikke er brygget etter renhetsloven, men består av 30% mais, som gjør at det får veldig lite gluten, sier bryggeridirektør Christian Aass til DRM24.

Det mexicansk-inspirerte ølet har vært under møysommelig planlegging, testing og utvikling i omlag halvannet år før det ble lansert over påske. Og selvom det antagelig kan friste ekstra med en iskald Pinta i sommersola, er ikke dette bare et sommerøl.

- Sommerølet vårt fortsetter ved siden av. Og pilsen vår som er vi er så stolte av vil som alltid være hovedproduktet vårt, det er ingen ting som endrer på det, sier bryggeridirektøren.

God respons

Martine Eftedal fra Aass jobber som digital markedsfører, og har altså fått den takknemlige oppgaven å markedsføre noe som ikke er lov å markedsføre. Det er derfor gledelig for Eftedal å kunne konstatere at responsen fra markedet så langt har vært svært positiv. 

- Det mange unge her i kveld som har gitt oss tilbakemeldinger på at ølet er i tråd med forventningene. Pinta har med sitt friske design til hensikt å nå en yngre målgruppe. Når design og smak klaffer som her, tror jeg det blir en favoritt blant de unge, sier Eftedal.

- Mange som lurer

En runde hos noen av gjestene bekrefter påstanden. Butikksjef Jørn Hansen på Kiwi Konnerud kan fortelle at ølet definitivt har nyhetens interesse. 

- Det er mange som står og ser på ølet, og det har gått en del sekspakninger selv om om pintaen må finne seg i å konkurrere med sommerølet som også kom denne uken, forteller Hansen.

Innehaver på Z og Brask & Bram, Petter Kittelsen, var også tilstede på lanseringsfesten. Han kan fortelle at ølsalget har tatt seg betraktelig opp siden utestedet skiftet tilbake til Aass i tappekranene i påsken

Salget på Pintaen er det fortsatt for tidlig å tallfeste. Men at det lettdrikkelige , lyse ølet med det velklingende navnet blir et populært alternativ til hovedkonkurrent Corona, synes det å være liten tvil om. 

Mexicanske bryggetradisjoner til tross, etiketten på ølet er i likhet med bak historien bak produsert lokalt, nærmere bestemt av TIBE Drammen.

LES OGSÅ: Aass tar en «spansk en» - vil kapre et yngre publikum

POPULÆRT: Allerede før klokken var ti på kvelden hadde det gått med to paller øl, eller omlag 2.000 halvlitere. 
NYE PARTNERE: Petter Kittelsen (t.v.) og Christian Aass.
SKÅL: Gunvor Gamkinn fra Vikerfjell Skarrudsetra koste seg «på jobb» i Drammen tirsdag.
Powered by Labrador CMS