Nybilsalget: - Vi kan ikke late som at dagens elbiler dekker alles behov
Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler har nesten doblet seg de siste to månedene.
NORGE: Det viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
- Norge holder verdensrekorden den ene måneden etter den andre. Ingen er i nærheten av så høye elbiltall. En politikerstyrt retning og incentiver har gjort det mulig. Skal trenden fortsette slik at vi når det vedtatte 2025-målet om at alle nye person- og varebiler skal være nullutslippsbiler, så må både politikk, avgiftsnivå og incentiver videreføres, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- På den annen side bør det kanskje fortsatt være åpning for, selv om ikke alle er enige eller liker å høre det, at kanskje rundt 95 prosent elbiler er godt nok foreløpig. Vi kan ikke late som at all infrastruktur er på plass og at dagens elbiler dekker alles behov, sier Thorsen.
Han mener at nettopp derfor bør kanskje ikke alle typer kjøretøyer være elektriske med det aller første.
- Rett og slett fordi elbiler fortsatt ikke kan håndtere alle oppgaver for enkelte brukere. Både geografiske og klimatiske forhold og spesielle behov viser det. Beredskapskjørtøy er bare ett eksempel, sier han, men påpeker at for de absolutt fleste vil elbilen være riktig valg.
Varebiler er et eksempel som viser at fossilbilene foretrekkes fremfor elbiler. Av 25.308 nye varebiler ved inngangen til desember, var 69,5 prosent dieselbiler. Mens dieselandelen har økt i 2024, har andelen el-varebiler gått ned med 7,0 prosent hittil i år.
God november-måned
Farten i nybilsalget har økt nærmest dag for dag i november, og måneden endte med 11 689 førstegangsregistrerte nye personbiler. Det er 13 prosent flere enn i november i fjor. Én måned før «årsoppgjøret», ser det ut til at nybilsalget totalt i 2024 vil få en liten økning fra 2023.
Ved utgangen av november var det registrert 115 039 nye personbiler, og det er 0,2 prosent flere enn på samme tid i fjor. Elbilandelen er nå på hele 89,3 prosent for året så langt, og i november var elbilandelen av nybilsalget på 93,6 prosent.
I første halvår gikk det relativt tungt for bilbransjen, og for mange som ønsket seg ny bil satt det langt inne å prioritere nybilkjøp på grunn av både dyrtid og høye renter. I andre halvår har nybilsalget fått ny fart, og signaler om litt lysere økonomiske tider kan ha bidratt til at flere nå realiserer ønsket om en ny bil.
- Nybilsalget tar seg ofte opp i andre halvår. Nå peker pilene i den retningen også for 2024, og trolig ender vi opp ganske nær vår prognose på 130 000 nye personbiler i år. Det er et positivt signal for bilbransjen, men også et tegn på en forsiktig økonomisk optimisme blant folk, sier Solberg Thorsen. Fjoråret endte med snaut 127 000 nye personbiler, langt bak rekordårene 2021 og 2022.
- Nå er det mange nye biler på lager, og leveringstiden er generelt mye kortere enn den var i en lang periode. Og mange forhandlere har gode tilbud med attraktive rente- og betalingsbetingelser til nybilkjøpere. Mange har utsatt bilkjøpet, men nå er det kjøpers marked, noe som trekker kjøpelystne til bilbutikkene. Det viser registreringstallene tydelig, sier Øyvind Solberg Thorsen, som legger til:
- Det er verdt å merke seg at Norge sannsynligvis har de laveste prisene på elbiler i hele Europa, noe som bidrar til forklaringen på at elektrifiseringen går saktere på kontinentet enn her hjemme.