Nybilsalget i 2024: 9 av 10 nye personbiler var elbiler
Av alle nye personbiler var 114 400 elbiler, som tilsvarer 89 prosent. Dermed gjenstår bare 10 prosent før 2025-målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler er nådd.
NORGE: Totalt endte altså 2024 med at 9 av 10 nye personbiler var elektriske, og selv om ikke 2025-målet er nådd, er ingen andre land i nærheten av en så høy elbilandel. Andelen økte fra 82,4 prosent i 2023 til 88,9 prosent i 2024.
I desember alene ble det registrert 13 652 nye personbiler, 12,1 prosent flere enn i samme måned i 2023. Elbilandelen i desember 2024 var 85,5 prosent, mot 73,5 prosent i samme måned året før.
Gjennom 2024 har elbilandelen av nybilsalget i enkeltmåneder vært godt over 90 prosent, med september som rekordmåned med hele 96,4 prosent.
- Insentiver avgjørende for å nå 2025-målet
- Tallene og andelsøkningen viser at de siste prosentene for å nå 2025-målet, kan bli tungt å dra i land. Det gir klar beskjed til regjeringen om at det er helt avgjørende å opprettholde insentiver som gir fordeler ved kjøp av elbiler, dersom regjering og Storting skal nå målet de selv har satt, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Innspurten for nybilsalget i 2024 ble svært spennende etter et labert 2023 som fulgte rekordårene 2021 og 2022. Vi traff nesten blink med vår prognose på 130 000 nye personbiler i 2024, og fikk altså en liten økning fra året før. Selv om det var mer fart i nybilsalget i andre halvår, preget økonomiske utfordringer hele 2024, sier Solberg Thorsen som tror at mange utsatte eller droppet nybilkjøpet, trolig i påvente av rentenedsettelser og økt kjøpekraft.
- Vi ser nå inn mot en økonomisk lysning, og mange nye og spennende bilmerker og modeller er på vei til Norge i 2025. Hvis elbilinsentivene opprettholdes, kan nybilsalget få økt fart og bidra til at vi når 2025-målet. Mange av de nye modellene har et pris- og utstyrsnivå som passer manges behov og lommebok, sier han.Tendensen de siste par årene har vært at vi nå kjøper mindre og rimeligere nye biler enn da rente- og prisnivå var langt lavere, og mye kan tyde på at det også vil prege nybilsalget i 2025.
Kjente merker topper
Det er kjente bilmerker som dominerer de fem første plassene på registreringsstatistikken i 2024: Tesla fikk en suveren førsteplass med en markedsandel på 18,9 prosent, etterfulgt av Volkswagen, Toyota, Volvo og BMW.
- Tross mange nye merker og modeller, velger de fleste bilmerker de har et forhold til fra før, eller som de kjenner til. I 2025 blir det spesielt spennende å se om nye kinesiske bilmerker og modeller får en sterkere posisjon blant nybilkjøperne, sier Solberg Thorsen.
Det er bare Tesla som har etablert en solid markedsandel raskere enn de kinesiske bilmerkene, som til sammen tok over 10 prosent av nybilmarkedet i 2024.
En halv million eierskifter
2024 endte med at så vidt over 500 000 personbiler skiftet eier, det var 1,4 prosent færre enn i 2023. Uansett er bruktmarkedet på alle måter Norges største bilbutikk.
- Det har vært jevn og god fart i bruktmarkedet over tid. At tallet har gått litt ned, sett opp mot et lavt nybilsalg de siste to årene, viser at mange har valgt å beholde bilen de allerede har, eller velger brukt framfor ny, sier Solberg Thorsen. Også i bruktmarkedet blir det stadig flere elbiler, og i 2024 var 21,5 prosent av alle eierskifter elbiler – en økning i antall på 11,6 prosent sett opp mot 2023.
Til sammen i 2024 ble drøyt 6 000 personbiler bruktimportert til Norge, mot litt over 4 000 i 2023. Av samtlige bruktimporterte personbiler var nesten 63 prosent elbiler – fordelt på kjente merker og modeller som allerede har et godt fotfeste hos norske bilkjøpere.
Nedgang i varebilsalget – og færre elektriske
Antall førstegangsregistrerte nye varebiler gikk ned 4,1 prosent i 2024, sammenlignet med 2023. Det ble til sammen registrert 27 496 nye varebiler. Elbilandelen var på 29,6 prosent, mot 30,9 i 2023. Det er fortsatt nesten syv av ti som velger en ny dieselvarebil.Tilbudet av elektriske varebiler blir stadig bedre, men fortsatt mener mange næringsdrivende at bruksegenskapene ikke er gode nok til å dekke behovene.
- Pris, rekkevidde og andre faktorer bidrar til dette. Skal vi i 2025 komme nærmere nullutslippsmålet, som også omfatter lette varebiler, er det ikke nok å øke avgiftene på dieselvarebiler. En gjeninnføring og forbedring av Enova-støtten vil være et bedre virkemiddel. Men uten det, er det ingen grunn til å tro at vi kommer i nærheten av hundre prosent elektriske varebiler på en lang stund, sier Øyvind Solberg Thorsen.