Farten i nybilsalget ser ut til å holde seg, og det er omtrent bare elbiler alt handler om.

Nybilsalget: Helelektrisk topp 20 i oktober - motsatt vei for varebiler

I oktober var samtlige av de 20 mest solgte bilmodellene elektriske, som tilsvarer en elbilandel på 94 prosent. Motsatt vei går det for varebilene, hvor diesel øker og elbil-andelen synker med 29% markedsandel.

Publisert

NORGE: Første nede på 23 plass i oktober-listen dukker den første bilen med forbrenningsmotor opp, en liten bensin-hybrid. Salget av biler med rene bensin- og dieselmotorer er nærmest i ferd med å nulles ut. Samtidig kommer stadig flere nye bilmerker og modeller, og nesten bare elbiler. Både europeiske og asiatiske – ikke minst kinesiske.

Oktober hadde høy fart i nybilsalget, og det ble registrert 29,4 prosent flere nye biler enn i samme måned i fjor, melder OFV i en pressemelding.

Ved utgangen av oktober var det registrert 103 350 nye personbiler, omtrent som på samme tid i fjor. Elbilandelen utgjør så langt i år nesten 89 prosent.

Suser i elbiler

- Nå suser bokstavelig talt nye elbiler ut av butikkene. Vi er svært nær å nå 2025-målet som innebærer at da skal alle nye personbiler være nullutslippsbiler. Med 94 prosent i oktober, så er vi nesten der vi skal være, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

- Kanskje vil elbilandelen totalt bikke 90 prosent ved årsskiftet, og det er veldig bra. Den sterke elbilsatsingen i Norge har fått stor internasjonal oppmerksomhet, og ingen andre land i verden kan måle seg med dette, sier Solberg Thorsen.

- Med dagens virkemidler er vi nå så tett på det målet som er satt, at det ikke er behov for å gjøre ytterligere avgiftsjusteringer.

Fortsetter dagens registreringstakt for nye personbiler ut 2024, kan året ende med et nybilsalg omtrent på samme nivå som 2023. Da ble det nesten 127 000 nybilregistreringer - et kraftig fall etter rekordårene 2021 og 2022 med godt over 170 000 nye personbiler.

«Alle» vil ha SUV-er

Trenden med at vi kjøper mindre og rimeligere nye biler enn for få år siden, fortsetter. For kraftig prisvekst og en rekke rentehevinger har gitt mange lavere kjøpekraft. Den «magiske» prisgrensen på 500 000 kroner - man unngår moms på elbilkjøp opp til dette beløpet - ser ut til å styre bilkjøperes valg nå.

Og det er spesielt SUV-er i ulike størrelser folk flest vil ha: Omtrent 75 prosent av nybilsalget i oktober var SUV-er i ulike størrelser og prisklasser, gjerne priset under eller rundt en halv million kroner. I tredje kvartal var gjennomsnittsprisen på en ny personbil 556 000 kroner.

Økning i antall eierskifter

Bruktmarkedet fikk et løft i oktober, og 47 068 personbiler skiftet eier. Det er en økning i antall på seks prosent sett opp mot oktober 2023. For året så langt har det totalt vært en nedgang i antall eierskifter på 2,3 prosent, og 425 512 biler har fått ny eier. 2024 har vært økonomisk utfordrende for mange. Både nybilsalg og bruktmarkedet har vist at mange har valgt å beholde bilen de har lenger, fremfor å kjøpe ny.

- Farten i det totale bilmarkedet nå, kan tyde på en viss økonomisk optimisme og tro på økt kjøpekraft i 2025. Det er bra i forhold til en nødvendig utskiftingstakt i den norske personbilparken. Både av sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn, sier Solberg Thorsen, og peker på at gjennomsnittsbilen nå er 11,3 år gammel.

Nedgang i andel el-varebiler

Så langt i år har salget av nye varebiler hatt en økning i antall på 6,6 prosent sammenlignet med årets ti første måneder i fjor.

Veksten i antall nye dieselvarebiler er på drøyt 14 prosent, antall nye el-varebiler har gått ned med 5,5 prosent. Ved inngangen til november var det registrert 23 425 nye varebiler. Elbilandelen utgjør snaut 29 prosent.

- Når 7 av 10 fortsatt velger en dieselvarebil fremfor elektrisk, så bør det være en øyeåpner for politikerne hvis vi skal ta 2025-målet på alvor. Da må incentivene for å velge elektrisk styrkes, ikke svekkes, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Powered by Labrador CMS