DRAMMEN: De siste små åpningene i stålbjelkene over jernbanekaia og midt i elva har nå blitt sveiset igjen.
- De bevegelige lagrene, som gjør at brua kan skli ved temperatursvingninger, er satt i drift. Siden 24. januar har Bybrua fungert som én sammenhengende konstruksjon med rom for temperaturutvidelse, skriver Drammen kommune på sine hjemmesider.
I månedsskiftet februar-mars støpes betongdekket sammen over disse siste skjøtene, slik at hele bruplata blir komplett.
Selv om bruplata nå blir hel, gjenstår mye arbeid og detaljer før åpningen til høsten. Det jobbes også videre med grunnarbeider og granitt ved landingene både på Bragernes og Strømsø.
I løpet av våren vil dette skje med Bybrua:
Brua «frislippes» ved at alle midlertidige støtter senkes kontrollert ned. Dette skal gjennomføres noen få dager etter brua er støpt sammen. Operasjonen forventes å ta omrent to dager. Brua beregnes da til å bevege seg flere centimeter i retning Strømsø. Samtidig vil brua på det meste (midt i elva) senke seg ca. 12 cm. når den «legger seg på plass». Det forsikres at det ikke vil være noen risiko forbundet med dette, men det kan faktisk hende at brua vil «klage» litt over dette og gi fra seg lyd.
«Stålskjelettet» til heisen på Strømsøsiden løftes på plass. Heisen vil komme på den samme plassen som heisen til den gamle Bybrua, på jernbanekaia. Det har blitt jobbet med stålrammene på en lekter i elva den siste tiden.
PNC skal støpe kantbjelke i betong langs sidene av brua (over elva).
PNC skal montere rekkverk på brudelen over elva.
Øvrige arbeider med Topeka (asfaltmembran som tetter/beskytter betongen), asfalt, kantstein og ulike granittbelegg skal legges over hele brua (også på delen til Bane NOR).