Nordmenn vil handle for 4.800 kroner under Black Week
27 prosent av nordmenn skal handle under Black Week i år.
NORGE: Den populære shoppinguken nærmer seg, og butikkene forbereder seg med kampanjer. Black Week har bitt seg fast i Norge.
– Black Week har utviklet seg til å bli en av årets viktigste handleuker, sammen med de to ukene før jul, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke.
I en fersk undersøkelse fra Norstat, utført på vegne av Virke, kommer det frem at nordmenn som skal handle under Black Week, i gjennomsnitt, vil bruke 4.800 kroner. I år faller handledagen Black Friday på 29. november, men i mange butikker er det tilbud hele uken.
Elektronikk topper
Undersøkelsen viser at elektronikk er den mest populære kategorien, hvor 55 prosent av forbrukerne planlegger å bruke pengene sine. Klær og sko følger tett etter, med 47 prosent, mens 28 prosent planlegger å kjøpe sport- og fritidsutstyr.
– Julehandelen begynner under Black Week. At så mange som 62 prosent oppgir de skal handle julegaver under Black Week kan tyde på at mange planlegger kjøpene sine nøye og starter tidlig, sier Hammerstad.
Skepsis fra deler av handelen
Ikke alle deler entusiasmen, og flere butikker velger å stå over Black Week, både av hensyn til miljø og for å unngå tap.
– Det er også en risiko for butikkene å delta på Black Week. Med lave marginer kan det være vanskelig å selge varer på tilbud, og kostnadene ved kampanjer kan bli betydelige. Det ikke alltid sikkert at det lønner seg, sier Hammerstad.
– Mange handler på nettet under Black Week, også på digitale markedsplasser utenfor Europa. Det er grunn til å oppfordre folk til å se etter CE-merke, som viser om varene har helse-, miljø og sikkerhetsstandard etter europeiske krav, sier Hammerstad.