KRAFTIG VEKST MED KABEL: Plassjef John Skjelvaag hos Bilia kan se tilbake på et meget solid 2020, og har hårete ambisjoner for 2021.

Volvo ruster for rekordår i Drammen

Med 97 biler levert i desember, og 50 i januar, har Volvo hos Bilia virkelig kommet opp på et vinnerspor – og ambisjonene er klare.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: – Vi leverte ut 420 biler i fjor, og i år er målet å ha registrert 650 nye Volvo før året ebber ut, sier plassjef John Skjelvaag til DRM24.

Alt peker altså mot en sterk elbil-effekt hos Volvo-forhandleren også. En økning på 55 prosent i antall nyregistreringer i år sammenlignet med 2020 vil være knallsterkt. 

Av i alt 656 nye Volvo-kontrakter i 2020, utgjorde elbil hele 200 biler. Elbilsalget startet i januar i fjor, og utlevering av biler kom i gang i november. Når Volvo i tillegg har stor suksess med sine ladbare hybrider, er det ingen tvil om at Skjelvaags optimisme er vel begrunnet!

– Ja, det gikk virkelig på høygir ut året i fjor, og vi har hatt hendene fulle så langt i år også, bekrefter han.

Blir godt Volvo-år

– Hittil i år har vi allerede passert 46 nye hybridmodeller solgt, i tillegg til 20 elbiler, og 85 biler er så langt levert ut til kunder. Så gikk vi da også inn i 2021 med en stor ordrereserve.

- Med et modellutvalg som ser ut til å treffe bilkjøperne veldig godt, og med et salgskorps som virkelig er på hugget, tyder alt på at vi vil få et svært godt Volvo-år i år, sier Skjelvaag.

Han melder om gode salgstall over hele modellspekteret. Ikke minst har lillebror i SUV-programmet, XC40 slått kraftig an.

Ladbart skal det være

– Sammen med V60 er dette en av modellene som selger best. Storselgeren er selvsagt elbilutgaven med sine 200 biler i fjor. Også som ladbar hybrid er XC40 veldig populær, med hele 86 biler solgt i 2020, forteller han videre.

– Er rene fossilmodeller helt borte fra Volvos produkttilbud nå?

– Ja, mer og mindre. Men for dem som fortsatt vil ha diesel, har vi jo mildhybrid-utgavene av V60 CC, V90 CC, XC60 og XC90.

– Hvor populære er disse?

– Her er nok etterspørselen svært beskjeden, ja. Det er ladbart som teller for bilkjøperne nå, tydeligvis, fastslår John Skjelvag.

Har roet seg

Det kom som et sjokk da Volvo-fabrikken for ikke lenge siden meldte at Bilia hadde fått oppsigelse som forhandler. Mange lurte på hva dette skulle bety.

– Hva er status i dag på forholdet mellom Volvo som produsent og Bilia som stor forhandler?

– Utviklingen her er selvsagt spennende også for oss som lokal forhandler, men det er veldig lite støy rundt dette nå lenger. Det virker som tingene har roet seg godt ned, sier han.

Brukt og service er upåvirket

– Det som skjedde, har bakgrunn i Volvos strategi på salg av nye biler, og den sier at forhandlerens rolle i salgsprosessen ikke lenger er så viktig som før. Det er et mål at nybilsalget skal over på en online-strategi, noe vi nå ser i praksis med elbilene først og fremst.

Her er det viktig å ha klart for seg at oppsigelsen av Bilia som forhandler kun gjelder nybilsalg.

- Hverken servicemarkedet eller bruktbilomsetningen påvirkes av dette, her er det ingen forandringer, legger han til.

Også nettsalg krever showroom

– Men oppsigelsen kom vel som lyn fra klar himmel da den kom?

– De første sporene på en kommende forandring så vi for et par år siden, da abonnements-løsningen for XC40 ble lansert. På dette området er Volvo mer foroverlent enn de fleste andre, og at online-salg generelt har en fremtid er det neppe noen tvil om.

Tesla har jo jobbet med nettsalg i mange år allerede, og Polestar gjør det samme. Men også for disse gjelder det at det må finnes show-room der kunder kan se bilene, velge farger og utstyr, og få anledning til å prøvekjøre.

Håper på fornuftig løsning

– Så gjenstår det å se hvordan kundene liker dette konseptet, sier Skjelvaag videre.

– Resultatet kan bli at dere ender opp med å levere ut nye biler til kunder som aldri har vært innom butikken?

– Ja, det kan bli sånn at vi leverer ut ny bil til folk vi ikke har sett. Mest sannsynlig ender vi nok likevel opp med en modell som er en fornuftig kombinasjon av tradisjonelt bilsalg og nett.

- Så får vi mellomtiden gjøre så godt vi kan, og selge biler som bare... Uansett er det klart at den gode, gamle kunden som alltid har kjøpt bil her hos oss, skal få fortsette med det, avslutter John Skjelvaag.

LES OGSÅ:

Ekspressfart på Volvo-verksted: - Kunden skal vente, ikke hente
Takker for seg etter 35 Volvo-år: - Bilselgere vil vi trenge også i fremtidenBMW med pangstart på 2020: Klar salgsvinner i januar- Et forrykende Volvo-år!Ønsker Volvo-kundene velkommen til nytt butikkonsept

XC40 Recharge er Volvos nye elbil. Kontrakter skrives tett for tiden.
Powered by Labrador CMS