FORNØYD TOYOTA-TRIO: Etter en knallsterk februar måned. F.v. salgssjef Lars Tore Kalager, plass-sjef Erik Magnussen fra avdelingen i Lier og daglig leder Per Einar Hågå.

Storeslem for Toyota i februar: Største merke – og modell

Snakk om storeslem – ikke rart smilene har vært ekstra store hos forhandlerne på Åssiden, i Lier og på Hokksund!

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: For Toyota går februar over i historien som en gullmåned. Ikke bare ble det mest solgte merke i måneden, men Toyota hadde også den klart mest registrerte modellen, viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
– Ingen tvil om at nye Rav4 Plug-in har vært en stor vinnermodell for oss. I tillegg er det fortsatt mange som velger den vanlige Rav4 Hybrid. Det er ikke alle som trenger ladbar hybrid, men er godt fornøyd med fullhybrid-modellen, sier daglig leder Per Einar Hågå i Toyota Drammen til DRM24.

Prisforskjellen mellom de to drivlinjene er rundt 50.000 kroner, med Plug-in som den dyrere modellen, kundenes kjøremønster er ofte avgjørende for valget.

LES OGSÅ: Nybilstatistikken: Storsalg av ny Toyota-hybrid

Flere modeller

Hos Toyota handler det likevel om mye mer enn to versjoner av samme modell. En av merkets sterke sider er den brede modellpaletten, der de fleste i dag kan finne en bil som passer, mener Hågå.

– Nye Yaris som kom i fjor selger godt, og har fått en svært god mottakelse i markedet. Nye Corolla selger jevnt og trutt – og CH-R holder også god salgstakt.

Vi har i det hele tatt et veldig bra produktutvalg nå, og kan smile godt bak munnbindene – vi har tydeligvis kommet inn i en god stim, fastslår Hågå.

LES OGSÅ: Toyota Camry er tilbake: Er det årets røverkjøp?

Lederskapet på hybrid

– Plug-in utgaven av Rav4 har åpent en ny kundegruppe for oss; bilkjøpere som tidligere ikke har hatt Toyota på handlelisten, understreker salgssjef Lars Tore Kalager.

– Vi har aldri hatt så mange fremmedmerker inne på gården, fastslår han.

– Hva er årsaken til at alle piler har gått rett til værs for Toyota nå?

– Vi har en solid stamme av gode, lojale kunder, og legger merke til at det er mange som verdsetter det langvarige lederskapet Toyota har hatt på hybrid drift etter at den første Prius ble lansert i 1997.

Teknologien har vist høy driftssikkerhet, og velges derfor lett om igjen av mange.

LES OGSÅ: Toyota til topps i mai – scorer høyt på trygghet

800 nye biler årlig

– Så forsøker vi alltid å sette kundene i fokus, men andre enn meg får vurdere hvor bra vi lykkes med dette. Selv er vi uansett takknemlige for alle gode tilbakemeldinger, og jobber jevnt og trutt for at kundene skal oppleve at de kan stole på Toyota, sier Hågå.

De to Toyota-forhandlerne på Åssiden og i Lier selger til sammen rundt 800 nye biler og like mange brukte hvert år.

– Hvor er lista lagt i år?

– Vi forventer rundt det samme, men selger mer enn gjerne flere, sier Hågå, som lover offensive takter i år.

LES OGSÅ: Hybrid-suksess ga knallsterk Toyota-måned

Styrket varebilutvalg

– Hva innebærer det?

– Ikke minst at vi har et helt fornyet varebilutvalg av både elektriske og fossile modeller – alt fra små og mellomstore kassebiler til oppgradert HiLux og Landcruiser, som vi for øvrig har lykkes godt med i næringsbilmarkedet.

– Fullelektrisk personbil nærmer seg også?

– Ja, den er annonsert uten at vi i dag vet nøyaktig når den kommer. Uansett er vi trygge på at når vi har bilen her, vil den være et godt elbil-alternativ, sier han.

– Toyota skal ha et helhetlig tilbud der kunden kan velge den bilen som passer best til vedkommendes behov - uavhengig av drivlinje. Vi skal gjøre det vi kan for å bli valgt av kundene våre -
vi fokuserer på en og en, og så teller vi opp til slutt.

LES OGSÅ: Toyota sommerens salgsvinner - Skoda mest frem

Forventninger til Yaris Cross

– Men med den gode starten vi fikk, og det store modellutvalget, blir det nok et bra år. Vi gikk inn i 2021 med meget god ordrereserve, og det demper ikke optimismen at ordrereserven nå faktisk er enda større, legger Per Einar Hågå til.

– Og så har vi spennende nyheter i vente, tilføyer Kalager.

– Vi gleder oss stort til den lille SUV-modellen Yaris Cross dukker opp ut i andre halvår, kanskje med salgsstart på sensommeren. Dette blir en super Norges-bil med hybrid og firehjulstrekk!

Litt lenger frem kommer den store 7-seters SUV-modellen Hilander, som er hakket større enn Landcruiser og kommer som fullhybrid/bensin.

Ny modell av brenselcelle/hydrogen-modellen Mirai er allerede her, og selv om mangelen på infrastruktur foreløpig legger noen begrensninger på forventet salgsvolum, er Mirai et håndfast bevis på Toyotas langsiktige perspektiv og vilje til å lede endring, sier Lars Tore Kalager.

LES OGSÅ: Funnemark utvider: Bygger om bilbutikken for millionbeløp

Ny plass-sjef i Lier

Toyota-forhandleren i Lier har ellers fått ny plass-sjef.

Erik Magnussen (48) tiltrådte stillingen i forrige måned, og kom senest fra MotorForum, der han var ansatt i 3,5 år. Før dette var den erfarne bransjemannen 11 år hos Volkswagen.

Bilrelatert har han jobbet siden 1996!

LES OGSÅ: Ærlighet varer lengst - også i bilsalg

Nesten hver 5. nybil

Med 81 biler og en markedsandel på 18 prosent, sto Toyota for nesten hver femte nyregistrerte personbil i vårt distrikt i februar. Volvo og BMW fulgte nærmest, med henholdsvis 14,89 prosent (67 biler) og 11,56 prosent (52 biler).

Rekkefølgen videre:

4.   Mercedes-Benz - 35 biler – 7,78%
5.   Peugeot - 25 biler – 5,56%
6    Volkswagen 24 biler – 5,33%
7.   Audi - 20 biler – 4,44%
8.   Skoda - 18 biler – 4,00%
9.   Nissan - 15 biler – 3,33%
10. Hyundai - 14 biler – 3,11%
10. Kia - 14 biler – 3,11%
10. Tesla - 14 biler – 3,11%
13. MG - 8 biler – 1,78%
13. Renault - 8 biler – 1,78%
15. Lexus - 7 biler – 1,56%
15. Suzuki - 7 biler – 1,56%

Også på modell-toppen

Toyota gikk også til topps på modell-statistikken – selvsagt med Rav4, som alene sto for 54 biler og en markedsandel på 12,00 prosent. Det er lenge siden noe annet enn en elbil tronet øverst på denne oversikten!
To Volvo-modeller fulgte nærmest: XC40 med 34 biler og 7,56 prosent, og XC60 24 biler og 5,33 prosent.

Rekkefølgen videre:

4.   BMW X1 - 22 biler – 4,89%
5.   Mercedes-Benz EQC - 16 biler – 3,56%
6.   Audi e-tron - 15 biler – 3,33%
6.   Nissan Leaf - 15 biler – 3,33%
8.   Peugeot e-2008 -14 biler – 3,11%
8.   Tesla Model 3 - 14 biler – 3,11%
10  Hyundai Kona electric - 11 biler – 2,44%
11. BMW i3 - 9 biler – 2,00%
12. Mercedes-Benz GLC - 8 biler – 1,78%
12. Renault Captur - 8 biler – 1,78%
12. Toyota C-HR - 8 biler – 1,78%
12. Volkswagen T-Roc - 8 biler – 1,78%

Hybrid større enn elbilene

Helt vanlig er det ikke at hybridbiler står for en større andel enn elbilene, men dette skjedde også i februar. Mens elbil-andelen utgjorde 37,56 prosent i vårt distrikt, sto ladbare hybrider alene for 41,78 prosent – og alle hybrider totalt for knapt 50 prosent (49,78 prosent).

Også hos Toyota var det ladbar hybrid som var størst, med 48 av de leverte bilene i februar (nærmere 60 prosent) – nesten alle disse var nye Rav4 Plug-In.

På den fossile siden av modellutvalget blir det lengre og lengre mellom lyspunktene. I februar var det bare 7,33 prosent som hentet en ny dieselbil, og bare 5,33 prosent som hadde valgt en bil med bensinmotor.

LES MER OM NÆRINGSLIV

Toyota selger ikke bare mye Rav4 – også nye Yaris har blitt en suksess-modell.
Erik Magnussen har tiltrådt som ny plass-sjef for Toyotas avdeling i Lier.
Selv om i3 begynner å få noen år på baken, selger BMWs første elbil fortsatt godt.
Volvo XC40 var en sterk nr. 2 på modell-statistikken for februar.
Powered by Labrador CMS