STORT LAGER: Hårbøyler i alle former, farger og fasonger. Trine Nilsen er ikke redd for nye utfordringer dersom hårbøyler går av moten.

Slik ble Trine Nilsen hårbøyle-millionær

I 2018 solgte den tidligere frisøren fra Drammen hårpynt, skjerf og bunadsklyper for over 10 millioner kroner under navnet «Noma». - Jeg har vel sendt ut nærmere 80.000 hårbøyler i år, sier Trine Nilsen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Du har garantert fått med deg hårbøyle-feberen som har herjet landet i år. 

«Noma» har vært på alles hoder og lepper, og både kjendiser, bloggere og «Skal vi Danse»-deltakere har pyntet seg med produktene fra Drammen.

Produktene er det Trine Nilsen som har laget. Etter 30 år som frisør fant hun ut at det var på tide å gjøre noe annet, og da hun gikk gravid med tvillingene Nora og Markus fikk hun en idè som skulle snu livet hennes på hodet.

Investerte 500.000

- Da tvillingene var to år gamle innså jeg at jeg ønsket å tilbringe mer tid med dem. Så jeg startet et firma oppkalt etter barna, lagde plass til hjemmekontor og lager i kjellerstua og investerte en halv million fra egenkapitalen min.

Pengene brukte hun på å importere det hun selv kaller «bling-bling».

- En bekjent fra Drammen importerte smykker fra Korea, og etter å ha hatt meg som fast kunde lenge lurte hun på om jeg ville ta over kontakten med agenten hennes når hun skulle legge opp. Å finne gode, ærlige folk er ikke lett, så jeg begynte å maile med agenten og plutselig importerte jeg eget og drev business i kjelleren.

Satser stort

Trine fant fort ut at hun måtte sikte høyt, og bestemte seg tidlig for å lande de største avtalene først. Klarte hun dette ville andre følge etter.

- Min første store kunde var Gimle parfymeri i Oslo. De tok inn en del bling, og deretter ballet det på seg. Andre parfymerier ville plutselig ha mine produkter. Første levering fra Korea ble utsolgt, og jeg måtte få inn mer varer.

- Så begynte jeg å designe bunadsklyper til hår, og disse fikk jeg inn hos Sylvsmidja. Har man de største på kundelista så kommer man fort inn hos de mindre.

Og bunadsklypene ble omsatt for nærmere 3,2 millioner i 2014. 

Munch-stunt

Og det er ingen tvil om at Trine har hatt bein i nesa. En dag hun var ute å gjorde noen ærend la hun merke til at alle damene gikk kledd i det samme skjerfet med stjerneprint på. Her fant hun et umettet marked.

- Jeg trykket opp skjerf med forskjellige print, blant annet dyreprint og Buddha, og det ble en suksess. Jeg gjorde også noe som sikkert ikke er lov, og det var å printe Munchs malerier uten å spørre. 

Men hun hadde et soleklart mål. Nemlig å komme inn i disken hos Munch-museet i Oslo. 

- Jeg ble avvist da jeg ringte inn med idèen, så jeg ringte opp igjen og ba om et møte. Jeg sa jeg hadde en ny idè, men det var den samme. Under møtet dro jeg frem skjerfet og forklarte at jeg ønsker å selge de eksklusivt hos museet, og dette var de med på med en gang.

0,- kroner i markedsføring

- Nettopp fordi jeg kom inn i varmen hos de største først, har jeg opplevd at kundene nærmest har kommet til meg. Jeg har ikke trengt å banke på noen dører, sier Trine.

Hun mener også hennes 30 års erfaring som frisør har gjort at folk stoler på henne når det kommer til hårpynt. Hun vet hva som holder håret oppe og hva som sitter.  I har hun vært smart når det kommer til markedsføringen av produktene.

- Jeg har sendt ut produkter til det jeg vil kalle «bra damer» som er synlig i media, altså bloggere og kjendiser. Også har jeg jo samarbeidet med «Skal vi danse» i fire år. Det hjelper jo litt! 

Kronprinsessen har blant annet vært avbildet i «Noma» flere ganger, og nå går det rykter om at den svenske og danske kongefamilien har tatt bøyler og bling fra Drammen inn i varmen.

- I tillegg sendte jeg ut gull-hårbøyler til skijentene som de kan bruke når de vinner, sier Trine fornøyd.

500 forhandlere

I dag har Trine nærmere 500 forhandlere. De fleste befinner seg i Norge, men hun sier hun også har utsalgssteder i Spania og USA. 

- Og nå er jeg på vei inn i Sverige. Jeg har landet en avtale med en frisørkjede som har cirka 800 salonger, så det er en fin start! Hårbøyler er ikke så stort der ennå, så dersom det norske markedet blir mettet har jeg alltids Sverige. 

Flyttet etter ni år

Den ydmyke gründeren sier hun var redd for å bli for stor, for fort. Derfor holdt hun på i kjellerstua helt frem til i år. I august ringte en bekjent og tilbød Trine lagerlokaler i Kobbervikdalen. 

- Jeg syntes det var skummelt å flytte ut fra kjelleren, men jeg angrer ikke nå! Nå har jeg mer struktur på hverdagen min, og kan være 100 prosent tilstede når jeg er hjemme.

For hun innrømmer at det har vært mye jobbing. Hun har forsøkt å ta de lengste øktene når tvillingene har vært hos faren sin, men sier det ofte har blitt mange timer i kjelleren.

- Jeg tenker på jobb hele tiden, og blir inspirert av alt jeg ser rundt meg. Det er sikkert slitsomt for både venner og familie. Barna mine er sikkert lei av at jeg tenker på jobb og design hver gang jeg ser en fin kombinasjon av materialer.

Trine sier hun blir inspirert av å reise, av å gå turer, og av å se i magasiner. Inspirasjonen til flere av produktene i julekolleksjonen kom da hun var ute i skogen og fant en skinnende metallbit blandt masse grønn mose. 

- Inspirasjon finnes overalt, forteller hårbøyle-gründeren.

LES OGSÅ: Satser på plantebasert sjokoladebar i Drammen

BLING: Det Trine Nilsen kaller «bling» ble starten på hennes suksesshistorie.
NOE FOR ALLE: Enten du vil matche interiøret på hytta eller trenger en hårbøyle til bryllup - Trine har det.
MUNCH: Pikene på broen, Skrik og Madonna - alle finnes i disken hos Munch-museet.
BUNADSKLYPER: «Noma» ble først kjent for sine lekre bunadsklyper. Disse ble tatt inn i varmen hos bunadekspertene i «Sylvsmidja».
YPSILON: Det nyeste tilskuddet i «Noma»-familien er Ypsilon-skjerfet i silke. Den perfekte firmagaven til bedrifter i Drammen, mener Trine.
Powered by Labrador CMS