Pangstart på 2021 for BMW
Nøkkelen til suksessen heter plug-in hybrider: Hele 67 av de 77 nye bilene denne måneden var biler med denne drivlinjen.
DRAMMEN: Og med 77 nye biler registrert i januar måned, var BMW klart største bilmerke på registreringsstatistikken i vårt distrikt, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
– Vi er veldig godt fornøyd med en flott januar måned. Den er heller ikke resultatet av at vi har «spart opp biler». Vi hadde en topp måned også i desember, som avslutning på et svært godt BMW-år her i distriktet, sier plassjef Frode Mørch for BMW hos Bilia.
– Nå er vi spente på hvordan 2021 vil bli med den modellmiksen vi nå har. Vi kan nok aldri vinne hele året, men det skal spilles tolv omganger – og vi tok den første, sier han.
Godt alternativ
– Resultatene våre taler for seg. Det er tydelig at folk liker bilene, og at vi har riktige modeller i alle klasser. Nå finnes det ladbare hybrider med firehjulsdrift over hele modellspekteret, og det ser vi fungerer godt. Ikke alle har god tilgang til elbil-lading, og da ser det ut til at mange er enige med oss i at en plug-in modell er et godt alternativ.
– Tallene tyder på at plug-in alternativet treffer en nerve hos mange?
– Absolutt. Sett på kort sikt mener jeg at dette er et vel så funksjonelt konsept som en ren elbil for mange bilkjøpere. I dag ser vi mange aktive familier, og da er det ikke minst et godt poeng at vi kan levere alle modeller med firehjulsdrift, sier Frode Mørch, som ikke minst ser en viktig fordel i at BMW har jevnt salg av mange forskjellige plug-in modeller, mens flere konkurrenter har hatt mye salg konsentrert om én bestselger.
LES OGSÅ: Avduket nye BMW X3 på Bilia
Tror på nytt godt år
– Snart utvider BMW utvalget av elbiler også?
– Ja, i denne uka lanserer vi nye iX3, og i november kommer iX-modellen i tillegg. Så vi har absolutt konkurransedyktige elbiler å by på også, fastslår Frode Mørch, som legger til at levering til kunder av iX3 starter allerede i mars måned.
– Dette hinter om at 2021 kan bli et sterkt BMW-år?
– Vi har helt klart tro på at vi får et godt år igjen. Kundene våre har større valgmuligheter i BMWs modellspekter enn noensinne før, så vi rigger absolutt for et godt år, ja.
LES OGSÅ: BMW X2: Da er det bare å starte sparingen!
Flere og flere oppdager elbilen
– Hva tror du om året i tall?
– Vi forventer i volum omtrent samme marked i år som i fjor. I 2020 leverte vi 575 nye BMW, og i år er budsjettet 590 – altså omtrent det samme. Det er ikke alltid lett å budsjettere sikkert i dette markedet. Vi er blant annet prisgitt politikernes innfall og idéer.
I tillegg er det en ny utfordring at resten av Europa og verden nå også har lagt sin elsk på elbiler og plug-in modeller. Stadig flere land innfører attraktive incentiver ved elbil-kjøp, så konkurransen om å få biler nok levert til enhver tid er i ferd med å skjerpe seg kraftig, slutter Frode Mørch.
LES OGSÅ: BMW salgsvinner i januar
Toyota kom nærmest
Registreringstallene for januar viste altså at BMW stakk av med førsteplassen med 77 biler og en markedsandel på pene 16,38 prosent. Toyota kom nærmest med sine 65 biler og 13,83 prosent. Audi og Volvo delte den siste pallplassen hver med 47 biler og 10 prosent.
Nesten storeslem for Bilia, med andre ord.
Det har sikkert vært kake på bordet hos Bertel O. Steen på Kjellstad også. I forhold til samme måned i 2020, økte Peugeot med 300 prosent og Mercedes-Benz med 290 prosent! Ikke dårlig av Kia heller, med en økning på nesten 117 prosent i forhold til januar i fjor.
Lista videre:
5. Mercedes-Benz - 39 biler – 8,3%
6. Volkswagen - 24 biler – 5,11%
7. Nissan - 23 biler – 4,89%
8. Skoda - 20 biler – 4,26%
9. Peugeot - 16 biler – 3,40%
9. Polestar - 16 biler – 3,40%
11. Kia - 13 biler – 2,77%
12. Hyundai - 12 biler – 2,55%
13. MG - 9 biler – 1,91%
14. Jeep - 7 biler – 1,49%
14. Opel - 7 biler – 1,49%
Audi e-tron – igjen
På modellstatistikken plasserte Audi e-tron seg igjen på topplassen, med 41 nyregistreringer og en markedsandel på 8,72 prosent i januar måned. Omgitt av elbiler både foran og bak seg, kapret den ladbare hybriden Rav4 fra Toyota en sterk andreplass med 37 biler og 7,37 prosent andel.
Mercedes-Benz EQC kom nærmest deretter, med 25 biler og 5,32 prosent, såvidt foran Volvo XC40 (23 biler – 4,89 prosent)
Av BMWs mange ladbare hybrider kom X1 høyest på lista: 5. plass med 21 biler (4,47 prosent).
Lista videre:
6. Nissan Leaf - 19 biler – 4,04%
7. Polestar 2 - 16 biler – 3,40%
8. Skoda Kamiq - 15 biler – 3,19%
9. BMW X2 - 13 biler – 2,77%
9. Peugeot e-2008 - 13 biler – 2,77%
11. BMW 2-serie Active Tourer - 11 biler – 2,34%
11. BMW X3 - 11 biler – 2,34%
11. Volvo XC60 - 11 biler – 2,34%
14. Kia e-Niro - 10 biler – 2,13%
14. Toyota C-HR - 10 biler – 2,13%
Sterk måned for elbiler og plug-in
Januar ble en råsterk måned for både elbiler og plug-in hybrider. Elbilene var igjen størst, med 45,7 prosent av nyregistreringene i januar. Dette var en økning fra 34,7 prosent samme måned i 2020. Også for plug-in var det kraftig økning – fra 27,5 prosent i januar 2020 til 34,7 prosent i samme måned i år.
Disse to drivlinjene står dermed for 80,4 prosent av alle nyregistreringer i vårt distrikt i januar 2021.
Farvel diesel?
I drammensdistriktet ble det i januar registrert 11 nye biler med dieselmotor. Med en markedsandel på 2,3 prosent er dermed denne drivlinjen mer og mindre historie. Bortsett fra to Ford-modeller, var alle dieselbilene enten VW eller Skoda.
Stort bedre var det ikke for rene bensinmodeller, som endte med en andel på beskjedne 8,7 prosent, så lyset er i ferd med å brenne ned for de rent fossile drivlinjene.