Opplever kjempevekst på nyttekjøretøy med Ford
Da Grøndal Bilbutikken ble ny Ford-forhandler for noen få år siden, fikk forhandleren samtidig med seg hele Fords spekter av nyttekjøretøy. Det har gitt store volum i bedriftsmarkedet.
DRAMMEN: - De siste årene har vi hatt et kjempeløft på nyttekjøretøy, og i dag er vi blant de største i distriktet på dette området, sier Stein Grøndal i Grøndal Bilbutikken på Gulskogen.
Nå gleder han seg spesielt til lanseringen av nye Ford Transit Custom plug-in hybrid, som er først ute i sin klasse med plug-in hybridløsning. Salgsstart er i disse dager, både for plug-in og for de større mild-hybrid dieselmodellene.
Ford har vært størst i Europa på nyttekjøretøy de siste årene, og i Norge er merket på en solid andreplass bak Volkswagen. I vårt distrikt er Ford hittil i år på en sterk 3. plass, fattige tre biler bak Toyota.
- Vi har ambisjoner om å vokse videre, og på pickup-siden har vi alvorlige planer om å gå helt til topps med den nye Ranger-serien. Nye motorer, ny 10-trinns automat og den tøffeste bilen i klassen med Raptor med 213 hk og 500 Nm skal hjelpe oss med dette, sier Grøndal, og legger til at for Raptor er også vesentlig høyere effekt tilgjengelig, for den som ønsker dette.
LES OGSÅ: Blir Ford-forhandler - kutter Land Rover og Citroen
Lovende hybrid-varebil
Spennende er det også hvilke utslag den nye plug-in hybriden Transit Custom vil gi. Dette er en kassevogn med 6 kbm varevolum og nyttelast på 1.130 kg. Den alternative drivlinjeløsningen har altså ikke gitt noen vektøkning; tvert imot har Ford klart å redusere vekten på modellen litt! Med lang elektrisk rekkevidde, blir dette en veldig spennende modell for alle operatører som har mye kjøring i by og nærdistribusjon.
Bilen drives av en elmotor på cirka 130 hk, som har Fords prisbelønte 1,0 EcoBoost 120 hk bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Resultatet er interessant, og med forskjellige kjøremodus kan man enkelt velge rent elektrisk drift i sensitive områder – for eksempel i bysentra og omkring skoler, sykehus og lignende institusjoner.
Ford forbereder fra kommende vår systemet Geofence som standard utstyr i disse bilene. Da vil dette systemet overstyre fremdriftsmåte, avhengig av hvor man kjører. Jeg har selv prøvekjørt nyheten i områdene rundt Stockholm. Med to mann i bilen og 550 kg i varerommet kjørte vi 92 kilometer med et snittforbruk på svært hyggelige 0,52 l/mil. Veiene var en blanding av motorvei og by/tettbygd strøk eller vanlig landevei. Dette tyder på at brukt i nærdistribusjon, og med god ladedisiplin, bør bensinkontoen her bli hyggelig lesning.
Bedriftsmarkedet avgjørende
- Hva er det som har gitt dere slik fremgang på nyttekjøretøy?
- Vi har lykkes godt med å komme inn i store bedrifter, noe som har gitt volum. I tillegg har vi veldig gode produkter og stor produktbredde – fra den minste Courier til de største Transitmodellene. Ford har dessuten vist en solid kvalitetsøkning over tid, og leverer nå varebiler med personbilkomfort, sier Grøndal.
Grøndal opplever også tydelig at Ford-navnet har god klang i markedet.
- Hos oss har vi satset på biler med mye utstyr, fordi vi over tid har sett at det er dette kundene vil ha. Vi ser da også at bedriftene blir mer og mer opptatt av at de ansatte har en god arbeidsplass. Ford har i tillegg begynt å ta inn biler med Proff+ utstyrsnivå, med mer standard utstyr over hele modellspekteret, sier Stein Grøndal.
Tøffe år uten el- og hybridbiler
Til tross for nyttekjøretøy-suksessen, er det personbiler Bilbutikken over tid er mest kjent for, men uten nevneverdige modeller med kabel har de siste årene vært tøffe på personbilsiden. Akkurat nå fører overgangen til full WLTP neste år til at en masse lagerbiler skal ut på markedet i forskjellige kampanjer ut året – både hos Grøndal Bilbutikken og hos andre merker og forhandlere.
Det er likevel lysning fremover:
- Vi opplever nå stor interesse for den nye Ford Explorer plug-in hybrid som kommer avgiftsmessig gunstig ut, og dermed får en interessant pris. God pris blir det også på nye Kuga plug-in, som får en veldig kraftig avgiftsreduksjon i forhold til fossile modeller. Vi gleder oss i tillegg til nye Puma, som vi snart har på plass.
- Og i november håper vi å ha fått prisene på Fords nye elbil, som garantert vil bli lagt merke til med sin rekkevidde på over 600 km, sier Stein Grøndal.
Subaru, forhandlerens andre nybilmerke, har vært blant de siste til å ta steget over til alternative drivlinjer. Dette har vært godt synlig på registreringsstatistikkene så langt i år, men nå kommer det viktige nyheter også her:
- Ja, vi har opparbeidet en ordrereserve på de kommende hybridmodellene av XV og Forester, som vi begynner å levere i november og desember. Da regner vi med at også Subaru er på banen igjen, avslutter Stein Grøndal.
LES OGSÅ: Ny modell i nye omgivelser hos Bilbutikken
LES OGSÅ: Øker kraftig i fallende marked med (nesten) bare fossilbiler