Nybilstatistikken: Storsalg av ny Toyota-hybrid
Toyota opplever stor suksess med sin nye Rav4 som ladbar hybrid. I oktober sto den for nest flest av nyregistreringene i vårt distrikt.
HOKKSUND: – Vi er så klart kjempefornøyde med dette resultatet, fastslår daglig leder Jørn Moen i Funnemark Hokksund overfor DRM24. Moen kan dessuten fortelle at Toyota-SUV-en fortsatt holder høy salgstakt.
Siden salgsstarten i april har Toyota-forhandleren på Hokksund hittil solgt 60 nye Rav4 som ladbar hybrid, og det er foreløpig ingen ting som tyder på redusert interesse, hverken her eller hos distriktets øvrige Toyota-forhandlere.
– De siste tre månedene har vi solgt 150 nye biler her hos oss, og hittil i år ligger vi langt over salgsmålet for året, så her går det på høye turtall, forteller Jørn Moen.
Han legger til at Funnemark Hokksund foreløpig ligger an til å levere 40 nye biler i løpet av november, men dette tallet kan øke noe med salg videre i måneden.
Flere modeller selger godt
– Er det Rav4 ladbar hybrid som utgjør tyngden av disse bilene også?
– Drøyt en fjerdedel er denne modellen, ja. Men vi skal også levere syv nye Landcruiser, en modell vi har solgt 35 biler av hittil i år. I november skal vi dessuten levere de første bilene av nye Toyota Yaris. En del varebiler er det også, blant annet de første bilene av den nye el-versjonen av Proace.
Godt salg over store deler av modellspekteret er en av våre sterke sider, mener Jørn Moen, som ellers gleder seg over at mange lokale virksomheter velger Toyota varebiler.
– Ja, dette er veldig positivt og bidrar til at vi har veldig bra salg av varebiler.
– Hvordan er interessen for den nye el-modellen av Proace?
– Interessen er god, men foreløpig vil folk gjerne først og fremst prøve den.
Helhetsinntrykket viktigst
– Hva er årsaken til at den ladbare utgaven av Rav4 har slått så kraftig an?
– Tja, bilen fikk en sekser på terningen i VG, og det er det ikke så mange Toyota-modeller som har fått. Mottakelsen har dessuten vært strålende også i andre medier.
Ellers er det ikke minst drivstofforbruket mange har fokus på. Bilen går veldig billig, også når den kjører kun på bensinmotoren. Rav4 har i tillegg gjennom mange år fått et veldig sterkt renommé for driftssikkerhet. Dette gjelder jo generelt for alle Toyotas hybridmodeller, helt siden den første Prius ble lansert i 1996 – det er sjelden eller aldri noe galt med bilene, sier Moen videre.
– Hvordan er tilbakemeldingene fra kunder som nå har kjørt nye Rav4 noen måneder?
– Det virker som om det er helhetsinntrykket flest er fornøyde med, men alle skryter av den elektriske rekkevidden. En kunde som var innom nylig, fortalte at han hadde kjørt 90 kilometer kun på strøm. Selv om det var lett vei, så er dette imponerende langt for en ladbar hybrid, sier Jørn Moen til slutt.
VW størst – med én modell
Volkswagen ble klart største merke i distriktet i oktober, med 100 biler og en markedsandel på 18,8 prosent.
Av dette utgjorde nykommeren ID.3 hele 94 biler, mens Toyota - som var en like klar toer på lista med 74 biler og 13,9 prosent – hadde tre modeller inne blant de 12 bestselgende enkeltmodellene i oktober, viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Tredje største merke i oktober var for øvrig BMW (48 biler – 9,0 prosent), foran Mercedes-Benz (41 – 7,7 prosent).
Rekkefølgen videre:
5. Audi, 39 biler – 7,3%
6. Hyundai, 38 biler – 7,2%
7. Nissan, 25 biler – 4,7%
8. Suzuki, 20 biler – 3,8%
8. MG, 20 biler – 3,8%
10. Volvo, 17 biler – 3,2%
11. Peugeot, 15 biler – 2,8%
12. Polestar, 13 biler – 2,4%
13. Skoda, 11 biler – 2,1%
13. Mazda, 11 biler – 2,1%
15. Kia, 10 biler – 1,9%
LES OGSÅ: Lokale tall: Nye VW ID.3 knuser all konkurranse
ID.3 overlegent størst
VWs nye elbil ID.3 har vært forhåndsbestemt til suksess, og så langt stemmer virkelig kartet med terrenget. Hele 94 nyregistreringer ble det i oktober, noe som ga nykommeren en markedsandel alene på mektige 17,7 prosent.
Ingen andre var i nærheten, men smått oppsiktsvekkende var det ikke en elbil på neste plass. Andreplassen knep nemlig Toyotas nye Rav4 Plug-in med 34 biler og en markedsandel på 6,4 prosent.
Bare tre biler bak fulgte så Audi e-tron med 31 biler og 5,8 prosent. Årets suverene bestselger så langt holder dermed koken på imponerende vis.
Rekkefølgen videre:
4. Hyundai Kona, 29 biler – 5,5%
5. Nissan Leaf, 23 biler – 4,3%
6. Mercedes-Benz EQC, 21 biler – 4,0%
7. MG ZS EV, 20 biler – 3,8%
8. BMW i3, 18 biler – 3,4%
9. Toyota Yaris, 14 biler – 2,6%
10. Polestar 2, – 13 biler – 2,4%
11. Toyota Corolla, 12 biler – 2,3%
11. Suzuki A-Cross, 12 biler – 2,3%
13. Mercedes-Benz GLC, 10 biler – 1,9%
14. Volvo XC60, 9 biler – 1,7%
14. Hyundai Ioniq, 9 biler – 1,7%
14. BMW 3-serie, 9 biler – 1,7%
Fossile nesten utradert
Oktober ble et nytt sannhetens øyeblikk for fossile biler. I et totalmarked på 531 biler, ble det registrert 26 nye med dieselmotor – og nøyaktig samme antall med bensinmotor.
Dette ga fossilbilene en samlet markedsandel på 9,8 prosent. Fasit i oktober var altså at bare hver tiende nye bil var en bensin eller dieselmodell!
Det har vært en del diskusjon omkring den politiske intensjonen om at det bare skal selges utslippsfrie biler i Norge i 2025. Fortsetter utviklingen som nå, kan dette målet bli nådd allerede om et par års tid.
56 prosent elbiler
Av nyregistreringene i drammensdistriktet i oktober sto rene elbiler for saftige 56,3 prosent. Ladbare hybrider fulgte godt opp med sine 22,2 prosent, mens fullhybrider noterte 11,7 prosent.
Med mange spennende nye modeller like om hjørnet, vil i alle fall ikke interessen for elektrifiserte biler bli noe mindre i tiden som kommer. Det eneste som nå kan forandre på dette, er om politikerne foretar nok en av sine berømte kuvendinger og avgiftsbelegger elbilene.