TRAVEL BILSELGER: – Det har vært hektisk, bekrefter Anders Grøndal, som har hatt mye av ansvaret for å få logistikken rundt billeveringene til å gå opp.

Med el-Mustang gikk Ford rett til topps: – Ikke skjedd siden 2012!

Det er ni år siden sist, men i mai skjedde det igjen. Det måtte en elbil til, og i den første hele registreringsmåneden hentet Ford Mustang Mach-e en markedsandel på 12 prosent med hele 63 nyregistreringer i vårt distrikt.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Ikke rart at Stein Grøndal i Grøndal Bilbutikken er strålende fornøyd.

– Ja, dette er en etterlengtet salgstopp! Samtidig viser det hvordan hverdagen kan bli snudd på hodet med en suksessmodell som lades via ledning. Mustang Mach-e er et vinnerkonsept – her stemmer alt, rekkevidde, kjøreegenskaper og pris, fastslår han overfor DRM24.

– Det er noen år siden Ford sist var på topp?

– Ja, så vidt vi har funnet ut skjedde det med Focus noen måneder i 2012. Den gangen fulgte ikke jeg så mye med på Ford – da var de mest en skarp rival i rallyløypa.

LES OGSÅ: Elektrisk Mustang-SUV skaper salgsboom hos Bilbutikken

Fra 422.000 kroner

– Er den nye elbilen en bil som mest kjøpes på nett?

– Nei, det vil jeg ikke si. Kunder kan gjennomføre hele kjøpsprosessen på nettet hjemmefra, men vår erfaring er at langt de fleste kommer hit for å sluttføre kontrakten, sier Stein Grøndal, som legger til at gunstige priser blir kommentert av mange.

Rimeligste Ford Mustang Mach-e starter på 422.000 kroner, og har en rekkevidde på 440 kilometer med drift på bakhjulene. I motsatt ende av prisskalaen handler det om firehjulsdrift og 540 kilometer rekkevidde til 599.000 kroner.

– Dette er nettopriser, og de fleste forstår at dette er ferdig prutet, sier han.

Den nye modellen kan også være kjapp på lading – på hurtigladestasjon kan man få inntil 115 kilometer i løpet av 10 minutter.

LES OGSÅ: Rekordår for Bilbutikken: – MG-suksessen er som et eventyr!

Jungeltelegrafen

Mai ble en sterk måned for Grøndal Bilbutikken. Ikke bare gikk Fords nye elbil til topps på modellstatistikken, men når andre Ford- og MG-modeller – og bruktbiler – regnes med, leverte forhandleren ut 110 biler totalt denne måneden.

– Tatt i betraktning at mai kun hadde 18 registreringsdager, sier det seg selv at dette var hektisk. Her var det mange som fikk veldig lange arbeidsdager, og all mulig ros for enestående innsats fra de ansatte, fastslår Stein Grøndal.

– Og ordreboken videre, hvordan ser den ut?

– Jo takk, den er også god. Flaskehalsen vår nå er å få tilgang til biler nok. Nå har vi mange biler ute allerede, så nå merker vi allerede at også jungeltelegrafen begynner å jobbe for oss, legger han til.

LES OGSÅ: Havna fyllt opp av gigantparti med Fords nye elbil

Også tidligere Mustang-eiere

Spennvidden er også stor for Mustang Mach-e-kundene.

– Ja, her ser vi alle varianter. Vi har levert bilen til alt fra yngre, innovative IT-folk til godt voksne i 70- og 80-årene som ikke har hatt elbil tidligere, sier han.

Det er flere grunner som blir nevnt som avgjørende for valget av modellen, forteller Grøndal.

– Både pris, rekkevidde og design blir nevnt her. Dessuten er Ford et anerkjent merke, og valget av Mustang-navnet til denne modellen var en genistrek. Vi har eksempler på kunder som har en Mustang med bensinmotor som nå har kjøpt den som elbil med samme modellnavn, avslutter Stein Grøndal.

Toyota og Volvo

Japan og Sverige kom nærmest Ford Mustang Mach-e på modellstatistikken, med henholdsvis Rav4 på 2. plass med 39 biler og 7,50 prosent markedsandel, og XC40 som nummer 3 med 38 biler og 7,31 prosent. Skoda Enyaq knep fjerdeplassen på mai-statistikken med sine 24 biler og 4,62 prosent.

Lista videre:

5.   Audi e-tron - 18 biler – 3,46%
5.   Volkswagen ID.4 - 18 biler – 3,46%
7.   Tesla Model 3 - 17 biler – 3,27%
8.   Nissan Leaf - 12 biler – 2,31%
9.   Mercedes-Benz EQC - 11 biler – 2,12%
9.   Toyota C-HR - 11 biler – 2,12%
9.   Toyota Yaris - 11 biler – 2,12%
9.   Volkswagen Tiguan - 11 biler – 2,12%
9.   Volvo XC60 - 11 biler – 2,12%
14. Volvo XC90 - 11 biler – 1,92%
15. BMW X1 - 9 biler – 1,73%
15. MG ZS EV - 9 biler – 1,73%
15. Peugeot e-2008 - 9 biler – 1,73%
15. Toyota Corolla - 9 biler – 1,73%

Toyota størst

Toyota ble forøvrig største personbilmerke i mai, med 74 biler og en markedsandel på 14,23 prosent. Selv om Rav4 også denne måneden var en klar ener for merket, så er det typisk at Toyota har jevnt godt salg av mange modeller.

For Ford på 2. plass med 70 biler og 13,46 prosent, handlet det derimot stort sett om én enkelt modell - med 12,12 prosent på Mustang Mach-e alene.
Tredje største merke i vårt distrikt siste måned ble Volvo, med 66 biler og 12,69 prosent andel. Deretter var det et godt hopp ned til Volkswagen på 4. plass (40 biler, 7,69 prosent) og Skoda på plassen deretter (37 – 7,12).

Lista videre:

6.   BMW - 32 biler – 6,15%
7.   Mercedes-Benz - 30 biler – 5,77%
8.   Audi - 29 biler – 5,58%
9.   Hyundai - 21 biler – 4,04%
10. Tesla - 17 biler – 3,27%
11. Kia - 13 biler – 2,50%
12. Nissan - 12 biler – 2,31%
12. Peugeot - 12 biler – 2,31%
14. Jeep - 9 biler – 1,73%
14. MG - 9 biler – 1,73%
14. Suzuki - 9 biler  – 1,73%

Elektrifisert hele veien

Godt over ni av ti nye biler i mai var elektrifisert. Av i alt 520 nyregistreringer var 289 – eller 55,58 prosent – rene elbiler. Så mye som 189, eller 36,35 prosent var hybrider, og av disse var hele 147 ladbare (28,27 prosent).

Elektrifiseringen av bilparken går dermed så det suser fortsatt, og med stadig større utvalg og viktige forbedringer av både rekkevidde og ladetid, er det ingen ting som tyder på annet enn fortsatt økende popularitet for de nye drivlinjene.

Fossil parentes

Nyregistrerte fossile personbilmodeller handler nå om en beskjeden parentes i antall. Sist måned ble det registrert 25 nye dieselbiler og 17 med bensinmotor i vårt distrikt. Til sammen utgjorde dette rundt 8 prosent av månedens nye biler.
Skoda og Volkswagen var de største bidragsyterne på diesel, mens det var Suzuki og Mazda som var størst på bensin.

LES MER OM NÆRINGSLIV

Ford Mustang Mach-e har fått mye skryt for design.
Toyota var største merke i mai, og Rav4 var en god nummer to på modellstatistikken.
Volkswagen ID.4 er for tiden bestselgeren fra den kanten. 
Audi e-tron fortsetter å hevde seg høyt på bestselgerlistene.
Powered by Labrador CMS