GIR GASS: – Vi skal nok klare å bite fra oss i år også, sier daglig leder Magnus Løver.

e-tron-suksessen fortsetter: Audi sikter mot nye høyder

Etter et eventyrlig suksess-år kjørte Audi-forhandleren Albjerk Bil Drammen ut av 2020 med årets klart mest solgte modell, og som nest største bilmerke i distriktet.

Publisert Sist oppdatert

ÅSSIDEN: Nå ruster både fabrikk og forhandler seg for å følge opp de sterke resultatene fra fjoråret, bekrefter daglig leder Magnus Løver overfor DRM24.

Det er ingen tvil om at Audis nye elbil e-tron har blitt en salgssuksess av de sjeldne. I løpet av fjoråret rakk forhandleren å registrere hele 505 nye biler av denne modellen. Dette ga en markedsandel på hele 8,9 prosent og en suveren førsteplass.

Nærmest fulgte Tesla Model 3 med 315 biler og 5,5 prosent, og konsern-fetter Volkswagen ID.3 med 287 biler og 5,0 prosent. Dette viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Medarbeiderne viktigst

Rekordsalget av e-tron sendte også Audi høyt opp på merkestatistikken. Her ble resultatet en andreplass ved utgangen av året, bare slått av Volkswagen, og med Toyota og BMW nærmest etter.

– Ved siden av en innertier på modellsiden – hva er det som har bidratt mest til denne suksessen?

Vi retter spørsmålet til Magnus Løver.

– Det er riktig at vi fikk et kjempetreff med Audi e-tron, og året fikk veldig bra også på andre områder, som for eksempel bruktbil og ettermarked. Men det som fremfor alt har skapt suksessen, er medarbeiderne våre. I en krevende tid med korona-pandemi har de holdt det gående på forbilledlig vis. 

LES OGSÅ: Ny, knallsterk e-tron-måned

Ingen smitteutbrudd

Dette har de klart til tross for alle restriktive tiltak som har vært nødvendige.

- Mekanikere har vasket biler før og etter reparasjon, selgere har spritet ned biler etter prøvekjøring, og alle har lojalt fulgt opp våre strenge smitteverntiltak - og gjerne litt til. Så har vi heller ikke hatt noen smitteutbrudd i bedriften. 

- Sykefraværet har nok vært litt høyere enn vanlig, men dette har jo å gjøre med at terskelen for å måtte holde seg hjemme har vært mye lavere enn normalt, sier Magnus Løver, som understreker at de ansatte er viktigst:

- Uten dem er vi ingen ting, sier han.

LES OGSÅ: Audi til topps i oktober - e-tron-salget går så det suser

– Skal nok bite fra oss

- Hvordan skal dere klare å forsvare den tetposisjonen dere har klart å erobre siste år?

- Jeg kan love at det blir en offensiv satsing også i 2021 fra både Audi og importøren. Vi har store forventninger til både nye Q4 e-tron og e-tron GT, som begge ventes å være på plass kommende sommer. Det vil bli satset kraftig på disse nye modellene, så vi skal nok klare å bite fra oss i år også, sier Magnus Løver, som akkurat nå er ute og søker etter nye Audi-selgere for å håndtere et høyere aktivitetsnivå.

LES OGSÅ: Hundrevis i kø for å se Audis første hel-elektriske bilLES OGSÅ: Nå kommer versting-utgavene av Audi e-tron

Volkswagen toppet

Største bilmerke i vårt distrikt siste år ble Volkswagen, som i løpet av 2020 registrerte i alt 740 nye biler med en markedsandel på 13,0 prosent.

På andreplass kom altså Audi, med 578 biler og 10,2 prosent. Toyota fulgte nærmest deretter med sine 555 biler og 9,8 prosent. 

Rekkefølgen videre:

4.   BMW - 514 biler – 9,0%
5.   Mercedes-Benz - 395 biler – 6,9%
6.   Tesla - 338 biler - 5,9%
7.   Hyundai - 329 biler – 5,8%
8.   Volvo - 290 biler – 5,1%
9.   Skoda - 272 biler – 4,8%
10. Nissan - 248 biler – 4,4%
11. Peugeot - 191 biler – 3,4%
12. Suzuki - 185 biler – 3,3%
13. MG - 156 biler – 2,7%
14. Kia - 110 biler – 1,9%
15. Polestar - 92 biler – 1,6%

e-tron i ensom majestet

Audi e-tron ble ikke bare årets mest valgte enkeltmodell – den ble det også med veldig god margin. Tesla Model 3 på andreplass var hele 190 biler bak, 315 mot Audis 505 biler. Ikke uventet presterte VW ID.3 sterkt, og kjørte ut av lanseringsåret som tredje mest solgte modell, bare noen måneder etter at den var på markedet.

LES OGSÅ: Audi e-tron: Den fineste elbilen hittil?

I et veldig el-fokusert norsk marked er Golfs hegemoni over etter at e-Golf ble borte. Uvant å finne VW Golf på 7. plass.

Minst like oppsiktsvekkende var det at en ny modell av et nytt merke endte på 8. plass for året. Veldig sterkt av MG ZS EV, som ikke var ordentlig i gang før på vårparten siste år.

Slik ser lista ut:

1.   Audi e-tron - 505 biler – 8,9%
2.   Tesla Model 3 - 315 biler – 5,5%
3.   Volkswagen ID.3 - 287 biler – 5,0%
4.   Hyundai Kona - 237 biler – 4,2%
5.   Nissan Leaf - 213 biler – 3,7%
6.   Mercedes-Benz EQC - 195 biler – 3,4%
7.   Volkswagen Golf - 182 biler – 3,2%
8.   MG ZS - 156 biler – 2,7%
9.   Toyota Rav4 - 152 biler – 2,7%
10. Toyota Corolla - 124 biler – 2,2%
11. BMW X1 - 122 biler – 2,1%
12. Toyota Yaris - 113 biler – 2,0%
13. BMW i3 - 112 biler – 2,0%
14. Toyota C-HR - 98 biler – 1,7%
15. Polestar 2 - 92 biler – 1,6%

På siste verset

Registreringstallene for 2020 fra Opplysningsrådet for Veitrafikken bekrefter til overmål at fossile modeller – både bensin og diesel – nå for alvor synger på det siste verset. Riktig nok sto biler med bensinmotor for 9,2 prosent markedsandel for hele året, og dieselmotorbiler for 6,9 prosent.

Men tallene har vært synkende lenge, og i desember måned alene gikk bensinandelen ned til 4,8 prosent, diesel helt ned til 3,0 prosent.

Samtidig ser vi at rene elbiler tok 50,9 prosent for året og hele 60,4 prosent i desember. Tilsvarende for ladbare hybrider var 23,8 prosent og 26,9 prosent. Fullhybrid/mildhybrid nådde 9,2 prosent markedsandel i 2020, men noterte beskjedne 4,9 prosent i desember.

Fortsetter utviklingen som hittil, tyder det meste på at vi ikke behøver å vente til 2025 før det bare selges elektrifiserte biler her i landet.

LES MER OM NÆRINGSLIV

Audi e-tron har blitt en enestående suksess. Her snakker vi virkelig innertier! Dette er den lekre Sportback-modellen.
VW ID.3 har fått en sterk mottakelse, og var allerede etter noen måneder tredje mest registrerte modell.
Etter en sterk innspurt på året endte Tesla Model 3 på andre plass.
Hyundai Kona er en av de mest populære elbil-modellene, og samtidig en av de rimelige – og en av de som har virkelig lang rekkevidde.
Mercedes-Benz EQC har blitt en favoritt for mange elbilkjøpere, og får snart følge av flere spennende el-modeller med trearmet stjerne i grillen.
Powered by Labrador CMS