Digital bruktbil-satsing hos Centralgaragen
Bilforhandleren på Landfalløya rigger seg for fremtiden med banebrytende digitalt system og ny og større bruktbilhall.
LANDFALLØYA: Dette er resultatet av et nytt bruktbilsystem som er utviklet av Hassel Software, og som siden sist sommer har vært i bruk hos Centralgaragen i Drammen og en del andre forhandlere.
Riktig nok må du fortsatt signere kontrakten på «gamlemåten», men Vigbjørn Hassel Vaage, som har utviklet systemet, forteller at det nå vurderes å legge inn også en kjøpsknapp.
– Det var erfaringene våre fra den digitale Hyundai-butikken på Gulskogen senter for en tid siden som ga støtet til utvikling av det nye bruktbilsystemet, forteller han til DRM24.
– Her oppdaget vi at det var kjempeeffektivt å drifte en forhandlervirksomhet med et slikt konsept, sammenlignet med tradisjonelle forhandlerdrift. Ikke minst oppnådde vi en helt annen informasjonsflyt.
Oppdatert i sanntid
Størst er fordelene når digitaliseringen gjøres i et nettverk, og i dette tilfellet var det samarbeidet med Hyundai Motor Norge som bidro til dette med implementering av interaktive skjermer i stedet for tradisjonelle prisplakater hos Hyundai-forhandlerne.
Disse skjermene oppdateres sentralt, slik at alle som er tilknyttet systemet er helt oppdatert i sanntid i det øyeblikk en endring legges inn hos importøren – effektivt og tidsbesparende, sier Hassel Vaage.
Det var sist sommer han begynte å arbeide med en bruktbilrettet videreutvikling, etter å ha fått innspill om ønsker om et slikt system som kunne være merke- og forhandlernøytralt.
Samtidig på Finn og skjerm
– Dette førte til utvikling av en prototype til et bruktbilsystem som lever sitt eget liv. Gjennom sommeren kom det oppmuntrende tilbakemeldinger fra praktisk testing av prototypen, og dette førte til at et lite prosjekt ble større, og vi utviklet en plattform med fordeler for både kunde og selger. Systemet er generelt og merkenøytralt, og kan brukes av enhver bilforhandler.
Vi baserer det på det varelageret som til enhver tid finnes på Finn.no, og nøkkelen ligger i automatikken: Oppdatering skjer automatisk og hele tiden fortløpende. Det forhandleren gjør på Finn, kommer samtidig på skjermene i bruktbilhallen, sier Vigbjørn Hassel Vaage.
Beregner bilholdskostnadene
– Kunden får enkelt og raskt oversikt over alt som befinner seg på lager hos forhandleren. Dette er viktige oppdateringer, fordi det hele tiden skjer noe i et bruktbillager som er på mange titalls biler.
Med bruktbilsystemet vårt er det enkelt å definere sitt behov, og få en samlet oversikt over alle aktuelle biler der og da. Samtidig er andre viktige faktorer som finansiering og forsikring ivaretatt.
Drivstoffkalkulator ligger i systemet sammen med bompengekalkulator, og alt dette i sum gjør at man langt på vei kan regne sine kommende bilbrukskostnader for den aktuelle bilen. Dette er en av de sterke sidene med systemet, for alle vil jo gjerne vite mest mulig om hva bilholdet skal koste dem.
En del av nøkkelen til dette, er at systemet kommuniserer med Statens vegvesen på typegodkjenningsnivå, helt ned til detaljer som dekkdimensjoner og lignende.
- Dette er jo nettopp en av de store fordelene med digitaliseringen – datamaskiner regner fort, så man får alle relevante tall der og da, forteller Vigbjørn Hassel Vaage.
Vurderer kjøpsknapp
– Hvem egner systemet seg best for?
– Det fungerer godt for alle, men fordelene blir størst dersom det står i et nettverk med flere forhandlere. I en kjede eller forhandlergruppering får man selvsagt et større lager totalt, og dermed flere valgmuligheter for kundene.
– I praksis snakker vi her om bruktbilkjøp på selvbetjening?
– Ja, kunden kan selv finne og velge sin bil. Det eneste som fortsatt må gjøres manuelt, er selve signeringen av kontrakten.
– Elektronisk signering er heller ingen hindring i dag?
– Nei, vi vurderer nå om vi også skal integrere en kjøpsknapp i systemet, sier Vigbjørn Hassel Vaage. Han understreker at kunden med å bruke det nye systemet kan komme mye lenger på egen hånd enn tidligere.
Det ligger dessuten i tillegg et annet motiv under systemutviklingen for Hassel Vaage, som også er styreleder i Centralgaragen.
– Firmaet har vært i kontinuerlig drift som verksted og bilforhandler i over hundre år, og vi har sterke ønsker om å være her hundre år til. Det krever at vi evner å se fremover og være innovative, og klarer å få kundene til å fortsette å trives hos oss, understreker han.
Bruktbilhall på ca 2.000 kvm
Hos Centralgaragen inngår det nye bruktbilsystemet i en styrket satsing på bruktbilen som forretningsområde. Dette omfatter blant en større utvidelse av bruktbilhallen i andre etasje.
– Det som hittil har omfattet drøyt 1.200 kvm, blir nå utvidet til ca. 2.000 kvm, noe som uten problemer vil gi plass til cirka 80 brukte biler, forteller daglig leder i Centralgaragen, Helge Støle.
– Innebærer dette en planlagt kraftig økning av bruktbilomsetningen deres?
– Nei, det er absolutt ikke snakk om noen revolusjon, selv om det er en betydelig satsning for oss. Men mest er det en naturlig videreutvikling etter flere år med økende bruktbilomsetning. Vi solgte 235 brukte biler i 2017, 288 i 2018, 365 i 2019 – og ser ut til å ende på 410 – 420 brukte biler i år.
Satser mot 500 bruktbiler årlig
- Det som skjer nå, er vår måte å vise hvor viktig bruktbilen er nå – og et nødvendig grep for å ta vare på den positive utviklingen vi er inne i her.
- Vi skal ha en fornuftig vekst, der volum aldri skal trumfe fortjeneste, men ser selvsagt at vi må ha flere biler inn for å rettferdiggjøre satsningen, sier Helge Støle.
– Hva er målet for fortsettelsen?
– Håpet er en økning videre opp til ca. 500 biler årlig i løpet av at par år. Her er det nye systemet en viktig nøkkel til oversikt og effektivisering, sier han til slutt.