Audi-Håvard har solgt mer enn 5.000 biler
I begynnelsen av mars i år, nesten på dagen 27 år etter at han ble ansatt hos Albjerk Bil på Åssiden, passerte Håvard Grønberg 5.000 solgte biler.
DRAMMEN: De aller fleste av dem Audi, rimelig nok. Noen dager senere passerte han for øvrig 60-års milepælen, uten at det på noen måte dempet hverken arbeidsglede eller entusiasme.
Det var 2. mars 1994 at Vikersund-gutten hadde sin første arbeidsdag hos Albjerk. Da hadde han allerede 14 år bak seg i bilbransjen, men det var først nå Håvard, som er utdannet bilmekaniker, begynte å selge biler. Det lyktes han, skulle det snart vise seg, godt med – og det første året solgte han 173 biler.
Toppåret kom i 1997, med hele 374 (!) biler solgt. Det var såpass hektisk at behovet for mer hjelp ble veldig klart. Resultatet var at kameraten Vebjørn Evjen ble ansatt for å styrke kapasiteten.
Nr 5.000 var tredje bilen i mars
– De første åra var jeg borti det meste – solgte varebiler, bruktbiler og Volkswagen i tillegg til Audi, forteller Håvard til DRM24
Han satt med ansvar også for bruktbilsalget helt til Lars Solheim ble ansatt i 2006, og det var en ansettelse Håvard Grønberg hilste med stor glede:
– Å slippe og sitte med lederansvar var det beste som kunne skje for meg. Jeg vil heller bruke tid på å prate med kundene enn å sitte i lange møter, sier han.
Han har god oversikt over bilene han har solgt gjennom nærmere tre tiår med bilsalg, og kunne dermed fastslå at bil nummer 5.000 var den tredje nye bilen han solgte i mars. Siden da har det allerede rullet på enda flere.
Audi e-tron viktigste i sin periode
En rad av plaketter på kontoret forteller dessuten at Håvard Grønberg har vært blant de beste Audi- og bruktbilselgerne gjennom hele hans periode hos Albjerk. Førsteplassen har han ennå til gode, men pallplasser har det blitt flere av gjennom årene.
– Hvilken Audi-modell har du solgt flest av?
– Det er sikkert A3 eller A4. I en periode var A3 kjempepopulær, mens A4 stasjonsvogn jo ble kåret til beste firmabil flere år på rad. Det ga også oss selgere mye å gjøre, minnes han.
– Likevel er det ingen tvil om at det er e-tron som har tatt av sterkest som enkeltmodell, og som dermed har vært den viktigste modellen i sin periode.
5E og quattro
– Hva har du opplevd som de viktigste forandringene med bilen siden du kom inn i bransjen i 1980?
– Det må være at bilene har blitt så mye sikrere. Og så er det jo et langt sprang fra datidens manuelle girkasser og drift på to hjul til dagens automatgirkasser, 4x4 og luftfjæring.
For Audi og merkevarebyggingen har uten tvil 5E-motorene og lanseringen av quattro firehjulsdrift hatt veldig stor betydning, sier Håvard Grønberg.
Selv om han selger biler over hele modellspekteret, har RS-modellene blitt litt av en spesialitet. RS er som kjent de mest motorsterke og eksklusive Audi-modellene – og de dyreste.
Helt hinsides...
- Jeg har faktisk seks RS-modeller i bestilling nå, og det er ikke småtterier disse bilene drar inn til statskassa. Om vi ser på den dyreste av dem, en RS Q8, så bidrar den med 250.000 kroner i moms og 774.000 i såkalt registreringsavgift. Det er jo helt hinsides, fastslår han, og etterlyser litt mer logikk i bilpolitikken.
– Vrakpanten ble økt til 5.000 kroner på 1990-tallet for å få fart på utskiftning av de eldste og dårligste bilene. Den norske bilparken hadde den gangen en gjennomsnittsalder som var høyest i Europa, bare med unntak av Albania. Målet var å få bort noe sånt som en av sju biler, noe som også betydde at en av sju måtte skaffe seg en ny eller nyere bil.
For hver gammel bil som ble vraket betalte altså staten ut 5.000 kroner, men samtidig håvet man inn i snitt rundt 40.000 i avgifter på erstatningsbilen.
- Å bytte 5.000 mot 40.000 tror jeg de fleste ville ha synes var en god handel – men myndighetene så det med en litt annen logikk: De mente vrakpantøkningen «ble for dyr», sier han hoderystende.
Rekkeviddeangsten forsvant fort
– Hvordan har du opplevd den noe voldsomme overgangen til elbiler?
– Jeg var jo skeptisk, i likhet med mange andre. Med en årlig kjørelengde på opptil 35.000 – 38.000 kilometer fryktet jeg for at det ville bli det rene marerittet da jeg fikk min første e-tron som demo-bil.
– I ettertid kan jeg fastslå at rekkeviddeangsten gikk fort over. Det første året med e-tron hadde jeg en kjørelengde på 30.000 kilometer, og i løpet av dette året var det bare én gang jeg måtte lade eksternt!
- Q4 e-tron blir spennende!
- Da synes jeg jo ikke det er så stor grunn til bekymring. Til de som ennå er skeptiske, vil jeg bare si at det er ingen grunn til å vente til det blir innført moms og kjøpsavgifter på elbiler – det er helt trygt å kjøpe elbil nå, mener Håvard Grønberg, som nå gleder seg litt ekstra til Audi lanserer sin nye elbil Q4 e-tron.
– Dette blir en bil i klassen under e-tron, men like praktisk og kjøreglad. Audi Q4 blir 30 cm kortere enn e-tron, og en kort beskrivelse av den nye modellen er at den utvendig er kompakt som en Q3, og innvendig rommelig som en Q5. Bagasjerom på 545 liter er vel en grei bekreftelse på god plass, mener han.
Flymekaniker var drømmen
For den som tror at Håvard Grønberg valgte bilbransjen som yrkesvei på grunn av en glødende bilinteresse helt siden han kunne bokstavere b-i-l, så er altså dette ravende feil:
– Jo, bil er morsomt, det, men jeg har egentlig aldri brydd meg særlig om bilen som fenomen.
- Likevel må det vel innrømmes at jeg alltid har vært glad i fart og action; teoretisk utdannelse fristet derfor ikke. Men jeg var ikke hendig nok til å bli snekker, så den tanken var dødfødt. Derimot var drømmen å bli flymekaniker, og det betydde jo å starte med maskin og mek, med fagbrev som mål.
Le Mans 24-timer
- Så ble det bilmekaniker, da, og den første jobben min var på delelageret hos Nissan-forhandleren Test-Rep. Det åpnet øynene mine for spennende modeller som 240Z og 260Z, biler breddfulle av kjøreglede, minnes Håvard Grønberg, som har fått anledning til å dyrke mye kjøreglede også under Audi-logoen.
Årene her har gitt kjøreopplevelser på Nürburgring, og banekjøring med R8 i Riga. For ikke å snakke om alle RS-turer...
– Jo, det har vært mye moro og mange fine turer. Noen av de fineste minnene har jeg fra tilskuerplass under Le Mans 24-timer som Audis gjest, sier han videre.
– Godt at du kom...
Håvard Grønberg er en tanke bekymret for utviklingen videre for bilsalg-yrket.
– Jeg ser en reell fare for at yrket mitt dør med meg. Jeg tror vi vil oppleve en helt annen måte å selge bil på etter hvert – mer som å selge en PC eller en TV.
- Vi opplever allerede hvor mye mer orientert folk er når de kommer til oss. Nettet er breddfullt av informasjon og tester, og ikke minst «Bygg din bil»-funksjonen gjør veldig mye. Nettopp det at det menneskelige ved yrket blir redusert, gjør at jeg ikke ubetinget synes jeg kan anbefale dette som et godt karrierevalg for unge i tiden som kommer, sier han.
– Nå har det lenge vært spesielle tider med pandemien, og jeg savner absolutt at det kommer folk på kontoret.
– Så det var godt at du kom i alle fall, ler Håvard Grønberg til slutt.