Store forventninger til ny el-SUV
– Dette blir en viktig modell for oss, fastslår Stein Grøndal i Grøndal Bilbutikken om den helelektriske Ford Explorer. Nykommeren har i disse dager verdenspremiere under Oslo Motorshow, og var på en rask Drammens-visitt i forkant av lanseringen.
DRAMMEN: – Det ble et vellykket besøk hos oss, og svært
mange av kundene våre benyttet anledningen til å stikke innom en tur denne
dagen. Resultatet ser ut til å bli levering av mange nye Ford Explorer neste
år, sier Grøndal til DRM24.
Han kan fortelle at den nye elbilen tydelig
falt i smak hos mange – både designmessig og med tanke på praktiske egenskaper
og plass.
– Dette blir den største nyheten for oss i år,
og nå gleder vi oss til å få priser og flere detaljer teknisk.
– Prisene er ikke klare?
– Nei, foreløpig har vi ikke fått hverken
priser eller rekkevidde, utover at det er lovet at bilen skal være høyst
konkurransedyktig, sier Grøndal, som mener en kvalifisert gjetning tilsier
priser under 500.000 kroner, og god rekkevidde - i likhet med Mustang Mach-e.
– Helt uoffisielt gjetter jeg på rundt 520
kilometer WLTP. I dagens turbulente bilmarked tror jeg det kan være smart av
Ford å vente litt med denne informasjonen, legger han til.
Viktig segment
Den nye modellen er en helt annen type bil enn
suksessrike Mustang Mach-e.
– Ja, mens Mustang er en mer sportslig bil, er
Explorer en ren SUV-type. Både slik og i fysisk størrelse står den godt til
Mustang, sier han videre.
Ford Explorer er en rommelig SUV i
mellomklassen. Bilen er 4,47 m lang, 1,87 m bred og 1,62 meter høy. Akselavstanden
er 2,77 m. Dermed er den vesentlig mindre enn sin fossile storebror, som er blant de aller største SUV-ene.
Bagasjerommet tar 450 liter, som kan økes til 1.422 liter med
nedfelte seter. Gulvet i bagasjerommet har justerbar høyde, med skjult rom for
småting man vil ha ute av syne. En praktisk skiluke hører med, og Explorer kan
trekke tilhenger på 1.200 kg. Tillatt taklast er 75 kg.
– Til finessene ellers hører justerbar
helningsgrad på den store skjermen, og bilen kan ta imot maksimalt 150 kW ved
lading. Under gunstige forhold kan den lade fra 10 til 80 prosent på 25
minutter. Ford Explorer kan også leveres med varmepumpe. Bilen produseres i
Tyskland, forteller Stein Grøndal til slutt.