Ny VIPPS-rekord Black Friday - men ingen ellevill kjøpefest
- Vi er en smule overrasket når vi dykker ned i prisstatistikken fra i går.
NORGE: Aldri før har nordmenn netthandlet så mye varer med Vipps i løpet av ett døgn. Den gamle rekorden ble ikke helt overraskende, satt Black Friday i 2021.
– Den forrige volum-rekorden var på 263 millioner kroner og rakk å trone på toppen i ganske nøyaktig ett år. Det var litt forventet at den nye rekorden skulle settes i dag, når vi ser på utviklingen så langt i Black Week. Volum-veksten innen varehandel har ligget på ca. 53 % fra og med forrige fredag, til og med torsdag. Vi måtte riktignok vente til rett før klokken 20.00 før det ble ny rekord, men veldig, veldig gøy at den kom, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.
Vipps sine tall baserer seg på statistikk blant ca. 17.000 norske utsalgssteder.
Rekorden for antall nett-transaksjoner betalt med Vipps innen varehandel i løpet av ett døgn er 258.000. Den ble, igjen - ikke helt overraskende, også satt Black Friday i 2021. Foreløpig holder den stand, men Heir mener han ikke lover for mye når han spår at også den ryker i løpet av fredagen.
– Det er tre hovedgrunner til hvorfor Vipps setter netthandel-rekorder i dag. Trange tider og høy inflasjon har gjort at mange er blitt vant til å se etter og slå til på gode tilbud. I tillegg har Black Friday for lengst etablert seg som utstillingsvinduet for årets største tilbud på tvers av bransjer. Den tredje grunnen er antallet steder som bruker Vipps på nett. Så langt i år er det i snitt 273 nye utsalgssteder i uken som bestiller Vipps på nett. For veldig, veldig mange er Vipps den enkleste og foretrukne betalingsformen. Det reflekteres i tallene våre, sier Heir.
- Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
- Vi er en smule overrasket når vi dykker ned i prisstatistikken fra i går. På forhånd var det spådd en kjøpefest på Black Friday, med ekstremt lave rabatter, hovedsakelig grunnet høye varelagre og lavere kjøpekraft hos kundene. Den spådommen innfridde bare delvis. Vi forventet flere og større, gode tilbud – det innfridde ikke, sier prisekspert Christoffer Reina i pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.
- På den positive siden hadde omtrent hvert fjerde av de 900.000 varene vi overvåker i sanntid sin laveste pris på året i går. Snittrabatten på disse var imidlertid lavere enn i fjor (10%), og over halvparten av produktene (57%) hadde en høyere pris på Black Friday enn tidligere i år. Andelen tilbud som økte i pris inntil 30 dager før sammenligningsprisen ble satt, for deretter å bli redusert på Black Friday, var også vesentlig høyere enn i fjor (12% mot 7% i -21), sier han.
Her er noen shoppingfakta fra Black Friday 2022:
- Andel tilbud med årets laveste pris på Black Friday: 24% (2021: 17%)
- Snittrabatt på tilbud som hadde laveste pris på Black Friday: 10% (2021: 12%)
- Andel tilbud med høyere pris på Black Friday sammenlignet med resten av året: 57% (2021: 52%)
- Andel varer som steg i pris inntil 30 dager før sammenligningsprisen skulle settes, for så å senkes på Black Friday: 12% (7% i 2021).
- Gårsdagens mest populære produkter («klikk til butikk»): Samsung Neo QLED 85»/ 8K Smart TV TV, Sony PlayStation 5 (PS5) ogApple iPhone 14 5G/128GB
- Tidspunkt på døgnet med størst trafikk: 09.00-10.00.
- Varekategorier med de beste, reelle tilbudene: Toalettmapper (-36%), Golfsko (-28%), Arbeidsjakker (-28%), Frysebokser (-25%).
- Tidspunkt på døgnet med størst trafikk: 09.00-10.00.
- Lavere totalomsetning
- Under Black Week har vi sett flere prognoser som indikerer lavere totalomsetning i går. Det støttes av vår landsdekkende meningsmåling fra november, der majoriteten av de spurte planla å bruke 500 kroner mindre på Black Friday-handel, sammenlignet med fjoråret.
- Men en positiv konsekvens av at nordmenn holder hardere på lommeboken, sammenholdt med en iboende skepsis til om rabattene er ekte, er at de har blitt flinkere til å sjekke prisene. Trafikken på vår sammenligningstjeneste har aldri vært høyere enn nå i november, sier Christoffer Reina.