Forventer svakere Black Friday
Hensyn til klima og økonomi får virksomheter til å droppe tilbud i november
NORGE: I 2022 anslår Virke, i samarbeid med Kvarud Analyse, at det vil bli handlet for rundt 16,1 milliarder kroner på Black Week, ned fra 16,5 mrd i 2021, hvorav handelen på Black Friday utgjør 3,2 milliarder kroner (3,1 mrd i 2021).
Snittomsetningen per handledag under Black Week antas å ligge 22 prosent over snittomsetningen per dag ellers i november. Ser vi bort fra omsetningen til butikkene innen mat og drikke (dagligvare, vinmonopol, kiosk samt andre spesialbutikker med salg av nærings- og nytelsesmidler) vil omsetningen per handledag i Black Week ligge rundt 33 prosent over gjennomsnittlig dagsomsetning ellers i november.
- Black Friday er kommet for å bli, men denne handledagen har krympet de siste årene. Black Friday gjorde et kraftig byks i Norge i 2015, med en vekst på over 16 prosent, og vokste de neste tre årene, sier Jarle Hammerstad, direktør for bransjepolitikk i Virke. Siden 2019 har Black Friday i større og større grad blitt til Black Week. Denne uken markerer nå starten på julehandelen, sier Hammerstad
Nedgang i andelen kjeder som skal avholde Black Friday fortsetter
Tall fra Virkes nyeste medlemsundersøkelse viser at 61 prosent av kjedetilknyttede handelsvirksomheter planlegger å avholde Black Friday, den 25 november, og / eller Black Week som er uke 47. Det er en nedgang på 10 prosentpoeng fra 2019 og på samme nivå som i 2021, da 64 prosent svarte det samme.
- Vi ser en nedgang i oppslutningen rundt Black Friday og Black Week også fra butikkenes hold. For bare to år siden hadde 74 prosent av de kjedetilknyttede butikkene tilbud i Black Week eller Black Friday, mens nå er det 10 prosentpoeng lavere, sier Jarle Hammerstad.
Videre ser vi at forventingen til inntjening er lavere enn i fjor. I 2021 oppga en majoritet av virksomheter at de forventet inntjening til å omtrent ligge på samme nivå som 2020. I år oppgir et flertall at de forventer omsetning til å være dårligere sammenlignet med 2021.
Klima og økonomi får virksomheter til å revurdere
Av årsaker til å ikke avholde enten Black Friday eller Black Week så oppgir 39% av virksomheter at hensyn til klima og miljø er grunnen. Når det gjelder grunn til å enten avstå eller avholde kommer det også an på størrelse på virksomheten.
Den mest oppgitte grunnen blant frittstående butikker var hensyn til virksomhetens økonomi med 18 prosent, mens tallet var 12 prosent for kjedetilknyttede butikker.
- Både hensyn til bærekraft og en bærekraftig bunnlinje påvirker handelens vurdering om å avholde Black Friday. Samtidig har mange tilpasset seg Black Friday og Black Week, og at forbrukere venter å få noen gode tilbud. Handelen har merket at forbrukerne holder igjen som følge av økt inflasjon, utsikter til økt rente og økt usikkerhet, og det kan være mange som jakter tilbud i år sier Hammerstad.