Daglig leder Fredrik Gasmann og markedskoordinator Ida Belsjø hos Albjerk Bil Lier kan glede seg over sterke tall og størst markedsandel.

Albjerk og VW tilbake på toppen

Mens Volkswagen er det klart største bilmerket i drammensområdet i 2022, er Tesla Model Y den mest solgte enkeltmodellen. Elbilene står dominerer fullstendig, men nye avgifter kan slå annerledes ut neste år.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Volkswagen går ut av 2022 som største merke i vårt distrikt. Registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser før julen ringes inn et solid forsprang til Tesla på 2. plass – 919 biler (15.85 prosent) mot 648 (11,18 prosent).

Totalt gikk det lokale bilmarkedet tilbake 14,07 prosent i forhold til året før, en litt større nedgang enn for landet totalt. Romjulsregistreringer vil neppe forandre mye på dette.

Ser vi på året som straks er gått, har Volkswagen igjen inntatt en klar førsteplass i vårt distrikt. Nøkkelen til suksessen er først og fremst ID.-modellene, som tydelig har slått an i markedet. Hele tre slike er inne på 20 på topp-listen. ID.4 GTX har en sterk 2. plass med 421 biler i 2022, og på 10. plass kommer ID.3. ID.5 GTX er inne på 18. plass, og ID.4 er nr. 28 på listen.

Tallene før julen ringes inn tilsier med stor sikkerhet at Tesla går ut av året som nest største merke, fulgt av BMW og Toyota. Totalt var det i distriktet registrert i alt 5.797 nye biler, ned fra 6.746 samme periode i fjor.

Elbil-merkene dominerer

Listene viser at det er sterke elbil-merker som dominerer. Mens nye merker som MG, Polestar, BYD, NIO, Hongqi og XPeng er på vei oppover, går det motsatt vei for mange av de mest tradisjonssterke bilmerkene på det norske markedet.

Peugeot, for eksempel, er i år på 15. plass i distriktet med en markedsandel (1,28 prosent) som er en halvering fra året før. Citroën ser ut til å ende med 1,09 prosent andel, Mazda 0,95 prosent, Opel 0,72 prosent, Renault 0,21 prosent , Honda 0,12 prosent og Mitsubishi 0,07 prosent, for å nevne noen.

Her er de mest populære bilmerkene 2022 (pr. 18.12):

1. Volkswagen - 919 biler – 15,85%
2. Tesla - 648 biler – 11,18 %

3. BMW - 520 biler – 8,97
%
4. Toyota - 459 biler – 7,92 %
5. Mercedes-Benz - 403 biler – 6,95 %

6. Skoda - 401 biler – 6,92 %

7. Audi - 382 biler – 6,59 %

8. Volvo - 322 biler – 5,55 %

9. Hyundai - 269 biler – 4,64 %

10. Nissan - 214 biler – 3,69 %

11. Ford - 155 biler – 2,67 %

12. Kia - 143 biler – 2,47 %

13. Suzuki - 136 biler – 2,35 %

14. MG - 123 biler – 2,12 %

15. Peugeot - 74 biler – 1,28 %

16. Polestar - 68 biler – 1,17 %

17. Porsche - 66 biler – 1,14 %

18. Citroën - 63 biler – 1,09 %

19. BYD - 58 biler – 1,00 %

20. Mazda - 55 biler – 0,95 %

ID-LINJEN: Volkswagens elbil-portefølje har fått merket tilbake på toppen av salgslistene.

Tesla Model Y topper modellstatistikken

Om VW er klar vinner på merkestatistikken, så er Tesla Model Y like klar på toppen av modellstatistikken, med 547 biler og 9,44 prosent markedsandel. Like klar er 2. plassen, VW ID.4 GTX, med 421 biler og 7,26 prosent andel.

Så følger ytterligere ti elbilmodeller, før Toyota Rav4 – hvem ellers? - blir første modell med fossil drivlinje på 13. plass.

FOSSIL STORSELGER: Toyota RAV4.

På 20 på topp-listen er det nå bare tre bilmodeller med hel eller delvis fossil drivlinje – Rav4 er nevnt, i tillegg gjelder det Toyota Yaris Cross og Toyota Yaris. El-dominansen er total.

Slik ser årets 20 på topp ut (pr. 18.12):

1. Tesla Model Y - 547 biler – 9,44 %
2. VW ID.4 GTX - 421 biler – 7,26 %
3. BMW iX - 261 biler – 4,50 %
4. Skoda Enyaq - 258 biler – 4,45 %
5. Nissan Leaf - 182 biler – 3,14 %
6. Audi e-tron - 175 biler 3,02 %
7. Audi Q4 e-tron - 174 biler – 3,00 %
8. Hyundai Ioniq 5 - 168 biler – 2,90 %
9. Volvo XC40 - 162 biler – 2,79 %
10. VW ID.3 - 137 biler – 2,36 %
11. Ford Mustang Mach-e - 132 biler – 2,28 %
12. BMW i4 M50 - 128 biler – 2,21 %
13. Toyota Rav4 - 116 biler – 2,00 %
14. Mercedes-Benz EQC - 114 biler – 1,97 %
15. Toyota Yaris Cross - 102 biler – 1,76 %
16. Tesla Model 3 - 101 biler – 1,74 %
17. Mercedes-Benz EQA - 94 biler – 1,62 %
18. VW ID.5 GTX - 82 biler – 1,41 %
19. Toyota Yaris - 77 biler – 1,33 %
20. Hyundai Kona Electric - 72 biler – 1,24 %

MODEL Y: Norges mest solgte enkeltmodell i 2022.

77 prosent elbiler

Av I alt 5.797 nyregistrerte biler utgjorde elbilene 4.458 biler, eller 76,90 prosent.

Hybrider sto for 879 biler (15,16 prosent), hvorav de ladbare tok 547 biler (9,44 prosent).

I underkant av åtte prosent var da igjen til tradisjonelle fossilbiler. I tall utgjorde dette 232 dieselbiler (4,00 prosent) og 228 bensinmodeller (3,93 prosent). Det er med andre ord god fart på overgangen til nullutslippskjøretøy.

Lange ventelister

For bilbransjen har imidlertid året som snart er slutt vært svært krevende på flere måter.

Mangel på mikrochips og forskjellige andre bildeler har fortsatt å medføre leveringsproblemer for de fleste merker, og det er fremdeles ikke uvanlig at kunder kan måtte vente opptil et år, og kanskje mer, på den nye bilen sin.

Med avgiftssjokkene i det nye statsbudsjettet blir ventetiden dessuten enda mye dyrere. For nå blir det moms på elbiler over 500.000 kroner, og vi blir velsignet med en ny vektavgift for alle biler – uansett drivlinje. I tillegg inneholder budsjettet flere andre tiltak som går i elbilens disfavør.

Skoda Enyaq: Populær familie-elbil som nå passerer momsgrensa med god margin.

Diesel og bensin størst på bruktmarkedet

På Finn.no, som er landets ledende kanal for bruktbilomsetning, er det faktisk fortsatt dieselbilen som er klart mest populær.

De siste månedene utgjorde biler med denne motoren hele 46 prosent av alle biler som ble merket solgt, eller var antatt solgt.

Nest flest biler hadde bensinmotor, men differansen var stor – bensinbiler utgjorde 24 prosent av totalen. Elbiler tok 19 prosent og hybrider 11 prosent. Rett før jul ligger nesten 70.000 brukte biler ute for salg på denne kanalen, og av disse utgjorde biler med dieselmotor knapt 28.000.

KOMMENTAR: Det er vanskelig å finne logikken i elbil-politikken

Politikerne vil ha biler med nullutslipp – men samtidig vil de nå også melke disse bilene så det monner avgiftsmessig. Verre skal det sannsynligvis bli, dersom vi skal tro at det grunnleggende skatteforslaget som nå er lagt på bordet blir vedtatt. Der ligger det forslag om blant annet full momsberegning for alle elbiler – ikke bare de under 500.000 i pris.

Hvordan disse avgiftsendringene vil slå ut – både de som er vedtatt, og de som kan lure rundt neste hjørne – er det mange gjetninger om, men at det vil påvirke nybilsalget negativt kommende år, synes ganske sikkert. Spørsmålet blir mer hvor stor effekten blir. Dessuten tror flere at den skyhøye andelen elbiler kan gå noe ned.

Forbrukerøkonomer jeg har snakket med i et par av de store bankene tror ellers på utsettelse av bilkjøp som en konsekvens, at mange bilkjøpere vil gå ned en klasse ved valg av ny bil, og at trykket i et allerede aktivt bruktbilmarked kan komme til å øke et godt hakk. Med elleville strømpriser, renteøkninger og alskens prisøkninger ellers, er selvsagt alt dette faktorer som i høy grad påvirker bildet.

Strømprisene har alene fått enkelte potensielle elbilkjøpere til å snu i døra, og andre til å vurdere andre drivlinjer i stedet. På Finn.no, som er landets ledende kanal for bruktbilomsetning, er det faktisk fortsatt dieselbilen som er klart mest populær.

Det er noe paradoksalt
ved denne situasjonen. Politisk hopp-og-sprett-og-tjo-og-hei ser altså ut til å dempe farten i overgangen til nullutslippsbiler, til tross for at denne overgangen påstås å være sterkt ønsket politisk.Da er det ganske oppsiktsvekkende at det samme politiske miljøet legger så tykke snubletråder for en utvikling de selv eksplisitt ønsker. Enda verre blir det når det slett ikke er pengene som mangler, Norge fosser over av inntekter...

Samtidig når utvalget av attraktive nullutslippsbiler stadig nye høyder. Dessverre kan det samme sies om prisene, og det er i dag ikke mange attraktive familiebiler med elmotor under en halv million, stort sett havner mange godt over denne grensen.

Powered by Labrador CMS