ERSTATTEREN: Volvos hybridbusser (bak) forsvinner nå ut av bussparken i Drammen til fordel for kinesiske Yutong, som representerer siste generasjon elbusser.

Nå går diesel­bussene sine siste turer - denne tar over

Fra og med mandag 1. juli er det en helelektrisk busspark som betjener alle Brakars busslinjer i Drammen og Lier.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: 85 splitter nye helelektriske busser står nå klare til tjeneste på Brakars bussanlegg i Kobbervikdalen. De siste ukene har et fåtall av de nye bussene fra kinesiske Yutong vært ute på testkjøring, og tilbakemeldingene har så langt vært gode, får DRM24 opplyst da Brakar inviterte på «omvisning» torsdag.

Og skal vi tro Brakar og Vy, er det grunn til å tro at de også vil klare seg bedre på vinterstid enn de eldre elbussene, blant annet som følge av hjuldrift på to aksler (firhjulsdrift) på leddbussene - istedenfor kun den bakerste.

De ordinære bybussene som ikke er leddbusser (12 og 15 meter), vil også lades på ordinær måte med en plugg i siden av karosseriet, istedenfor pantograf-løsningen på taket som tidvis har bydd på utfordringer med snø og is vinterstid. 

Nytt fra og med i sommer er at også linje 51 (Mjøndalen - Drammen) vil få de nye leddbussene. Tidligere har det kun vært kjørt leddbusser på linje 3 mellom Fjell og Kastanjesletta.

MARKERTE MILEPÆL: F.v. bussjåfør Bent Blichfeldt, regiondirektør Randi Skuland og områdesjef Malin Petterson fra Vy, Christopher Wand (H), leder av hovedutvalget for samferdsel i Buskerud og adm. dir. Terje Sundfjord i Brakar kan konstantere at utprøvingen av de nye elbussene har gått på skinner før dem nå skal settes inn i ordinær trafikk.

Utslippsfritt i Buskerudbyen

Kravet fra norske myndigheter er at all kollektivtransport skal være over på elektrisk drift (fossilfritt) innen 2028, mens man i Buskerudbyen hadde fått en frist på bestilling av nye busser i løpet av 2024.

Nå er dette en realitet fra og med mandag 1. juli. Det betyr at forrige generasjon diesel-hybrider og rene diesel-busser fra 2014, nå har rullet sine siste turer i Drammen og Lier søndag kveld.

Bussene er produsert i tråd med siste EU-standard for sikkerhet. De har blant annet forsterket kollisjonsvern for å øke sikkerheten til sjåførene. Kamera erstatter i stor grad sidespeil på bussene noe som vil gi færre skader på bussene og gjøre det tryggere for alle som ferdes nær bussene.

Mens hele Buskerudbyen nå har en utslippsfri busspark, kjøres det imidlertid fortsatt dieselbusser på Ringerike og enkelte strekninger i Hallingdal.

- Transport er en av utslippsverstingene og denne teknologiendringen er helt nødvendig for å nå målet om nullutslipp i 2028, sier Christopher Amundsen Wand, leder av hovedutvalget for samferdsel i Buskerud.

I FØRERSETET: - Vi er stolte, på vegne av Buskerud og Brakar, over å være en av de beste i landet på utslippsfri kollektivtrafikk, sier Høyres samferdselstopp Christopher Wand.

Nye bekvemmeligheter ombord

Utover 4-5 års teknologisk utvikling på batterikapasitet og andre tekniske løsninger siden de forrige elbussene ble satt i trafikk, kan bussene også by på flere små, men hyggelige nyheter for passasjerene.

Blant annet finner vi nå integrerte barneseter, innfellbare seter for blant annet hund eller stor bagasje, USB-C-lading, og høyere nakkestøtter på setene.

Bussene leveres dessuten med nytt sanntidssystem og salgssystem med mer digital informasjon ombord.

Som følge av elbussenes konstruksjon er det også lavere av- og påstigning for passasjerene, også tilrettelagt for rullestoler og barnevogn - og med mulighet for å «lene» bussen ned mot fortauet via hydraulikk og luftfjæring.

Ingen Kina-skepsis

De eldre elbussene som fra før betjener en del av busslinjene i Drammen (28 totalt), er fra Volvo, mens det var den kinesiske leverandøren Ytong som vant anbudet for levering av de 85 nye bussene til Vy, som er operatør for Brakar også i den nye kontrakten, som har 13 års varighet.

På spørsmål om hvordan man vurderer en kinesisk leverandør opp mot fokuset på blant annet sikkerhet og personvern, forteller Vy og Brakar at det er foretatt en grundig gjennomgang for å være sikre på at alt er i henhold til norsk og europeisk regelverk. Systemene som har å gjøre med GPS, kameraer og annet som berører brukere og personvern er egne systemer som allerede er implementert i andre busser, og etterinstallert i Norge.

- Vi vet en del er skeptiske til elektrisk drift, særlig på vinterføre, men vi var en av de første i landet til å starte elektrifiseringen, og sammen med Vy har vi nå god erfaring på eldrift. Vi gleder oss til dette skiftet, sier Terje Sundfjord, adm.direktør i Brakar.
«MOTOREN»: Bussene har, avhengig av type, vær og temperatur, en rekkevidde på omlag 300 kilometer fra et 560 kw/t batteri - og skal være gjerrige på strømmen sammenlignet med tidligere modeller.

Og hva skjer så med de gamle bussene? De aller fleste vil ifølge Vy bli solgt, mens noen også vil implementeres andre steder i Vy-systemet. Blant annet vil noen av disse benyttes til buss for tog i sommer. Mens andre også trolig havner på utenlandske hender. Noen få vil ifølge Vy også tas vare på som reserve-løsninger dersom behovet skulle melde seg.

– Sammen med politikerne i Buskerud har vi satset på elektrifisering av bussparken over tid og fornyet i takt med våre kontrakter.  Vi har mer eller mindre kun gode erfaringer med de elbussene vi har i drift, sier Terje Sundfjord, adm.direktør i Brakar.

Om nye busser i Drammen

• 28 av dagens elektriske busser blir med videre – inkl. 2 leddbusser

• 17 stk nye leddbusser - 18 meter

• 9 nye bybusser kl. I – 12 meter

• 2 nye bybusser kl 11 – 13 meter

• 57 busser kl. II – 15 meter

Dette er inkludert reservebusser, og ca 100 busser vil være i daglig drift.

SE FLERE BILDER:

Powered by Labrador CMS