Nå er datoen satt: Klart for åpning av nytt dobbeltspor i Strømsåsen
11. august skal togtrafikken gå på seks nye spor gjennom nye Drammen stasjon og ny jernbanetunnel. Innspurten blir hektisk, og aktivitetene er planlagt helt ned på timesbasis.
DRAMMEN: - Vi forbereder og ferdigstiller mest mulig fram mot den siste innspurten til sommeren, uttaler Bane NOR i en pressemelding.
– Arbeidet er planlagt fra dag til dag, og for de periodene vi må stanse togtrafikken, er det planer for hver eneste time, døgnet rundt, forteller prosjektsjef Hanne Stormo.
Stans i togtrafikken
Det gjenstår fire korte stans i togtrafikken: I påsken, 10. mai, siste helgen i mai og midt i juni.
Så kommer den store, seks ukers lange togstansen fra 28. juni, hvor alt skal gjøres klart til normal trafikk fra 11. august på nystasjon og med dobbeltspor i Strømsåsen.
Det blir også noen kortere stans i togtrafikken etter åpningen.
Nitidig planlegging
–Vi startet planleggingen i september 2024. Vi har fått detaljerte planer fra alle entreprenørene som vi så koordinerer og eventuelt justerer, forteller Stormo.
I 2023 var det også seks ukers togstans. Da omhandlet planene 2600 aktiviteter, i 2025 er det 3000 aktiviteter som skal samordnes.
- Veldig mange entreprenører og underentreprenører er i sving samtidig, og det er viktig å passe på så oppgavene ikke kolliderer. 700-800 mennesker skal jobbe døgnet rundt disse siste ukene, opplyser Bane NOR.
Oppgaver i sommer
– Det gjenstår ikke så mye grunnarbeid. Det meste av tiden går til de jernbanetekniske arbeidene og til en omfattende kontroll av signal- og sikringsanlegg, forteller Stormo.
- Vi skal gjøre ferdig de to siste plattformene (nærmest stasjonsbygningen) og glassfasaden til stasjonen.
Nye veksler må legges for å få en tre-spors stasjon til å bli en fullt fungerende seks-spors stasjon. Togparkeringen på Sundland må kobles til nytt spor, og i Kobbervikdalen må nytt spor kobles på sporet som går videre sørover.
Arbeidet pågår i tunnelen
I den nye jernbanetunnelen i Strømsåsen er arbeidet med kontaktledningen ferdig. Signal- og sikringsanlegg, pluss portalene på tverrslagene, blir ferdig i løpet av april.
Beplantning og opprydding utenfor portalene skjer på vårparten. Det kommer til å pågå diverse opprydding og ferdiggjøring også etter at trafikken er satt på det nye sporet.
Det jobbes forøvrig med signalanlegget på hele strekningen til Kobbervikdalen, pluss fra stasjonen til Brakerøya og til Gulskogen. Noe arbeid gjenstår også på den nye togparkeringen på Sundland.
- På Drammen stasjon bygges et signalrom med relebasert utstyr, men vi har gjort det vi kan for å forberede strekningen til det nye ERTMS-signalsystemet, når det blir klart for utrulling på Vestfoldbanen, uttaler Bane NOR.
Riving og opprydding starter i februar
Den midlertidige togparkeringen i Nybyen skal rives i sommer når det er stans i togtrafikken.
- På Sundhaugen skal vi fjerne riggområdet, og på Smithestrøm klargjør vi området med masser og delvis plen/eng, en sti og noen vannbed for å ta hånd om overvann. Arbeidet starter allerede i februar, uttaler Bane NOR.
Skamarken og Grønland skal ryddes og beplantes i mai.