Mer fornøyde togpassasjerer på Østlandet

Årets første kundetilfredshetsundersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser en klar fremgang i tilfredsheten hos de reisende. Men det er SJ Norge og ikke Vy som har fortsatt har de mest fornøyde passasjerene på landsbasis.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Hittil i år har toget fraktet mer enn 13,4 millioner passasjerer på Østlandet, likt fordelt mellomregiontog og lokaltog – med størst volum i rushtid. Etter en krevende vinter i 2024, preget avmange innstillinger og forsinkelser, viser Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse for førstekvartal at østlandspassasjerene opplever en bedre punktlighet nå enn på samme tid i fjor, melder Jernbanedirektoratet i en pressemelding.

- Jernbanedirektoratet har samlet sektoren i arbeidet med en samordnet tiltaksplan for bedredriftsstabilitet. Et viktig tiltak har vært å bedre vinterberedskapen for å unngå de sammeproblemene som i 2024, her har blant annet Bane NOR og Vy gjort en god jobb. Felles planer ogen godt koordinert beredskap gjorde at jernbanen leverte et nedskalert, men forutsigbarttogtilbud da været var som verst, forteller Sletta.

SJ Norge har landets mest fornøyde passasjerer

Den ferske kundeundersøkelsen viser at SJ Norge fortsatt har de mest fornøyde passasjerene, til tross for et langvarig brudd på Dovrebanen og mangel på kjøretøy på Nordlandsbanen. Vy Vest, som blant annet kjører Bergensbanen, har også hatt høy kundetilfredshet over tid. Go Ahead Norge, som kjører Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, har stabilt fornøyde passasjerer.

- SJ har over tid jobbet systematisk og godt med punktlighetskultur og en sterk kundeorientering,det gir resultater. Det samme har Go Ahead, som også kan skilte med høy kundetilfredshet. Deter også veldig flott at Vy, som kjører på Østlandet, har økt kundetilfredsheten. Dette er tungttrafikkerte linjer med mange pendlere som skal rekke jobb og skole, sier jernbanedirektør KnutSletta.

Passasjerene gir togselskapene samlet en poengsum på 78 av 100 poeng på hvor tilfredse de varmed reisen i sin helhet. Dette er stabilt fra sist kvartal, og en oppgang på 2 poeng fra sammeperiode i fjor.

Mer fornøyd på lengre strekninger

Blant de ulike passasjergruppene er det de ferie- og fritidsreisende som jevnt over er mesttilfredse med togreisen sin. Mellom 60 og 70 prosent svarer at de er fornøyde med rutetilbudetpå deres strekninger.

Passasjerene som føler de får mest verdi for pengene, er passasjerer som reiser på fjern- ogregiontogsstrekninger som Vy vest, SJ og GAN.

- Fjerntog og regiontogene har et litt strengere krav til komfort om bord, da er det naturlig at dereisende er litt ekstra fornøyd. De som reiser med disse strekningene er også ofte fritidsreisendesom vi ser er generelt mest fornøyd med reisen sin, forklarer Sletta.

Fakta om kundetilfredshetsundersøkelsen (KTU):

  • Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal.
  • Togselskapene som er SJ Norge AS, Vy Gruppen og Go-Ahead Nordic. Flytoget og detsstrekninger inngår ikke i undersøkelsen.
  • Kundetilfredsheten måles via spørreundersøkelser underveis i reisen. For første kvartal2025 var det totalt 6429 reisende som ble spurt.
  • Undersøkelsen ble utført i perioden 2.januar – 24. februar.
Powered by Labrador CMS