Mektig om atombombens far!
«Oppenheimer»: Et solid historisk drama på tre timer, hvor karakterenes styrker og svakheter er i høysetet.
FILM: «Oppenheimer» fokuserer all sin handling rundt fysikeren J. Robert Oppenheimer, hans
omgangskrets, hans personlighet og hans lederskap i årene før og etter det
beryktede Manhattan-prosjektet. Et prosjekt som regelrett var et kappløp
mellom Tyskland og USA mot slutten av 2. verdenskrig om hvem av dem som klarte
å utvikle atombomben først.
Man
kommer ikke utenom å nevne super-regissøren bak og muligens denne
generasjons mest spennende auteurer i filmfaget, nemlig Christopher Nolan. Hans
visuelle blikk, og oppheng til å skape og utvikle noe nytt og usedvanlig, med
interessante forteller-strukturerer og kompliserte karakterer er ekstraordinært
i dagens filmverden.
Ekstraordinær regissør
Christopher
Nolans filmer er i seg selv alltid et årlig filmatisk høydepunkt de årene han
lanserer en ny film. Og 2023 er vi sådan velsignet med en slik hendelse. Dette er om mulig også Christopher Nolans mest konvensjonelle film,
historiemessig. Det er en biografi om mannen bak atombomben, J. Robert
Oppenheimer, mesterlig portrettert av Cillian Murphy, også han en gjenganger i
mange av Nolans tidligere filmer, om en mer portrettert i en viktig
bi-karakter.
Nolans
CV er ekstraordinær, med filmer som Inception, The Dark Knight-trilogien, Interstellar og Dunkirk for å nevne noen.
Tatt opp på gammeldags film
«Oppenheimer» er filmet med IMAX sine kameraer på gammeldags celloid-film. Regissør Nolan har
en forkjærlighet for formatet, og fikk til og med Kodak til å utvikle en egen
svarthvitt-film for IMAX, da dette ikke eksisterte fra før. Dette for at
enkelte flashback sekvenser ville inneha samme kvalitet som resten av filmen.
Dette er et herlig nerderi som kun Hollywoods store produksjoner har kapasitet
til å finansiere, og som legger til det ekstra krydderet i detaljene.
For
detaljene og produksjonsverdien er enestående, med store og anerkjente
skuespillere i selv de minste rollene.
Til og med Norges egen Trond Fausa,
dukker opp i ørsmå porsjoner som den ukrainskfødte fysikeren/kjemikeren George
Kistiakowsky. Noe som er mer en kuriositet for norske øyne, enn en scene
stjeler. For dette er og blir Cillian Murphys film, som gestalter
tittelkarakteren.
Han spiller med en herlig nedtonet attitude, og
overbeviser som Oppenheimer med en herlig kulhet og sårbarhet som lyser opp
lerretet. Det hele føles så naturlig, det oppleves som om han er Oppenheimer,
og ikke spiller han. Resten av skuespillergalleriet følger sporenstreks etter,
hvor flere utmerker seg. Blant annet en Robert Downey Jr., som den slue
politikeren Lewis Strauss.
Utilslørt sårbarhet
Filmen
krever sitt fra publikum. Det skjer mye, og tidslinjen er nokså oppdelt, hvor
handlingen stadig vekk går frem og tilbake i tid. Det er mange karakterer å
forholde seg til, samt mye dype samtaler som krever seerens fulle
oppmerksomhet. Handlingen følger tittelkarakterenes opp- og nedturer både privat
og i sin profesjon som teoretisk fysiker. En profesjon som gjør at han kan
utforske datidens nye kvanteteori, og på grunn av sine teorier blir satt til å
lede det nevnte Manhattan-prosjektet.
Etterfulgt av hvordan han strever
med sitt ettermæle og sin egen samvittighet.
Det er et solid historisk drama, hvor karakterene med sine ulike sider av styrker
og svakheter ligger i høysetet. Filmen inneholder ingen spesialeffekter, eller
andre former for action-sekvenser. Det er de menneskelige aspektene og
dilemmaene som fører handlingen fremover. Akkompagnert av et vakkert foto, som
spiller på fokus og uskarpheter om hverandre i komposisjonen til skuespillerne
og bakgrunnene. Dette skaper en ytterligere nærhet og en utilslørt sårbarhet i
karakterene, samtidig som det gir en nydelig estetikk.
Lekent
Lydbildet
er lekent og til tider komplekst, og får lov til å utforske volumets
ytterpunkter på enkelte scener. Musikken følger i samme sporet, og utvider
enkelte sceners dramatiske utvikling på en nøktern og elegant måte uten å
drukne filmen i overdådige komposisjoner.
Regien er som man kan forvente av en
regissør av dette kaliberet. Faktisk er det litt overraskende hvor nedtonet det
hele er. Respekten for det originale materialet er tydelig, og Nolan utforsker
historien med den største respekt. Manuset er i utgangspunktet forholdsvis
fragmentert, og man må være påskrudd som seer fra første bilde.
Det føles
likevel ikke som noen ekstra utfordring, da historien i seg selv er
fascinerende og fengslende i seg selv.
Stabil intensitet
«Oppenheimer» har blitt en nokså strømlinjeformet dramafilm til Christopher Nolan å være. Likevel
er ingrediensene fulle av hans filmatiske DNA som oser av kvalitet, men har noen småting som forhindrer den aller største scoren.
Historien
fokuserer vel mye på en etterfølgende høring, og selve Manhattan-prosjektet og dens tilsynelatende problemer flyter litt for uforhindret uten
tilsynelatende stor motstand, sett i lys av et dramaturgisk ståsted. Det blir
selvsagt også en mer objektiv oppfatning all den tid filmen oser av kvalitet i
samtlige ledd. Filmen vil også mest sannsynlig løfte skuespiller Cillian Murphy
fra å være en anerkjent og ytterst respektert karakterskuespiller til å bli en
av Hollywoods ypperste stjerner.
Filmen
har en meget generøs varighet på tre timer, men har en stabil
intensitet gjennom hele sin tidslengde, så det blir aldri tid for kjedsomheter. Den har noen små kosmetiske unøyaktigheter, men helheten er et mektig
skue gjennom et majestetisk rollegalleri, hvor hovedpersonen er en interessant,
kompleks og fascinerende karakter gestaltet av en imponerende og nedtonet
rolletolkning av Cillian Murphy.