Lys i begge ender av ny togtunnel
Nå er en milepæl nådd – det er lys i begge ender og gjennomtrekk i den nye togtunnelen under Strømsåsen.
DRAMMEN: Under
jorden, inne i fjellet og utenfor synsfeltet for de fleste er tunnelen for det
nye dobbeltsporet til Vestfoldbanen blitt bygget. Gjennom fjell, gjennom en
sandmorene ved Smithestrøm og nedgravd under jorden til Grønland. Der har den
nedgravde kulverten endt i en spuntvegg av solid stål presset ned i
gjørmebunnen. Som en barriere mot togsporene ved Drammen stasjon.
En mini-milepæl skjedde torsdag da
spuntveggen på Grønland ble fjernet. Og gjorde det mulig å kjøre uhindret
gjennom tunnelprosjektet. Mellom Kobbervikdalen i sør og Drammen i nord.
Nå er
det bokstavelig talt lys i begge ender av tunnelen – og gjennomtrekk.
12 meter ned i grunnen
Ved
utgangen av togkulverten på Grønland bygges det en nedfartstrase for togene til
og fra den nye Vestfoldbanen. Mellom Kreftingsgate der togene går på toppen av
en undergang over firefelts biltrafikk, bygges det en rampe ned mot kulverten
som nå altså er åpen.
Nedfartsrampen som nå bygges er 210 meter
lang. Fra nivået der togene går over Kreftingsgate går togrampen 12 meter ned i
grunnen der den møter kulverten. Veggene i nedkjøringsrampen er spuntet. Bunnen
og fundamentet for togsporene er stablisert med kalk og spesialpæler 20 meter ned
i grunnen. Det støpes nå et betongdekke i bunnen av nedkjøringsrampen. Senere
skal det bygges betongvegger.
Tog under – tog over
På
nordsiden av nedkjøringsrampen mot Grønland skal det anlegges et spor for tog
vestover fra Drammen stasjon til Gulskogen. På sørsiden av rampen er det bygget
to spor som går på taket av og over ny Vestfoldbane. Drammens første planfrie
togkryssing. D
en delen av prosjektet ble gjort i sommer og på de to sporene går
nå all togtrafikk mellom Drammen og Sundland/Gulskogen. Og med trafikk til/fra
dagens Vestfoldbanen koblet midlertidig på.
Tunnelprosjektet er nå vann- og frostsikret
og innredningen står for tur. Kjørestrøm, signalanlegg og annen jernbane-infrastruktur bygges parallelt med at og skinnegang legges fra våren/sommeren
neste år.