Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, er beskjeden fra NAF.
NORGE: Elbiler er kjent for å ha
billigere drivstoff enn dieselbiler, men med dagens priser på hurtiglading,
gjelder ikke det.
–
Med dagens prisnivå på hurtiglading, er det like dyrt å lade elbilen som å
tanke opp dieselbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i
NAF.
Da
strømprisene var som høyest, ble hurtigladeprisene skrudd kraftig opp. Siden
den gang har prisene gått ned, men fortsatt ligger prisen for å hurtiglade
betydelig høyere enn strømprisen.
Et
regnestykke NAF har gjennomført viser at du betaler like mye for å hurtiglade
elbilen som å fylle tanken på dieselbilen, hvis du ikke har rabattavtale.
–
Prisnivået i strømmarkedet bør gjenspeiles bedre på ladeplassen, sier
Sødal.
Stor prisforskjell
Flere
av de store ladeoperatørene har en pris på 6,49 kroner per kilowattime for
strømmen på hurtiglading. Samtidig har den gjennomsnittlige spotprisen på
Østlandet så langt i april ligget under 50 øre per kilowattime.
Kjører
du 1000 kilometer i måneden i en elbil som bruker 0,2 kilowattimer per
kilometer, og du kun hurtiglader for 6,49 kroner per kilowattime, koster det
deg 1298 kroner.
En
gjennomsnittlig dieselbil med forbruk på 0,6 liter per kilometer og en
literpris på 22 kroner, gir en månedlig kostnad på 1320 kroner i måneden etter
1000 kilometers kjøring.
–Har
du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på
drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet
med hjemmelading, sier Nils Sødal.
Skaff deg rabattavtale
Er
du avhengig av hurtiglading, er det lurt å se etter en rabattavtale. Sjekk hva
du kan få av rabatter gjennom medlemsorganisasjoner, bilmerket du eier,
ladeoperatørene og andre.
– For
de som hurtiglader mye, er det penger å hente på gode rabattavtaler, sier
Sødal.
Lading hjemme er en stor fordel
Det
prisnivået som er på hurtiglading per i dag, viser hvor stor fordel det er å
lade bilen hjemme.
– Hjemme
har du den billigste strømmen, og fordelen av å kunne starte dagen med «full
tank» hver dag, sier Sødal.
– Men det er ikke alle som har muligheten til å
lade bilen hjemme. Derfor er det viktig at strømprisen reflekteres bedre i
hurtigladeprisene enn den gjør i dag, sier Sødal.