Kommunen ber fylket om å fjerne kollektivfeltet
Det politiske flertallet i Drammen har gitt sine partikollegaer i fylkeskommunen et formelt påskudd for å sette saken på dagsorden og fjerne flaskehalsen i Kreftings Gate.
DRAMMEN: Og torsdag bekrefter fylkesvaraordfører Lavrans Kierulf (Frp), akkurat det etter dagens fylkestingsmøte hvor han tok opp saken.
- Etter vedtaket i Drammen sparkes nå systemet i gang så vi kan få gjort noe med denne trafikkorken, uttaler Kierulf.
Det var det første møtet i Teknisk Hovedutvalg i kommunen etter ferien som tok en uventet vending da uavhengige Lars Krogsund kom med et forslag over bordet i forbindelse med innspill fra fylkeskommunen om hva kommunen ønsker av prioriteringer fremover.
I tillegg til å fjerne det forhatte kollektivfeltet i Kreftings gate, ønsket han også å fjerne fotgjengerovergangen i Bjørnstjerne Bjørnsone gate ved gamle Shell på Strømsø. Årsaken er at man også har fotgjengerundergang samme sted som ikke er til hinder for trafikken.
Krogsund mener tiltakene gjør mer skade enn nytte og er ren symbolpolitikk, skriver dt.no som første omtalte saken.
– Det er bare et tiltak for å hindre biltrafikken. Det fører til at køen ofte står helt bort til rundkjøringen ved Øvre Sund, og det hindrer både bussene og bilene. Da blir det for dumt for meg, sa Krogsund om kollektivfeltet.
DRM24 har tidligere omtalt at kollektivfeltet er noe det nye politiske flertallet i fylkeskommunen vil se på.
I tillegg mener Krogsund at gjenmurte busslommer må åpnes, og viste til en politikerkollega som jobber som bussjåfør.
– Jeg har en bussjåfør i gruppa mi, og han forteller at han ser nestenulykker nesten hver dag fordi bussene stopper i veibanen, samtidig som bussene hindrer biltrafikken og fører til dårlig trafikkflyt og mer forurensning, sa Krogsund.
Kontroversiell påstand fra Brakar
Driftsjef Terje Njaastad i Brakar sier til avisa at kollektivfeltet fungerer etter hensikten, selv om han ikke har et faktagrunnlag.
– Det fungerer fordi bussene slipper å stå i den samme køen som bilene.
Akkurat den påstanden har imidlertid DRM24 tidligere dokumentert at ikke er tilfelle - ihvertfall delvis, ettersom bussene havner i den samme køen bak innsnevringen ved kollektivfeltet.
Forslaget ble til Krogssund ble til slutt vedtatt med støtte fra Høyre, Frp og Krf. Som del av vedtaket var det også at man ber fylkeskommunen prioritere vedlikehold av fylkesveiene framfor å bygge nye sykkelveier dersom pengene ikke strekker til.
Som kjent er det blant annet planlagt ny sykkelvei i Konnerudgata forbi Hallermoen - et omstridt tema som beboerne har vært kraftig imot.