Køkaos i Oslo: Koster 1,2 millioner i minuttet
Køene i og rundt Oslo koster 16 millioner kroner om dagen for bilistene i tapt tid. Bare ett minutt mer i kø øker kostnaden med 1,2 millioner kroner. – Trengsel har en høy pris. Kostnaden for samfunnet blir store når køene vokser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
OSLO: Fra 6. mai stenges
kollektivfeltene i og rundt Oslo for elbilister. Da blir det trangere om
plassen på veiene. Kø i Osloområdet koster allerede dyrt, hele 16 millioner per
dag.
Hvis alle som står i kø i dag må stå ett minutt lenger i kø vil kostnaden
øke med 1,2 millioner dagen. For samfunnet utgjør det 4 milliarder kroner i
tapt tid på et arbeidsår, uttaler NAF i en pressemelding.
–
Fire milliarder er det samfunnet taper på at du og jeg står i kø. Det er høyt
nok i seg selv. Men om køene i Oslo vokser, vil det også påvirke all
gjennomgangstrafikken og varetransporten som er innom Oslo på vei ut til hele
landet, sier Ingunn Handagard.
Tre år med stillstand gjennom hovedstaden
At
elbilistene mister tilgang til kollektivfeltene er første ledd i at veinettet i
og rundt Oslo strupes. Fra 1. juni vil Ring 1 være stengt for trafikk i tre år.
Da må trafikken som tilsvarer en firefelts motorvei, over på andre deler av
veinettet i og rundt Oslo. NAF frykter trafikkaos.
–
Vi er bekymret for at det blir tre år med stillstand på hovedveiene som går
gjennom Oslo. Oslo mangler gode omkjøringsveier, og trafikken ledes inn på et
veinett uten kapasitet. Derfor etterlyser vi flere tiltak som gjør at pendlerne
kan sette fra seg bilen. Ekstra busser, innfartsparkeringer og lavere pris på
kollektivbilletter er grep som kan lette presset på veinettet, sier
Handagard.
Elbilistene står mest i kø i dag
Mange
som i dag kjører elbil, vil måtte finne andre reisemåter. I NAFs
Trafikantbarometer er det elbilistene som oppgir at de står mest i kø. Når
tilgangen til kollektivfelt stenges, er det for at bussene skal få bedre
fremkommelighet. NAF er skeptisk til å stenge tilgangen helt, og mener andre
løsninger bør vurderes.
–
Nå må veimyndighetene følge nøye med. Om det viser seg at det er kapasitet til
at elbilene kan bruke kollektivfeltet deler av døgnet eller om man er tre eller
fire i bilen, bør det åpnes for det. Målet må være at flest mulig kan reise på
den måten som passer dem, ikke å stenge ned en populær elbilfordel, sier
Handagard.
Utregningen er gjort på bakgrunn av tall fra NAFs Trafikantbarometer
2023. Der har de som bruker bil på hverdagsreisen svart på hvor mange minutter
de står i kø per dag. Køkostnaden er regnet ut i fra Vegvesenets tall for
verdien av tiden bilistene taper på å stå i kø.