Knallharde prioriteringer også i Øvre Eiker
«Nå er det alvor», begynte kommunedirektør Susanne Vist da hun la frem budsjettet for neste år. I handlingsplanen for de neste fire årene skal det spares inn på det meste.
ØVRE EIKER: Det er tøffe tider i Kommune-Norge og det finnes knapt nok én kommunedirektør eller rådmann som sier seg fornøyd med dagens økonomiske situasjon. I Øvre Eiker er ikke situasjonen noe bedre selv om de har en lang tradisjon i å få mye for pengene, skriver Eikernytt.no. Det ikke minst takket være «sammen med…» innbyggerne der de i mange tilfeller gjør det meste av jobben på dugnad.
Neste år ligger driftsbudsjettet til kommunen på ca. 1,9 milliarder kroner. Men ifølge kommunedirektøren er situasjonen både kritisk og svært krevende. Susanne Vist la fram sitt budsjettforslag mandag, og politikerne vil bruke ukene fram til 11. desember til å jobbe seg gjennom alle tallene og ikke minst alle kuttene som er foreslått. For dem er det mange av.
Kommunedirektøren sier det er en reell frykt for at kommunen kan havne på den såkalte Robek-lista. Det betyr sterkt redusert handlingsfrihet og at kommunen må søke Statsforvalteren om å ta opp lån eller gjøre andre større investeringer. I tillegg betyr en Robek-oppføring at kommunen blir satt under administrasjon der det skal lages en plan for å komme på rett side av bunnstreken.
Blir flere, men skatteinntektene henger ikke med
Innbyggertallet i Øvre Eiker fortsetter å vokse, men de siste årene har veksten kommet på grunn av flyktninger fra Ukraina. Innbyggertallet er pr. 30. juni i år på 20.846. Problemet er bare at det er den eldste delen av befolkningen som øker mest – altså det som kalles den demografiske utviklingen. Bare fra i år til neste år øker kostnaden her med om lag 11 millioner kroner.
Vi har i alle år hørt at Øvre Eiker ligger under landsgjennomsnittet når det gleder de såkalte frie inntektene pr. innbygger. Det er en av grunnene til at kommunen ikke kan bruke penger som mange andre. Dersom kommunen hadde ligget på landsgjennomsnittet, ville det ifølge kommunedirektøren ha betydd 107 millioner mer i frie inntekter. Da ville mye av problemet vært løst.
Styrer mot nytt underskudd
I 2023 gikk Øvre Eiker med 26,9 mill. kroner i underskudd. Prognosene for merforbruket inneværende år ligger mellom 70 og 80 mill. kroner. Dette tærer på fondene som kommunen har og situasjonen beskrives som meget sårbar og sterkt presset.
Kommunedirektøren mener det er noe å hente på effektivisering av tjenestene, men mener kommunen drives både effektivt og med god styring. Likevel greier de altså ikke å holde budsjettene de er tildelt. Det gjelder spesielt barnevern og sosiale utgifter.
Siden 2023 er det økte demogratikostnader, svakere skatteinngang og økte renter og gjeld som har gjort at kommunen går i minus. Øvre Eiker hadde i fjor en gjeldsgrad på vel 85.000 kroner per innbygger.
Mange risikofaktorer
I kommunedirektørens budsjettforslag er det listet opp en rekke risikofaktorer som kan påvirke neste års resultat. Som kjent er kommunen pålagt å drive uten underskudd – altså et såkalt saldert budsjett. Aller helst skal det være et overskudd på tre til fire prosent, men det synes nå umulig for veldig mange kommuner – Øvre Eiker inkludert.
I oversikten over risikofaktorer er sykefraværet lysende rødt. Kommunen har i dag mellom ni og 10 prosents fravær og det koster kommunen mye i form av tapt tjenesteproduksjon og ikke minst økt vikarbruk. Et mangeårig fokus på å få ned sykefraværet synes ikke å ha hjulpet noe.
Kostnader til ressurskrevende tjenester er også er felt som lyser rødt. Dette dreier seg stort sett om enkeltbrukere som er ressurskrevende på grunn av sine rettigheter og denne posten har økt mye de siste årene. At brukere over 67 år ikke dekkes av statlige refusjonsordninger, hjelper heller ikke på situasjonen.
Likviditet og uforutsette kostnader er også felt i rødt i budsjettforslaget. Det henger også sammen med forventet resultat, som også er rødt. Det samme gjelder de to siste sidene i oversikten fra kommunedirektøren. Her lyser det rødt på det meste. Disposisjonsfond er rødt. Det samme er kostnader til sosialhjelp, barnevernplasseringer, mottak av flyktninger, og antall årsverk som må ned.
BPA eller brukerstyrt personlig assistanse er også under press og her kan brukerne risikere å få innstramminger neste år. Det samme gjelder kjøp av eksterne institusjonsplasser og helse og velferd. Bruk av egen kapasitet vil derfor være en nøkkel for å få dette til.
Innsparinger og satsingsområder kommer i egen sak etter hvert sammen med hva alle gebyrene vil koste oss innbyggere neste år om forslaget blir vedtatt.
Har allerede vedtatt innsparinger politisk
Det er blitt oppfattet som om politikerne er forskånet for kutt i neste års budsjettforslag. Det er ikke tilfelle. Allerede i onsdagens kommunestyremøte var det to saker som var avgjort av ordfører og politisk sekretariat som en delegasjonssak.
Den første saken var at Formannskapet og utvalgene ikke lenger får servert varmmat eller kald drikke unntatt vann. Frukt er kuttet for alle utvalg, formannskapet og kommunestyret.
Tilbake står kommunestyrets middag, som beholdes fordi møtene begynner rett etter arbeidstid og varer ofte til sent på kveld, slik at de langt fleste representantene ikke rekker middag hjemme.
– Menyen er begrenset så langt som mulig budsjettmessig. Kombinert med reduksjon i antall kommunestyremøter fra åtte til seks og tidligere kutt i folkevalgtes honorarer, er samlet innsparing betydelig, uttaler ordføreren, som legger til at det bare skulle mangle at også de folkevalgte foretar kutt sett i lys av kommunens økonomiske situasjon.
I tillegg har ordfører vedtatt at de folkevalgte ikke lenger får julegave.
Også på datasiden er det innsparinger i form av mindre lagringskapasitet. Kommunestyrets nettbrett har E5 lisenser med 100 GB e-postkasse og 1TB OneDrive. Ved å endre denne lisensen til F3 og F5 sparer kommunen 4.800 kroner per bruker. Det er 35 folkevalgte dette er aktuelt for. Estimert innsparing er 168.000 kroner pr år. Konsekvensen av en slik endring er at lagringskapasiteten reduseres til 2 GB e-postkasse og 2 GB OneDrive.