DRAMMEN: Grafikken viser de totale klimagass-utslippene for Drammen.

Klimagassutslippene fra bil synker i Drammen, øker fra oppvarming

Nye tall viser at klimagassutslippene gikk ned samlet sett i de fleste kommunene i 2023.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN/NORGE: –Det er bra å se at utslippene i kommunene går ned. De gjør en god jobb, og den lokale innsatsen er viktig for at vi skal nå klimamålene våre. Å få ned utslippene er helt avgjørende for gode liv både for oss og for de som kommer etter oss, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Nesten tre av fire norske kommuner har redusert utslippene av klimagasser i 2023 sammenlignet med 2009, som er første året i Miljødirektoratet sitt klimagassregnskap for kommuner.

I over 80 prosent av kommunene er utslippene redusert fra 2022 til 2023.

–Klimagassregnskap for kommuner og fylker bidrar til økt bevissthet om utslippene lokalt, og er et verktøy for kommunene i deres klimaarbeid. Vi opplever at kommunene er engasjerte, og oppdaterte tall viser at flere deltar aktivt med å redusere klimagassutslippene, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.

De fleste kommuner har siden 2009 redusert utslippene fra veitrafikk, oppvarming, avfall og avløp. Dette skyldes økt bruk av elbiler og biodrivstoff i veitrafikken, forbud mot bruk av fossil olje til oppvarming, og forbud mot deponering av organisk avfall. Mange kommuner har også reduserte utslipp fra ikke-veigående motorredskaper som traktorer, anleggsmaskiner og snøscootere, som følge av økt bruk av biodrivstoff og elektriske maskiner.

–For å hjelpe kommunene til å kutte enda mer, gir vi dem flere verktøy. Vi jobber for å få flere varebiler, lastebiler og busser over på strøm. Vi vil også gi kommunene mulighet til å stille krav om utslippsfrie byggeplasser, og vi støtter finansiering av utslippsfrie ferjer og hurtigbåter, sier Bjelland Eriksen.

Reduserte utslipp fra personbiler i alle kommuner i 2023 

Selv om det i 2023 var mer trafikk på veiene i de fleste kommunene enn året før, gikk klimagassutslippene fra personbiler i gjennomsnitt ned med ni prosent. At stadig mer av kjøringen gjøres med elbil og mindre med bensin- og dieselbil, bidro til dette. En stor økning i biobensin bidro også til å trekke utslippene ned.

I de fleste kommunene gikk utslippene fra tunge kjøretøy noe ned i 2023 sammenlignet med 2022, mens utslippene fra varebiler og busser gikk opp.

DRAMMEN: Utviklingen for klimagassutslipp fra veitrafikken.

Økt utslipp fra oppvarming i over halvparten av norske kommuner i 2023 

Klimagassutslippene fra oppvarming i næringsbygg og husholdninger har stort sett vært fallende siden 2009, men har økt siden 2020.

Fra 2022 til 2023 økte utslippene med 11 prosent samlet sett, særlig på grunn av økt bruk av propan (LPG), til oppvarming. Økningen i bruken kan blant annet skyldes at flere som tidligere har brukt naturgass har gått over til propan på grunn av økte naturgasspriser.

Økningen i 2023 kan også ha sammenheng med at dette var et kaldere år enn 2022.

DRAMMEN: Utviklingen for klimagassutslipp fra ulike oppvarmingskilder.

Kommunene bidrar til viktige utslippskutt gjennom ulike roller

– Det er mange utslippskilder kommunene ikke har direkte kontroll over, for eksempel flyplasser, riksveier og store industrianlegg, noe som gir enkelte kommuner relativt høye utslipp. Kommunene har likevel mange virkemidler for å bidra til å redusere klimagassutslippene i sin kommune, og denne lokale innsatsen er helt avgjørende for at Norge skal kutte nødvendige utslippsreduksjoner, sier miljødirektøren.

Miljødirektoratet har vurdert hvordan kommunene kan bidra til at ulike klimatiltak gjennomføres, og konkluderer med at kommunesektoren har en eller flere roller i svært mange av tiltak.

Kommune og fylkeskommune kan påvirke utslippene gjennom sine roller som myndighet, innkjøper, eier og drifter, og som samfunnsutvikler. For eksempel kan kommunene både som arealplanlegger og gjennom fysisk tilrettelegging legge til rette for redusert transportbehov og mer klimavennlig transport, der det blir enklere å velge sykkel, gange og kollektivt framfor å ta bilen. Som innkjøper har kommunene stor påvirkning, blant annet ved å stille klimakrav i egne anskaffelser for bygge- og anleggsvirksomhet.

Powered by Labrador CMS