Julen 2024: Nordmenn planlegger å handle for 139 milliarder

Nordmenn går en lysere førjulstid i møte, med økt kjøpekraft og optimisme. I år ventes husholdningene å øke forbruket med 3,5 prosent sammenlignet med i fjor. I snitt forventer Virke at husholdningene vil bruke nær 25 000 kroner på julehandelen.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Etter to år med høy prisvekst, rekordhøye strømregninger og negativ reallønnsvekst, viser tallene en klar bedring i nordmenns økonomiske situasjon. I år venter Virke at julehandelen vil vokse med 3,5 prosent, og nordmenn er klare til å bruke mer penger på julegaver, mat og festligheter. I gjennomsnitt bruker hver husholdning 24 900 kroner i november og desember. Den totale omsetningen for november og desember forventes å nå 138,7 milliarder kroner.

– Høyere lønnsvekst og mer stabil økonomi gjør folk mer optimistiske og villige til å bruke penger i år. Dette er gode nyheter for både forbrukere og for handelsnæringen, og alle som har sin arbeidshverdag i den, sier Bernt G. Apeland, administrerende direktør i Virke.

Desember er tradisjonelt den viktigste måneden for detaljhandelen, og Virke anslår at 71,4 milliarder kroner vil bli brukt denne måneden alene. Husholdningene planlegger å bruke i snitt 12 824 kroner på julehandel i desember, en økning på hele 22 prosent sammenlignet med resten av året.

– Desember er den store handlemåneden hvor nordmenn skal kjøpe inn mat, gaver pynt og klær til jul. Det er også den viktigste måneden for butikkene, sier Apeland.

Gavepakke for flere bransjer 

Julehandelen er spesielt viktig for enkelte bransjer, som lekebutikker, gullsmeder og bokhandler. Lekebutikkene vil omsette tre ganger så mye i desember som årets øvrige måneder, mens gullsmeder og bokhandlere vil se en økning på 2,5 ganger.

– Smykker, leker og bøker er kategorier som virkelig får et oppsving under julehandelen, som populære gaver å gi bort til store og små, sier Apeland.

Mat og drikke utgjør hele 42 prosent av den totale julehandelsomsetningen, som inkluderer dagligvarekjedene, Vinmonopolet og mindre utsalg. Matbutikkene vil omsette for 56 milliarder kroner i november og desember, en økning på 4,5 prosent fra året før.

– Julen er en høytid der mat og drikke står i sentrum. Fra tradisjonelle julemåltider som ribbe og pinnekjøtt, til kaker, godteri og vin, er mat og drikke en stor og viktig del av julehandelen, sier Apeland. 

Netthandelen fortsetter å vokse 

Også netthandelen fortsetter å vokse, Virke venter at netthandelen i november og desember vil nå 31 milliarder kroner, en økning på 6 prosent fra fjoråret.

– Den digitale handelen vokser raskt, og flere nordmenn velger å handle julegaver på nett. For butikkene er det viktigere enn noen gang å være til stede både fysisk i butikk og på nett for å møte forventningene, sier Apeland.

Black Friday og Black Week har også blitt en viktig del av julehandelen. 62 prosent av de som planlegger å handle i løpet av Black Week, sier de skal kjøpe julegaver.

– Det ser ut til at vi starter julegavehandelen tidligere hvert år, og planlegger innkjøpene bedre. Black Friday fungerer nå som et springbrett for mange når de starter julehandelen, sier Apeland.

Han oppfordrer også til å handle fra norske virksomheter fremfor kinesiske handelsplattformer, for å være sikker på at varene er trygge og har rett kvalitet. 

Gi tilbake i julen 

Selv om mange opplever en økonomisk bedring, er det fortsatt mange som sliter med høye levekostnader. Apeland oppfordrer derfor til å støtte veldedige organisasjoner som Blå Kors, Frelsesarmeen og Røde Kors, som hjelper barn og familier med å få en god jul.

– Julen handler om å dele, og for de som har mulighet er det en fin anledning å gi litt ekstra til de som trenger det mest, sier Apeland. 

Powered by Labrador CMS