På denne strekningen over motorveibrua senkes nå hastigheten fra 100 km/t til 80 km/t.

Innfører miljøfarts­grense i Drammen fra 1. november

Fra 1. november må bilister i Drammen senke farten til 80 km/t på E18. Strekningen med nedsatt fartsgrense går fra Kleivenetunnelen til Brakerøya.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Det opplyser Statens Vegvesen i en pressemelding tirsdag formiddag.

– De siste årene har vi sett høye nivåer av svevestøv i Drammen. For å bedre luftkvaliteten innfører vi miljøfartsgrense i vinterhalvåret som ett av flere tiltak. Det er enkelt å gjennomføre og har minimale ulemper for bilisten. For at tiltaket skal ha best mulig effekt er det viktig at innbyggerne overholder fartsgrensen, sier Elisabeth Syse, fagansvarlig for luftkvalitet i Transport øst, Statens vegvesen.

Skal vurderes etter noen år

Ettersom det skal være en miljøfartsgrense for vinterhalvåret gjelder den frem til 4. mai 2025, ifølge Vegvesenet.

- Denne datoen er satt fordi det er én uke etter at piggdekksesongen er ferdig, og normalt sett er det ofte en del svevestøv til begynnelsen av mai, sier Elisabeth Hyse, avdelingsingeniør Statens vegvesen, Utredning øst til DRM24.

Ifølge Hyse er det ingen planer om å innføre miljøfartsgrense andre steder i Drammen per nå. I første omgang gjelder vedtaket frem til vintersesongen 2027/2028, før det skal gjøres en ny vurdering.

- Om dette fortsetter avhenger av luftkvalitetssituasjonen i området, sier Hyse.

BANGELØKKA-PROBLEM: Målinger viser at mesteparten av luftforurensning og svevestøv i Drammen genereres i området E18/motorveibrua og trafikkmotoren på Bangeløkka hvor E134 og E18 møtes med av- og påkjøringer.

Effekter på luftkvaliteten

Når vi senker farten, blir det mindre svevestøv i lufta, uttaler Vegvesenet i pressemeldingen. Svevestøv kommer blant annet fra slitasje på veibanen, dekk og bremser, og mengden øker når vi kjører fortere. Ved lavere hastigheter slites veibanen mindre. Om vinteren bidrar både vedfyring og bruk av piggdekk til økte nivåer av svevestøv, og kald og tørr luft kan føre til at svevestøvpartikler holder seg i luften lenger.

– Nedsatt fart gir bedre luftkvalitet og færre helseproblemer for befolkningen, spesielt for eldre og barn og personer med luftveissykdommer. Lavere hastigheter vil også føre til mindre trafikkstøy. Renere luft og mindre støy bidrar til bedre helse og trivsel for beboerne i området, sier Syse.

Tiltak mot piggdekkbruk?

Bruk av piggfrie vinterdekk er et av de mest effektive tiltakene for å redusere svevestøv. Når vi kjører med piggdekk skjer det samme som når vi bruker sandpapir – det blir støv. Hvor mye avhenger av dekk, veidekke, hastighet, føreforhold, trafikk og piggdekkandel.

– Mindre bruk av piggdekk har vært og er fortsatt et viktig tiltak for å bedre luftkvaliteten i norske byer. I Drammen har rundt 87 prosent av kjøretøyene piggfrie dekk, men målet er å øke denne andelen til 90 prosent. Hvis dette målet ikke nås vil kommunen vurdere tiltak som panteordning og piggdekkavgift.

Det er den enkelte kommune som avgjør om det skal være piggdekkgebyr eller ikke. Statens vegvesen har ansvar for å iverksette tiltak som kan redusere svevestøv fra veitrafikk på riksveiene.

Overvåkning av luftkvaliteten

I Drammen er det tre målestasjoner som overvåker luftkvaliteten: Backeparken, Bangeløkka og Vårveien. Hvis du lurer på hvordan luftkvaliteten er i ditt område, kan du gå inn på «I nærheten» i YR-appen til punktet «Luften rundt deg» og sjekke status for luftforurensning.

Powered by Labrador CMS