Ikke gjør denne jekke-tabben om du skifter hjul på elbilen
Kan føre til kostnader i hundretusen kroners-klassen, advarer NAF.
BIL OG MOTOR: Alle biler har egne punkter der jekken skal festes når du skifter hjul.
- Du må alltid være nøye med å feste jekken riktig. Det er ekstra viktig om du har elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Jekkfestepunktene er laget slik at du ikke skal få skader på bilen når du jekker den opp for å skifte hjul. På de ekstra tunge elbilene er dette svært viktig.
- Fester du jekken feil gir det skader. På en elbil kan det fort bli dyre skader. Grunnen er at hovedbatteriet ligger i bunnen av bilen. Jekker du opp der batterikassa er, kan det føre til kostnader i hundretusen-kroners klassen, advarer Sødal.
Med riktige forberedelser er hjulskift enkelt
Det er ikke vanskelig å skifte hjul på bilen selv. Med riktige forberedelser og verktøy går det ganske fort og det er penger å spare på å ta jobben selv.
- Det er ikke vanskelig å bytte fra sommer- til vinterhjul, men du må ta noen forhåndsregler, sier NAF-rådgiveren.
Slik finner du jekkfestene på din elbil
For å finne jekkfestene må du se i bilens instruksjonsbok. Når du har gjort det parkerer du bilen på et jevnt og fast underlag. Sett giret i Park og sett på håndbrekket. Før du jekker opp bilen lønner det seg å løsne hjulboltene.
- Før du bytter hjul må du sjekke at vinterdekkene fra i fjor ikke har skader og at de har god nok mønsterdybde. NAF anbefaler minst fire millimeter mønsterdybde. Har du piggdekk bør du også gå over dekket og kontrollere at piggene sitter og at det ikke er store forskjeller i antall pigger, sier Sødal.
Viktig etterarbeid
Når jobben er gjort bør du huske å etterstramme hjulboltene. Hjulkiftesesongen er høysesong for at bilbergerne hos NAF må rykke ut til bilister som mister hjulene.
- Det er viktig å stramme hjulboltene med riktig moment. Til det kan du enten bruke en momentstav eller en momentnøkkel. I tillegg må du etterstramme boltene etter noen mil for å være sikker på at de sitter slik de skal. Da skal de igjen trekkes til med korrekt moment – og det finner du i bilens instruksjonsbok, sier Nils Sødal.
Han minner om at du må etterstramme også om du lar et dekkverksted foreta hjulskiftet.
- Klarer du det ikke selv, eller om du ikke har riktig utstyr, bør du kjøre tilbake til dekkverkstedet og få de til å etterstramme boltene, mener Nils Sødal.