Ikke alltid bilsensorene er til sjåførens beste

Bilene våre blir stadig smartere, men likevel bulker vi mer. – I noen tilfeller stoler nok sjåførene for mye på sensorene, sier skadeforebygger i Fremtind.

Publisert

NORGE: I alle nye biler er det sensorer som overvåker systemer og hendelser i motoren, inne i og rundt bilen. Men det er ikke alltid at bilens støttesystemer fungerer til det beste for sjåføren, erfarer forsikringsselskapet Fremtind.

– Mange av kundene våre skriver i skademeldingen at sensor ikke varslet dem før de rygget eller kjørte i ting, forklarer Hofstad-Nielsen.

Spesielt når det kommer mye snø, kan hjelpen fra sensorer bli svært begrenset eller ikke fungere i det hele tatt.

– Derfor er det viktig å huske på at sjåføren alltid er ansvarlig for kjøringen. Bilens sensorer er ment som en støtte, men ikke noe vi kan overlate alt ansvaret til, sier skadeforebyggeren.

Ryggeskader og påkjøringer er gjengangere

Stress og uoppmerksomhet fører til mange bulkeskader hvert eneste år – både med eller uten sensor i bilen. I 2024 har Fremtind sine kunder meldt inn i overkant av 83 200 bilskader*.

Ryggeskader, påkjøring bakfra og påkjørsler av parkerte biler er gjengangere. Dette er typiske skader som inntreffer når sjåførene er uoppmerksomme eller stresset.

– Det er tilfeller hvor sensorene forhindrer skader, og tilfeller hvor sjåfører stoler for mye på sensorer og dermed får en skade. Selv bor jeg et sted hvor det er trangt å parkere. Da varsler sensorene, men jeg velger å ignorere dem, for jeg vet det er plass. Det må jeg da passe på at jeg ikke gjør over alt. Det viktigste er derfor, som det alltid har vært, å ta seg god tid og konsentrere seg når vi kjører, avslutter Hofstad-Nielsen.

Skadeforebyggerens beste tips til bulkefri kjøring:

Skadeforebyggerens beste tips til bulkefri kjøring:

  • Ikke stol blindt på alle funksjonene i bilen, som for eksempel ryggekamera. Bilens bevegelser er kun sjåførens ansvar.

  • Ta deg god tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut. Er du bekymret for parkeringshus – parker utenfor om det er mulig.

  • Om du ikke har mobilstativ, la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth, bør du koble til denne før du starter å kjøre.

  • Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv SMS eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.

  • Nyere biler og spesielt mange elbiler har god akselerasjon. Ta det pent ut av kryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.

Powered by Labrador CMS