Ibelinprisen skal fremme trygghet og inkludering i dataspill.

Ibelinprisen skal fremme inkludering i dataspill

Medietilsynet etablerer en pris for å løfte fram unge rollemodeller som bidrar til en trygg, inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur. Prisen får navn etter Mats “Ibelin” Steen.

Publisert

NORGE: Nyheten om Ibelinprisen ble formidlet på Medietilsynets dataspillkonferanse, der den ble presentert av kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery, faren til Mats, Robert Steen, og direktøren i Medietilsynet, Mari Velsand.

– Dataspill er en viktig del av fritiden til mange barn og unge, og en del av kulturlivet vårt. Også her må vi legge til rette og sørge for gode, inkluderende fellesskap, der alle kan være med og føle seg trygge. Da er det viktig at vi har gode rollemodeller, sier Jaffery.

– Jeg håper prisen vil bidra til å skape gode holdninger, og inspirere flere der ute. Det kan handle om å gå foran og være et forbilde, eller om å jobbe for økt mangfold og inkludering i dataspill, eller om å være en støtte for noen som opplever noe ugreit, fortsetter statsråden. 

Faren til “Ibelin” blir juryleder 

Faren til Mats, Robert Steen, håper den nye prisen kan bidra til å styrke fellesskapet og gleden som ligger i å hjelpe andre.

– Dette var grunnleggende verdier som lå til grunn for avataren Ibelin som vår sønn Mats spilte med i World of Warcraft, sier Steen, som blir juryleder for Ibelinprisen.

Mange kjenner etter hvert historien om Mats Steen, som døde så alt for ung, men som satte et solid avtrykk i gamingverdenen. Filmen om Mats hadde nylig premiere på Netflix, og forteller om hvordan unge som står utenfor normalsamfunnet, kan finne meningsfylte relasjoner og ha stor verdi for andre mennesker gjennom dataspill.

– Mats Steen var et ekte forbilde. Derfor er det så flott at vi får bruke Ibelins navn på prisen som skal løfte fram gode rollemodeller i spillmiljøet, sier Velsand. 

Skal fremme trygg og positiv dataspilling 

Nesten ni av ti norske 9-18-åringer spiller dataspill, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024. Omtrent én av ti som spiller, opplever ofte å få stygge kommentarer i spill, og sju prosent sier at de blir utestengt, ifølge undersøkelsen.

– Heldigvis er det en liten andel av de som spiller, som sier at de har negative opplevelser i forbindelse med dataspill. Men dette må være en trygg og positiv arena for alle, og det håper vi at Ibelinprisen kan bidra til, sier Velsand. 

Statuett til prisvinneren og pengepremie til klubben 

Som medspiller var “Ibelin” hjelpende, empatisk og lyttende, og en som tok seg tid til å høre på andres utfordringer. Ibelinprisen skal gå til noen som nettopp har vist seg som gode rollemodeller for å bidra til en tilgjengelig, inkluderende og trygg dataspillkultur.

De som kan nomineres er unge i alderen 9-18 år som er tilknyttet en klubb som driver dataspillaktivitet. Prisen er en statuett til den unge vinneren, og 50 000 kroner til klubben.

Den aller første Ibelin-prisen skal deles ut neste høst, men nominasjonsprosessen starter allerede på nyåret.

Medietilsynet jobber for en inkluderende dataspillkultur og mot spilleproblemer, og har blant annet utviklet Gamingvett-regler, kunnskapsplattformen snakkomspill.no og flere undervisningsopplegg om dataspill.

Fakta om Ibelinprisen:

  • Medietilsynet står bak Ibelinprisen, og samarbeider med Stikkontakten gamingsenter, Gamingkontakten og Ungdom og fritid. 
  • Prisen skal deles ut årlig. Første prisutdeling blir høsten 2025, og nominasjonsprosessen starter 1. februar neste år. 
  • Prisen skal gå til en som er en god rollemodell for en inkluderende, trygg og tilgjengelig dataspillkultur. 
  • Personer i alderen 9–18 år som er tilknyttet en klubb som driver med dataspillaktivitet på fritiden, kan nomineres. 
  • En voksen med tilknytning til klubben kan nominere enkeltpersoner. Det oppfordres til ungdomsmedvirkning i nominasjonsprosessen. 
  • Den unge vinneren får en statuett av reven til Ibelin, mens klubben får diplom og 50 000 kroner til dataspill-utstyr eller -aktivitet. 
  • I 2025 består juryen av:
  • Robert Steen 
  • Beate Våje, Medietilsynet 
  • Erlend Tønnesen, Stikkontakten gamingsenter
  • Frank Haugseth, KRED Nord 
  • Karianne Hjallen, Eivind Astrups Allmennyttige Stiftelse 
Powered by Labrador CMS