Ny mudringsteknologi kan revolusjonere vedlikehold av havner, farleder og vannveier. En slik blir snart å se i Drammen.

Havna skal fjerne forurenset sjøbunn med ny teknologi

- Har inngått banebrytende samarbeid.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Drammen Havn har inngått et partnerskap med Granfoss, et teknologibasert oppstartsselskap, som utvikler en revolusjonerende datadrevet tjeneste som er en spin-off fra norsk undervannsindustri. Teknologien skal bidra til at vedlikehold av sjøbunnen i havner blir mer effektiv og miljøvennlig. Det er første gang en havn i verden skal teste denne typen løsning. I dag er denne vedlikeholdsoperasjonen både kostbar og lite miljøvennlig.

- Dette ønsker Drammen Havn å ta tak i – vi skal være en bærekraftig havn og en god nabo lokalt. Derfor inngår vi nå dette samarbeidet som flytter hele operasjonen fra vannoverflaten og ned på sjøbunnen, uttaler havna i en pressemelding.

- Dette er en svært spennende teknologi som legger til rette for bærekraftige og effektive mudringsoperasjoner for fremtiden. Sammen med Granfoss vil vi gå i gang med et pilotprosjekt her i Drammen som strekker seg over tre år. Vi kommer til å tilgjengeliggjøre arealer i Drammen havn slik at teknologien kan operere her. Nå ser vi frem til en god dialog med Statsforvalteren før testingen starter, sier Arne Fosen, havnedirektør i Drammen Havn.

Drammen havn

Støvsuger sjøbunnen

Robotene som Granfoss skal utvikle, «støvsuger» sjøbunnen for løsmasser på en skånsom og miljømessig måte. Deretter beveger de seg bort til undersjøiske dokkingstasjoner som transporterer mudderet til overflaten i et lukket og sammenkoblet rørsystem. På overflaten avvanner Granfoss mudderet for forurenset vann og renser deretter vannet før det slippes ut i sjøen igjen.

Mudring er all form for forflytning av løsmasser på eller fra havbunnen, blant annet for å øke seilingsdybden eller fjerne forurenset sjøbunn. De vanligste metodene for mudring i dag er med gravemaskin, grabb eller sugemudring fra vannoverflaten og gjennom vannet. Ved å flytte operasjonen til havbunnen vil Granfoss med sin løsning kunne gjennomføre mudringsarbeidet på en helt ny, effektiv og miljøvennlig måte.

- Mudring er en global utfordring ved mange av verdens havner og er både knyttet til redusert tilgjengelighet og omfattende forurensning. Behovet for bedre infrastrukturløsninger er tydelig, og vi er svært fornøyde med å få jobbe med å løse noen av disse utfordringene sammen med Drammen Havn. Avtalen vi har inngått er et tidlig bevis på viktigheten av dette arbeidet. I løpet av neste år planlegger vi å gå i gang med piloteringen for å demonstrere at teknologien fungerer i et relevant miljø, sier Solveig Ellila Kristiansen, administrerende direktør i Granfoss.

Denne uka stod Drammen Havn og Granfoss på scenen under Drammen Tech, hvor teknologisamarbeid ble presentert. - Et samarbeid som kan markere en ny epoke for vedlikehold av havner, ikke bare i Norge, men globalt, uttaler Drammen Havn.

Flere steg på vei mot en komplett systemløsning

Granfoss ble stiftet av seriegründeren Davoud Tayebi, som tidligere har etablert flere suksessfulle oppstartsselskap, blant annet Waterise. For over ett år siden ble Solveig Ellila Kristiansen hentet inn til å lede Granfoss på vei mot vekst og utvikling.

- Granfoss er en veldig spennende satsning basert på avansert teknologi. Vår plan nå er å få på plass det første mudringsprosjektet i Drammen. I fasen vi nå er i vil vi benytte en kombinasjon av eksisterende teknologi og teknologien vi har utviklet. Dette for å vise at teknologien fungerer i et relevant miljø. Parallelt jobbes det med å hente penger til resten av utviklingen, sier Kristiansen.

- Bidrar til effektiv og teknologidrevet havnedrift

Dagens metoder for mudring av havner og farleder kan ha store og negative effekter på miljøet. Forurensede sedimenter kan spres over større områder og miljøgifter kan overføres til vannet. I tillegg opererer maskinene som benyttes til mudring på fossile drivstoff som bidrar til CO2 utslipp. Vannveien blir også ofte blokkert og utsatt for støybelastning.

- Vi har havneområder i dag som må vedlikeholds-mudres og vi tenker miljø i alt vi foretar oss. Lykkes Granfoss med sin teknologi, vil vi kunne mudre autonomt, utslippsfritt og kontinuerlig uten å forstyrre skipstrafikken. For oss er dette samarbeidet et ledd i vår langsiktige strategi om å drive mer miljøvennlig samt satse på effektiv og teknologidrevet havnedrift, sier Ivar Vannebo, assisterende havnedirektør i Drammen Havn.

Powered by Labrador CMS