Havna skal fjerne forurenset sjøbunn med ny teknologi
- Har inngått banebrytende samarbeid.
DRAMMEN: Drammen Havn har inngått et partnerskap med Granfoss, et
teknologibasert oppstartsselskap, som utvikler en revolusjonerende datadrevet
tjeneste som er en spin-off fra norsk undervannsindustri. Teknologien skal
bidra til at vedlikehold av sjøbunnen i havner blir mer effektiv og
miljøvennlig. Det er første gang en havn i verden skal teste denne typen
løsning. I dag er denne vedlikeholdsoperasjonen både kostbar og lite
miljøvennlig.
- Dette ønsker Drammen Havn å ta tak i – vi skal være en
bærekraftig havn og en god nabo lokalt. Derfor inngår vi nå dette samarbeidet
som flytter hele operasjonen fra vannoverflaten og ned på sjøbunnen, uttaler havna i en pressemelding.
- Dette er en svært spennende teknologi som legger til rette
for bærekraftige og effektive mudringsoperasjoner for fremtiden. Sammen med
Granfoss vil vi gå i gang med et pilotprosjekt her i Drammen som strekker seg
over tre år. Vi kommer til å tilgjengeliggjøre arealer i Drammen havn slik at
teknologien kan operere her. Nå ser vi frem til en god dialog med
Statsforvalteren før testingen starter, sier Arne Fosen, havnedirektør i
Drammen Havn.
Støvsuger sjøbunnen
Robotene som Granfoss skal utvikle, «støvsuger» sjøbunnen for løsmasser på en skånsom og miljømessig måte. Deretter beveger de seg bort til undersjøiske dokkingstasjoner som transporterer mudderet til overflaten i et lukket og sammenkoblet rørsystem. På overflaten avvanner Granfoss mudderet for forurenset vann og renser deretter vannet før det slippes ut i sjøen igjen.
Mudring er all form for forflytning av løsmasser på eller
fra havbunnen, blant annet for å øke seilingsdybden eller fjerne forurenset
sjøbunn. De vanligste metodene for mudring i dag er med gravemaskin, grabb
eller sugemudring fra vannoverflaten og gjennom vannet. Ved å flytte
operasjonen til havbunnen vil Granfoss med sin løsning kunne gjennomføre
mudringsarbeidet på en helt ny, effektiv og miljøvennlig måte.
- Mudring er en global utfordring ved mange av verdens
havner og er både knyttet til redusert tilgjengelighet og omfattende forurensning.
Behovet for bedre infrastrukturløsninger er tydelig, og vi er svært fornøyde
med å få jobbe med å løse noen av disse utfordringene sammen med Drammen Havn.
Avtalen vi har inngått er et tidlig bevis på viktigheten av dette arbeidet. I
løpet av neste år planlegger vi å gå i gang med piloteringen for å demonstrere
at teknologien fungerer i et relevant miljø, sier Solveig Ellila Kristiansen,
administrerende direktør i Granfoss.
Flere steg på vei mot en komplett systemløsning
Granfoss ble stiftet av seriegründeren Davoud Tayebi, som
tidligere har etablert flere suksessfulle oppstartsselskap, blant annet
Waterise. For over ett år siden ble Solveig Ellila Kristiansen hentet inn til å
lede Granfoss på vei mot vekst og utvikling.
- Granfoss er en veldig spennende satsning basert på avansert
teknologi. Vår plan nå er å få på plass det første mudringsprosjektet i
Drammen. I fasen vi nå er i vil vi benytte en kombinasjon av eksisterende
teknologi og teknologien vi har utviklet. Dette for å vise at teknologien
fungerer i et relevant miljø. Parallelt jobbes det med å hente penger til resten
av utviklingen, sier Kristiansen.
- Bidrar til effektiv og teknologidrevet havnedrift
Dagens metoder for mudring av havner og farleder kan ha
store og negative effekter på miljøet. Forurensede sedimenter kan spres over
større områder og miljøgifter kan overføres til vannet. I tillegg opererer
maskinene som benyttes til mudring på fossile drivstoff som bidrar til CO2
utslipp. Vannveien blir også ofte blokkert og utsatt for støybelastning.
- Vi har havneområder i dag som må
vedlikeholds-mudres og vi tenker miljø i alt vi foretar oss. Lykkes Granfoss
med sin teknologi, vil vi kunne mudre autonomt, utslippsfritt og kontinuerlig
uten å forstyrre skipstrafikken. For oss er dette samarbeidet et ledd i vår langsiktige strategi om å
drive mer miljøvennlig samt satse på effektiv og teknologidrevet havnedrift, sier
Ivar Vannebo, assisterende havnedirektør i Drammen Havn.