Glemt Bank-ID-passordet? Nå er løsningen her

Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. 

Publisert Sist oppdatert

NORGE: – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.

Glemt passord er blant de største utfordringene med BankID. I løpet av 2024 glemte nordmenn passordet 1 million ganger. Frem til nå har kundene måtte kontakte kundeservice i banken for å lage nytt BankID-passord, eller funnet frem til glemt-passord-funksjon i bankenes egne flater. Dette har vært tidkrevende for både kunder og kundeservice.

Med den nye løsningen kan du sette nytt passord ved å skanne norsk pass eller nasjonalt ID-kort i BankID-appen. Det tar et par minutter og dermed er du klar for å bruke BankID igjen. Løsningen er også tryggere enn andre metoder.

Lykkelig pilotbank

Eika har vært pilotbank og har bare gode erfaringer med løsningen. Erlend Sundvor, leder for betaling og infrastruktur i Eika, sier de fleste kundene velger å sette passord selvbetjent.

– Totalt antall henvendelser om BankID har falt med 35 prosent per måned fra siste kvartal av 2024. Både kunder og rådgivere er lykkeligere med denne selvbetjeningen, sier Erlend.

Hver kunde sparer i snitt 7 minutter ved å gå fra manuell til selvbetjent passordendring. Med en million selvbetjente passordendringer, sparer man dermed 15.000 arbeidsdager for BankID-brukerne og kundebehandlerne i bankene.

Alle banker på vei

De fleste bankene er på plass med selvbetjent passord-endring i BankID-appen allerede, og flere er på vei.

– Dette er en stor forenkling som vil spare tid og krefter både for BankID-brukerne og kundeservice i bankene. Vi har tatt i bruk teknologi som gjør det enda tryggere og raskere enn med manuelle prosesser, sier Brekke.

Få appen uten ventetid

Den samme løsningen brukes også til aktivering av BankID-appen på en trygg måte.

– Tidligere har det vært en times ventetid for å aktivere appen av sikkerhetshensyn, noe mange har opplevd som lite brukervennlig. Nå kan kundene bruke rundt tre minutter, og vi ser at stadig flere velger denne metoden, sier Brekke.

Kodebrikken må fortsatt benyttes til å aktivere BankID-app for de som ikke har gyldig norsk pass eller nasjonalt ID-kort, eller som er under 18 år.

 Selvbetjent passordendring og app-aktivering krever at:

  • Du er over 18 år
  • Du har gyldig norsk pass eller nasjonalt ID-kort
Powered by Labrador CMS