Forbrukerrådet vil gå til gruppesøksmål mot Riverty for ulovlige fakturagebyrer

– På vegne av forbrukerne kan vi ikke akseptere at parkeringsselskapene lenge har tatt ulovlig høye fakturagebyrer.

Publisert

NORGE: En dom mot innkrevingsselskapet vil sikre at forbrukerne får tilbakebetalt gebyr som er i strid med loven, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Forbrukerrådet har avdekket at flere selskaper via Riverty Norway AS, har krevd fakturagebyrer som overstiger utgiftene selskapene har med å produsere dem. Tilsynsmyndighetene har tidligere slått fast at det har selskapene ikke lov til.

– På vegne av forbrukerne kan vi ikke akseptere at parkeringsselskapene lenge har tatt ulovlig høye fakturagebyrer. Med søksmålet ønsker vi å sikre at forbrukerne får betalt tilbake det de har krav på, og vi ønsker å disiplinere alle selskaper som krever for høye fakturagebyr til å følge loven, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Tar ut gruppesøksmål for å sikre at flest mulig får tilbakebetalt

Forbrukerrådet har valgt å gå til sak mot innkrevingsselskapet Riverty med et gruppesøksmål.

- Selv om beløpene isolert sett er små for hver enkelt forbruker, utgjør fakturagebyrene samlet sett store inntekter for selskapene som krever dem inn. Vi vet at folk er frustrerte fordi det er krevende å ta kampen mot parkeringsselskapene på egenhånd.

I prinsippet risikerer du å møte i Forliksrådet og betale 2000 kroner for å få tilbake 49 kroner, ifølge forbrukerdirektøren.

Et gruppesøksmål innebærer blant annet at Forbrukerrådet fører saken og representerer alle forbrukere som har mottatt faktura fra Riverty siden januar 2023. Forbrukerne trenger ikke foreta seg noe, siden det er Forbrukerrådet som gjennomfører saken og dekker alle kostnader. Det er Oslo tingrett som endelig avgjør om saken kommer opp for retten. 

Forbrukerrådet har dokumentert at flere virksomheter bryter loven

Riverty er en virksomhet som kjøper krav fra blant annet parkeringsselskaper i Norge. Riverty krever inn parkeringsavgift og fakturagebyr fra forbrukerne. Riverty har mange av de største parkeringsselskapene i Norge på kundelisten.

– Et søksmål mot Riverty vil sikre at langt flere forbrukere kan få pengene tilbake, enn om vi bare går til sak mot et enkeltstående parkeringsselskap, sier Inger Lise Blyverket.

De siste årene har Forbrukerrådet rettet oppmerksomheten mot urimelige høye fakturagebyrer. Først innen helsesektoren, og senere i bransjer som strøm og teletjenester, parkering og bompenger. Forbrukerrådet har dokumentert at flere selskaper fortsetter å kreve fakturagebyrer som overstiger de faktiske kostnadene, noe det ikke har lov til å gjøre ifølge finansavtaleloven.

- Dette søksmålet handler om forbrukernes grunnleggende vern mot urimelige avtalevilkår. Når selskapene ikke respekterer lovverket, mener Forbrukerrådet at det skal få konsekvenser, heter det i pressemeldingen.

Finansavtaleloven fastslår at gebyrene ikke skal overstige de faktiske kostnadene virksomhetene har med å produsere og sende ut fakturagebyret, i mange tilfeller vil det bare utgjøre noen få kroner.

Powered by Labrador CMS