Fjerner flere p-plasser i sentrum: - Skal lage sykkelvei
Frustrerte næringsdrivende frykter konsekvensene for kunder og varelevering.
DRAMMEN: Drammen kommune har som kjent vedtatt en omfattende sykkelplan til flere milliarder, og så sent som i juni åpnet en sykkelvei til 40 millioner kroner. Onsdag sperret næringsdrivende øynene opp da de kom på jobb i Nedre Storgate ved Grev Wedels plass.
Arbeidere freste da vekk oppmerkingen på stedet. Årsaken var at det skulle lages sykkelvei, ble det opplyst.
- Jeg blir ganske oppgitt. Selvom det blir vanskeligere tilgjengelig for kundene er det en ting. Det verste er vareleveringen. Hvor skal dem stå? Her er det også et legekonor med daglig henting og bringing av pasienter. Det går utover de næringsdrivende, som får det veldig keitete. Jeg greier ikke skjønne rasjonalet, sier Morten Thomsen, daglig leder i butikken KanonCon til DRM24.
Han forteller at han reagerer på at verken han eller andre næringsdrivende på stedet har mottatt varsling.
- Sløsing med skattebetalernes penger
Det hører også med til historien at gateparkeringen ble flyttet til motsatt side av gata for noen få år tilbake, for å gjøre plass til sykler og bredere fortau på motsatt side. Nå skal altså gateparkeringen fjernes i sin helhet etter politisk behandling i vinter.
Fremskrittspartiet stemte imot forslaget, på grunn av bekymring nettopp for de næringsdrivende.
- Dessuten har denne sykkelsatsingen og sykkelveiene ingen ting for seg. Det er bare plunder og heft for alle, man får ikke noe mer sykkel og gange uansett virkemiddelbruk, uttaler Jon Helgheim (Frp), og viser til en rapport med måloppnåelse fra Buskerudbyen.
- Fjerning av parkeringsplasser er til ulempe for sentrumshandelen, og sløsing med skattebetalernes penger. Nå har vi sløst bort 100 millioner kroner på tre år på sykkelsating i Drammen, sier Helgheim.
DRM24 har vært i kontakt med Drammen kommune, som på grunn av ferieavvikling ikke kan gi detaljer om arbeidene og når disse forventes ferdigstilt. Sykkelkoordinator Elisabeth von Enzberg-Viker har ikke besvart DRM24's henvendelser.
Del av større områdeplan
Veinettet på hele Nedre Bragernes skal i løpet av året gjennomgå større endringer for å hindre biltrafikk og legge til rette for myke trafikanter, hvor Nedre Strandgate, som inngår i det såkalte hovednettet for sykkel i sykkelplanen i Drammen, blir en såkalt «sykkelprioritert gate».
Dette skal ifølge kommunedirektøren gjøres ved at gatene på nedre
Bragernes, avgrenset i vest av Erik Børresens allé, i nord av Engene, i øst av
Prins Oscars gate, og i sør av Nedre Strandgate kan stenges for gjennomgående
trafikk.
Dette igjen innebærer at Nedre Storgate fra Erik Børresens Allé til Prins Oscars gate gjøres enveiskjørt, med ulik retning øst og vest for Losjeplassen.
- Gjennom enveiskjøring vil
gjennomkjøring i gata bli redusert, og den kjørbare gatebredden kan gjøres
smalere når det ikke er behov for at biler skal passere møtende trafikk. Enveis
biltrafikk gjør det også enklere for syklister å forholde seg til de kjørende i
gata, heter det i kommunedirektørens forslag til vedtak.
Markeringen
av sykkelprioritert gate i Nedre Storgate foreslås også videreført videre øst
for Prins Oscars gate mot Brakerøya, for å «skape en mer helhetlig sykkelrute». Tiltakene finansieres gjennom programområdets budsjett, men det søkes også om bidrag fra Buskerudbyen.
Under en medvirkningsprosess med innspill fra aktører i området kom det frem at det var viktig å «ivareta næringslivets behov (parkering og adkomst for
kunder, ansatte og ivareta varelevering)». Uten å spesifisiere det mer nøyaktig, skriver kommunedirektøren at med «de foreslåtte reguleringene vil behovet for
varelevering bli ivaretatt og antall parkeringsplasser opprettholdes omtrent på
dagens nivå».