Fjerner bussholde­plasser i Rosenkrantzgata:
- Bussen må raskere frem

Innføring av kantstopp, etablere kollektivfelt og fjerne eller ikke fjerne bussholdeplasser. Ikke uventet ble debatten lang og meningene delte under kommunestyret onsdag.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Fylkeskommunen planlegger å gjennomføre tiltak for å bedre fremkommeligheten for bussen på strekningen Hamborgstrøm - Vårveien, og det innebærer reduksjon av antall holdeplasser, bygge om eksisterende busslommer med kantstopp samt forlenge de busslommene som beholdes.

Drammen kommune skal også gi sin tilbakemelding på planene, og derfor har politikerne i kommunestyret fått saken på bordet før tiltakene etter planen skal gjennomføres allerede i år.

På forhånd hadde rådmannen utarbeidet følgende forslag til vedtak, som også ble vedtatt i formannskapet:

1. Drammen kommune støtter generelt at det gjøres tiltak for å bedre bussens fremkommelighet og redusere reisetiden, slik at bussen blir mer attraktiv i konkurranse med privatbilen.

2. Drammen kommune støtter at holdeplassene (i begge retninger) ved Henrik Ibsens gate, Bacheparken, Bergliveien og Store Landfall legges ned for å redusere busspassasjerenes reisetid og gi en bedre reiseopplevelse.

3. Drammen kommune støtter at holdeplassene Ørengata (både til og fra sentrum), Åslyveien (fra sentrum) og Vårveien (fra sentrum) bygges om fra busslommer til kantstopp for å redusere bussenes tidsbruk ved stopp.

4. Drammen kommune støtter at holdeplassene ved Olaf Bergers vei (begge retninger) og Vårveien (retning mot sentrum) forlenges for å bli bedre tilpasset leddbuss.

DETTE BLIR ENDRINGENE: Disse bussholdeplassene berøreres.

- Mer kø for både busser og biler

Avstanden mellom de ni holdeplassene på strekningen er i snitt 250 meter. Hvorvidt innbyggerne må gå lenger for å ta bussen var det imidlertid delte meninger om.

Her var blant annet Fremskrittspartiet og MDG helt enige om at det ikke var noen god ide å fjerne bussholdeplasser.

- Færre stopp vil gjøre attraktiviteten til bussen dårligere. Et eksperiment som ikke er godt nok begrunnet, sa MDG-gruppeleder Cathrin Janøy.

Der stoppet imidlertid enigheten, for mens Frp ville ha seg frabedt kantstopp, mente MDG at det var en nødvendighet for at bussen skal komme frem på bekostning av bilen.

- Det er helt bak mål. Det er mange meget bilfiendtlige partier her. Det er ikke så enkelt at folk begynner å kjøre buss selv om man må stå i kø bak bussen. Problemet er også at de samme bussene blir stående i køen, sa Gjerde.

Dette påpeker også rådmannen i sin utredning av saken.

- Vi må regne med noe dårligere fremkommelighet for andre kjøretøy som følge av at det etableres kantstopp. Dersom ombygging til kantstopp medfører vesentlig mer kø i rushtiden, kan en bivirkning bli at bilister prøver å komme seg raskere frem ved å benytte parallelle veier/gater gjennom boligområder der det ikke er ønskelig med mer trafikkbelastning, skriver rådmannen, men legger til:

- Dette vil være i samsvar med overordnede mål, der det fremgår klart at bussen skal prioriteres foran privatbilen.

Cathrin Janøy fremmet sågår også et tilleggsforslag på vegne av MDG, Venstre, SV og Rødt om å etablere kollektivfelt i begge retninger i Rosenkrantzgata, men fikk ikke med seg flertallet på det. Rådmannens forslag til vedtak ble dermed vedtatt i kommunestyret, mot stemmene fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, MDG, NTB og Randi Eng (Uavhengig).

Powered by Labrador CMS